از طرح پاییزه كتاب چه خبر؟

از طرح پاییزه كتاب چه خبر؟



همزمان با آغاز هفته كتاب، طرح پاییزه كتاب نیز در كشور آغاز شد. طرح پاییزه كتاب99، پانزدهمین دوره طرح‌های فصلی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌ مجری‌گری موسسه خانه كتاب و ادبیات ایران از شنبه، 24 آبان‌ماه؛ مصادف با بیست‌وهشتمین هفته كتاب جمهوری اسلامی ایران آغاز شده و تا 30 آبان‌ماه به مدت هفت روز در كتابفروشی‌های عضو طرح ادامه خواهد داشت. بر اساس آمارهای ثبت‌شده در پایگاه پاییزه كتاب 99، تا صبح یكشنبه (25 آبان‌ماه) با مشاركت 849كتابفروشی در سراسر كشور، 58هزار و 545 جلد كتاب در قالب طرح فروخته شده‌ كه مبلغ كل این كتاب‌ها بیشتر از دومیلیارد و 600میلیون تومان بوده‌است.
آمارهای جزئی‌تر نشان می‌دهد استان تهران، هم به لحاظ میزان فروش و هم از نظر تعداد كتاب‌های فروخته‌شده، با فروش 7597 جلد كتاب با بهای بیش از 369میلیون تومان، پیشتاز استان‌های كشور در این طرح بوده است. در استان تهران، مجموعا 135 كتابفروشی در پاییزه 99 مشاركت دارند كه 121 كتابفروشی در شهر تهران و 14 كتابفروشی از سایر شهرهای استان در طرح فعال شده‌اند.
خراسان رضوی، اصفهان، قم، فارس، گیلان، خوزستان، مازندران، آذربایجان‌شرقی و مركزی مقام‌های دوم تا دهم پرفروش‌ترین استان‌ها از نظر تعداد فروش را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین در نمودار پرفروش‌ترین استان‌ها به‌لحاظ مبلغ فروش، استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، گیلان، قم، خوزستان، فارس، كردستان، خوزستان، مازندران و آذربایجان‌غربی جایگاه دوم تا دهم را از آن خود كرده‌اند.
استان تهران در شرایطی در راس جدول پرفروش‌های روز نخست قرار گرفت كه هیچ‌یك از كتابفروشی‌های این استان، در فهرست پرفروش‌ترین كتابفروشی‌های پاییزه، رتبه‌ای پیدا نكرد. دنیای كتاب قم، كتاب فرازمند رشت، پاتوق كتاب شیراز، كتاب آبان مشهد، مركز فرهنگی آسمان رشت، پاتوق كتاب شهركرد، پاتوق كتاب اراك، كتاب شرق اهواز، فروش كتاب و محصولات فرهنگی بوكتاب بندرعباس و كتاب محام اهواز رتبه‌های یكم تا دهم پرفروش‌ها به‌لحاظ تعداد كتاب‌های فروخته‌شده را به خود اختصاص داده‌اند.