میخواستم مثل رضاشاه عصبانی شوم

گفت‌وگو با سعید راد درباره ایفای نقش رضا خان در سریال «در چشم باد»

میخواستم مثل رضاشاه عصبانی شوم




تاكنون بازیگران بسیاری ایفاگر نقش رضاشاه در فیلم‌ها و سریال‌ها بوده‌اند. اما سعید راد در سریال «در چشم باد» توانست به قدری خوب بازی كند كه برای مخاطب باورپذیر باشد. وی در گفت‌وگو با جام‌جم درباره تجربه بازی در قالب این نقش گفت كه در ادامه می‌خوانید:
 با توجه به ویژگی‌هایی كه رضاشاه در رفتار و كردار و حتی راه رفتن داشت، برای نزدیك‌ترشدن به این نقش و این‌كه بتوانید دیكتاتور بودن او را به خوبی در بازی‌تان نشان بدهید، در این زمینه مطالعات بسیاری داشتید یا فیلمنامه كامل بود؟
وقتی آقای جوزانی این نقش را به من پیشنهاد كرد حدود چهار پنج جلسه‌ای در دفترشان با هم در این باره صحبت كردیم تا  بگوید از من برای بازی در این نقش چه می‌خواهد. البته من نمی‌خواستم كه این نقش را بازی كنم.
 چرا؟
به دلیل حساسیت‌هایی كه اینگونه نقش‌ها دارند، بازی‌كردن‌شان خیلی مسوولیت دارد. چون به هر حال نمی‌توان در این نوع آثار همه وقایع را به تصویر كشید. چون وقتی می‌خواهی به زندگی شخصیت‌های تاریخی ورود كنی، مسوولیت سنگینی را برعهده می‌گیری. بنابراین من هم از ابتدا فكر می‌كردم قرار است زندگی رضاشاه را به صورت كامل بسازند و من هم آن نقش را بازی كنم. اما آقای جوزانی برای من توضیح داد كه داستان سریال در چشم باد از زمان ورود متفقین به ایران و قیام میرزا كوچك‌خان تا فتح خرمشهر است. به همین دلیل پذیرفتم كه این نقش را بازی كنم. به من تعدادی هم كتاب معرفی كرد و گفت كه با خواندن این كتاب‌ها به كاراكتری كه مدنظر من است، می‌رسی كه من هم آن كتاب‌ها را مطالعه كردم. در طول كار هم خیلی با هم در این باره صحبت می‌كردیم و مطالعه و كمك‌های ایشان باعث شد بتوانم به این كاراكتر نزدیك شوم.
 فیلم‌های مستندی هم كه از آن مقطع تاریخ در دسترس بود را هم دیدید تا بتوانید كاملا در قالب این شخصیت قرار بگیرید؟
من بیشتر عكس دیدم و خاطرات فروغی و چند نفر دیگر را در این زمینه مطالعه كردم تا جنس عصبانیت این شخص زمانی كه خبرهای بد می‌شنید را بتوانم به خوبی دربیاورم.
 از آنجا كه رضاشاه اهل شمال ایران بود، برای لحن و گویش و بیان این شخص چه كردید؟
ما اصلا روی لهجه كار نكردیم. فیلم‌هایی هم كه من از آن دوران دیدم، صامت بود.
 با وجود این‌كه به بازی در چنین نقشی علاقه‌مند نبودید، وقتی به عنوان مخاطب سریال را دیدید، از نتیجه كار راضی بودید؟
دقیقا. چون اطمینان داشتم چیزی كه مدنظر كارگردان بود را می‌توانستم اجرا كنم. بیشتر روی فیزیك بدنم برای این شخصیت كار می‌كردم. چون می‌دانید كه برخی از بازیگران فیزیكی هستند و بعضی بازیگر صدا.
 بعد از آن كار دوباره به شما بازی در این نقش در سریال دیگری پیشنهاد شد؟
بله اما نپذیرفتم. البته بازی یكی دیگر از شخصیت‌های تاریخی هم به من پیشنهاد شد كه به همان دلیلی كه پیش از این گفتم قبول نكردم.