برنامه‌های فصل رنگی تلویزیون

با پایان ماه صفر و آغاز ربیع‌الاول، برنامه‌های مناسبتی محرمی جای خود را به برنامه‌های شاد می‌دهد

برنامه‌های فصل رنگی تلویزیون

برنامه‌های صداوسیما با توجه به مراسم و ماه‌های پیش رو متنوع و متفاوت هستند. برای همین هم هر سال برنامه‌سازان تلاش می‌کنند تا برنامه‌های متناسب با ماه‌های در پیش رو تدارک ببینند و آماده پخش کنند. تولید محتوا متناسب با ایام ماه‌های محرم و صفر نیز از جمله رسالت‌هایی است که برنامه‌سازان آن را در نظر گرفته و تلاش می‌کنند برنامه‌هایی که تدارک می‌بینند مناسب چنین ایام سوگواری باشد. امسال ساخت سریال‌ها و برنامه‌های متنوع که مضمونی محرمی داشته‌باشد متفاوت‌تر از هر سال بود. چون شیوع ویروس کرونا، قرنطینه و خانه‌نشینی‌ها کاری کرد تا مخاطبان بیشتری پای برنامه‌های تلویزیون بنشینند و همین مسأله افزایش مخاطب، صداوسیما را بر آن داشت تا در زمینه برنامه‌سازی توجه و برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته‌باشند. تعطیل بودن بسیاری از مساجد، حسینیه‌ها، هیات‌ها و مجالس، بسیاری از عزاداران حسینی را بر آن داشت در خانه به عزاداری بپردازند و برای همین هم برنامه‌های تلویزیون همدم و همراهی شد برای عاشقان حسینی که دیگر امکان رفتن به چنین محافلی را نداشتند.

 در برنامه‌های محرم و صفر امسال چه گذشت؟ 
سخنرانی مذهبی در قالب برنامه‌های حسینیه مانند برنامه «این شب‌ها» که از شبکه یک سیما پخش می‌شد و پخش مداحی‌های مختلف در سراسر کشور و هیات‌های خانگی از جمله برنامه‌هایی بود که این شبکه در ایام محرم در دستور کار خود قرار داد. 
«تکیه خانه»، «کوی محبت»، «ذکر عاشورائیان»، «ناگفته‌ها»، «خانه‌ها و تکیه‌ها»، «مکث»، «شعر عاشورایی»، «آیینه خانه» و «بر بال تعزیه» نیز از جمله برنامه‌هایی بود که شبکه دوی سیما در دو ماه محرم و صفر در جدول پخش خود گنجانده‌بوده و تلاش‌اش بر این بود خانه‌نشینان عزای حسینی را با خود همراه کند. 
شبکه سه نیز با پخش برنامه گفت‌وگو محور معروف خود یعنی «سمت خدا» و همچنین برنامه «در آستان خورشید» و «مخاطب خاص» تلاش کرد تا بتواند سهم خوبی در این زمینه داشته‌باشد. 
«سوره»، «نغمه‌های عاشورایی» و «پرده عشاق» نیز از جمله برنامه‌های مناسبتی شبکه چهار سیما بودندکه مخاطبان خاص خود را دعوت به تماشای این برنامه‌ها کرد. 
شبکه پنج سیما نیز به تدارک برنامه‌های ویژه محرمی پرداخت. «رضوان»، «عشق یعنی»، «تا نیایش»، «سوگواره» و «قصه کربلا» از جمله این برنامه‌ها  بودند. 
«رو به راه»، «ضیافت حسینی (ع)»، «نگین ری»، «یاد خدا» و «خوشبخت» هم برنامه‌هایی با حال و هوای محرمی و عزاداری حسینی بودند که شبکه قرآن آنها را تدارک دیده و روی آنتن فرستاد. 
شبکه‌های کودک و امید نیز از این غافله عقب نماندند و به نوبه خود اقدام به ساخت برنامه‌هایی با مضمون محرم کردند که «پاشو پاشو کوچولو»، «مثل قاسم»، «هشتگ دوستی»، «به توان خدا»، «دوم شخص مفرد» و «دوربین امید» از ساخته‌های پخش شده این دو شبکه مخصوص کودک و نوجوان هستند. 
شبکه مستند نیز مستندهای آماده پخش خود را در این ایام به مستندهایی مرتبط با ایام محرم و صفر در نظر گرفته و «مستند هیات»، «صدای انقلاب» و «نغمویه» از جمله مستندهایی بود که روی آنتن فرستاد. 
 پخش سریال‌های همخوان با سوگ 
سریال‌هایی که در این دو ماه نیز پخش شدند اگر  هم مضمون محرمی نداشتند؛ اما حاوی درونمایه‌هایی اجتماعی و مذهبی بودند تا هم‌خوانی مناسبی با این ایام داشته باشند. سریال «زمین گرم» ساخته سعید نعمت‌ا... از جمله سریال‌هایی بود که از شبکه سه سیما پخش شد. سریال «نجلا» نیز پس از پایان سریال «زمین گرم» دومین سریال این شبکه بود که به کارگردانی خیرا... تقیانی‌پور به روی آنتن رفت و روایت این سریال در سال 58، عاشورا و امام حسین (ع) پیوند داشت. 
شبکه دو نیز سریالی که برای ایام محرم و صفر در نظر گرفته بود با عنوان «بوم و بانو» به کارگردانی سعید سلطانی بود و به دوران تاریخی که رضاخان عزداری در ایام محرم را ممنوع کرده بود برمی‌گردد. 
شبکه یک سیما هم در جدول پخش خود،  «سرزده» به کارگردانی بهادر اسدی را که با محتوایی پلیسی داشت در نظر گرفته بود.

شروع برنامه‌های عیدانه با مضمون‌هایی شاد و مفرح 
شیوع ویروس کرونا، پایان ایام محرم و صفر و شروع ماه ربیع‌الاول باعث شد تا آغاز برنامه‌های شاد و مناسبتی در این ماه که پر از  اعیاد شادی‌بخش است با انرژی مضاعف آغاز شود و بهانه‌ای شد برای آن‌که در این شماره پرونده‌ای در زمینه ساخت چنین برنامه‌های مناسبتی تهیه شود. 
چون به همان اندازه که در روزهای محرم و صفر تلویزیون برنامه‌های مناسبتی که هم‌خوانی با چنین ایامی داشته باشد تدارک دید برای  
ماه ربیع‌الاول نیز برنامه‌هایی در جدول پخش خود گنجانده که قرار است در این پرونده مروری بر آنها شود.
معمولا سنت صداوسیما و بر این روال بوده که آغاز برنامه‌های شاد، جشن‌ها، سریال‌های طنز و... از این ماه آغاز شود و مخصوصا که ماه ربیع‌الاول با آغاز امامت حضرت مهدی (عج) و سپس میلاد فرخنده رسول اکرم (ص) نیز مصادف شده استارت برنامه‌هایی که خوش‌ریتم و خوش‌آهنگ باشد، زده می‌شود. این برنامه‌ها به لحاظ فرمی و محتوایی گستردگی گوناگونی دارند. 
امسال نیز بسیاری از شبکه‌های صدا و سیما سراغ پخش سریال‌ها، فیلم‌ها و برنامه‌های جدیدی کرده‌اند و حتی برخی از برنامه‌ها نیز فصل جدیدشان قرار است روی آنتن برود که قرار است مروری بر آنها شود.در این ماه بازپخش برخی سریال‌هایی که امتحان خود را پس داده و مخاطبان بسیاری در زمان پخش‌شان به سمت خود جلب کرده‌اند هم آغاز شده که تماشای مجدد آنها خالی از لطف نخواهد بود. در این پرونده از قاب کوچک قرار است سراغ این آثار برویم و با پوست‌اندازی جذاب تلویزیون در ماه سرور و شادی بیشتر آشنا شویم.