وحشت زمین‌لرزه در ازمیر

زلزله مهیب ظهر دیروز در ترکیه بیش از ۱۲ کشته و ۴۰۰ زخمی بر جای گذاشت و ۷۰ مصدوم از زیر آوار نجات یافتند

وحشت زمین‌لرزه در ازمیر

زلزله‌ای مهیب سواحل غربی تركیه و جزایر ساموس در یونان را لرزاند و باعث تخریب 20 ساختمان و مرگ بیش از 12 نفر شد.
این زلزله عصر دیروز در حالی رخ داد كه كانون آن در ۱۷ كیلومتری ازمیر بود و در استانبول و آتن هم احساس شد. مردم در شهر توریستی ازمیر به خیابان‌ها آمده‌اند. برخی رسانه‌ها قدرت این زمین‌لرزه را 6/6 و برخی دیگر ۷ ریشتر اعلام كرده‌اند. نیروهای امدادی برای امدادرسانی در محل  حاضر شده و در حال برآورد میزان خسارت‌ها و  مشخص كردن میزان تلفات و مصدومان ناشی از این زلزله‌اند. طبق اعلام شهردار ازمیر تاكنون ۲۰ ساختمان تخریب شده‌اند. همچنین ساكنان ساموس و جزایر دیگر در یونان از خانه‌های خود فرار كرده‌اند تا در سونامی احتمالی ناشی از این زلزله قرار نگیرند.
تصاویری در شبكه‌های اجتماعی منتشرشده كه نشان می‌‌دهد ساختمان‌های چندطبقه در ازمیر در حال فروریختن هستند. لرزه‌ها در كرت، بزرگ‌ترین جزیره یونان هم احساس شده است.
ریاست حوادث غیرمترقبه ترکیه اعلام کرد بر اساس برآورد اوليه بیش از 12 نفر جان باخته اند و بیش از 400 نفر مصدوم شده اند.
استاندار ازمیر نیز اعلام کرد که تاکنون 70 نفر از زیر آوار نجات پیدا کرده اند.
 مصدومیت چهار نفر در یونان
گزارشها حاکی است دست کم چهار نفر در جزیره ساموس در یونان به دنبال وقوع زلزله مصدوم و چند ساختمان دچار خسارت شده اند. رئیس بیمارستان ساموس درباره وضعیت مصدومان زلزله گفت: تمامی چهار مصدوم دچار آسیب دیدگی سطحی شده‌اند. همچنین در جریان این حادثه به تعدادی ساختمان خسارت وارد شده که بیشتر از ساختمان های واقع در شمال غرب این جزیره بوده است.
 آمادگی ایران برای کمک به زلزله‌زدگان
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پیامی به مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه با ابراز همدردی عمیق از وقوع این حادثه تلخ، برای مجروحان آن آرزوی سلامتی کرد و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای هرگونه کمک در این خصوص را به اطلاع همتای ترکیه‌ای خود رساند.