داغ‌های مانده بر دل

مروری بر مهم‌ترین بزنگاه‌های تاریخی در فوتبال ایران

داغ‌های مانده بر دل

آن‌قدر استکان را فشار داد که در دستانش شکست. زیاد بریده نشد و زیاد هم خون نیامد. نمی‌دانم به دلیل ناراحتی از فوت عمه‌اش بود یا باخت استقلال به جوبیلو در فینال جام‌باشگاه‌های آسیا. تقریبا 10سالی از من و هم‌سن و سال‌های من بزرگ بود. بهروز، بانک اطلاعات ورزشی محله بود. در روزگاری که کیهان ورزشی، دنیای ورزش و یکی دو مجله دیگر حرف اول را می‌زدند. او یکی از معدود کسانی بود که مستقل بود،کار می‌کرد و گوشه‌ای از درآمدش را خرج مجلات می‌کرد؛ مثلا اولین بار عکس عروسی ناصرحجازی را در یکی از مجلاتی که خریده بود، دیدیم. یک بار خوب یادم هست اختلاف افتاده بود بین بچه‌ها. سر چه؟ سر این‌که روبرتو باجو و دینو باجو با هم برادر هستند یا نه؟جواب را کسی نمی‌دانست. باید منتظر می‌ماندیم تا بهروز از سر کار برگردد و پاسخ بدهد. بهروز که آمد، سوال را شنید و جوابش جالب بود:«حتی بچه محل هم نیستند!» یک استقلالی دو آتشه. طرفدار رنگ آبی که از باخت تیمش چشمانش قرمز می‌شد. بازی با جوبیلو هم یکی از آنها بود. جمع شده بودیم خانه‌شان. من بودم، مجید و محسن و روح‌ا... و رحیم. می‌خواستیم دور هم باشیم،کل‌کل کنیم و کیف کنیم. پرسپولیسی بودم، اما به خاطر رفقا شاید دوست داشتم استقلال ببرد؛ هرچند ته دلم را ناخن می‌کشیدند از دوگلی که یحیوی خورد! استکان در دستانش شکست و همزمان خبر رسید که عمه بهروز فوت کرده است. تا آن زمان هیچ غمی را بالاتر از آن ندیده بودم که یک آدم تجربه‌اش کند. آن بازی اما آخرین داغ‌های مانده بر دل یک انسان و البته آخرین بزنگاه تیم‌های ایرانی نبود. هزار و یک مسابقه بوده که میلیون‌ها نفر دوست داشته‌اند اتفاق دیگری بیفتد اما یک اشتباه، یک غافلگیری یا گاهی یک ترکیب اشتباه میلیون‌ها رویا را بر باد داده است. مثل همین بازی پرسپولیس و اولسان هیواندی در فینال لیگ قهرمانان آسیا. خیلی‌ها چشم انتظار بودند،خیلی‌ها نذر کرده بودند تا چند زندانی را آزاد کنند و خیلی‌ها دست به دعا برداشته بودند اما نشد. بزنگاهی دیگر، اشتباهی دیگر و حسرتی دیگر برای فوتبال ایران و طرفداران پرسپولیس. این بار اشتباهات خودی چشم قرمزپوشان را قرمز کرد و کاری از دست کسی بر نمی‌آمد. نه یحیی، نه بازیکنان، نه آرزوی هواداران و نه حتی دعای مادر عیسی. به بهانه این اتفاق بزنگاه‌های مهم فوتبال ایران که دل خیلی از هواداران را شکسته است، بررسی کرده‌ایم؛ اتفاقاتی که اولین نبوده و قطعا آخرین آن هم نخواهد بود.

استقلال-جوبیلو/ فینال جام‌باشگاه‌های آسیا1999
حضور 120هزار نفر در ورزشگاه آزادی، ناصر حجازی روی نیمکت و یک استقلال آماده. همه منتظر این بودند تا سومین ستاره روی لباس آبی استقلال بنشیند، اما سرنوشت چیز دیگری برای آنها رقم زده بود. در میان چشمان بهت‌زده هواداران، سوزوکی و ناکایاما دو بار دروازه استقلال را باز کردند تا گل سیروس دین‌محمدی هم نتواند آنها را نجات بدهد.



ایران-بحرین/ مقدماتی جام‌جهانی2002
یکی از تلخ‌ترین شکست‌ها در تاریخ فوتبال ایران. اگر شاگردان بلاژو‌یچ در آن بازی برنده می‌شدند به‌راحتی به جام‌جهانی2002 راه پیدا می‌کردند، اما شکست سنگین و غیرقابل باور 3 بر یک باعث شد عربستانی‌ها مستقیم راهی جام‌جهانی کره و ژاپن شوند.



ایران-ایرلند/ پلی‌آف جام‌جهانی2002
شکست تلخ مقابل بحرین، ایران را به پلی‌آف فرستاد؛ جایی که امارات مقابل شاگردان بلاژویچ قرار گرفت.کنار زدن آنها کار سختی نبود. پیروزی مقابل این تیم، ایرلند جنوبی را مقابل ایران قرار داد. ایران در مجموع دو دیدار رفت و برگشت در دوبلین و تهران بازنده شد و به شکلی تلخ نتوانست به جام‌جهانی برسد.



ایران-چین/جام‌ملت‌های آسیا2004
شاید در خیلی از بازی‌های مهم، فوتبال ایران همیشه چین را شکست داده است، اما یک بار آنها بد داغی بر دل هواداران گذاشتند. در جام‌ملت‌های2004 و در مرحله نیمه‌نهایی بازی با تساوی یک بر یک به ضربات پنالتی کشیده شد؛ توپی که مبعلی به تیرک دروازه زد و آن چیپ تاریخی یحیی گل‌محمدی باعث شد شاگردان برانکو هرگز رنگ فینال را نبینند.


سپاهان و ذوب آهن؛ ناکام در فینال لیگ قهرمانان
سپاهان و ذوب آهن، دو باشگاه اصفهانی و قدرتمند فوتبال ایران هر کدام یک بار توانسته‌اند طعم حضور در فینال آسیا را بچشند. ابتدا سپاهان در سال2007 به فینال راه یافت و مقابل اوراواردز ژاپن شکست خورد و سپس در سال2010 نوبت به ذوب آهن رسید تا مقابل سئونگنام کره‌جنوبی تن به شکست دهد تا حسرت قهرمان شدن باشگاه‌های ایرانی در سطح قاره همچنان پا بر‌جا بماند.



ایران-عربستان/مقدماتی جام‌جهانی2010
آخرین حضور علی دایی روی نیمکت تیم‌ملی مصادف شد با رقم خوردن یکی از تلخ‌ترین شکست‌های ایران. عید نوروز بود و مقدماتی مسابقات جام‌جهانی2010 آفریقای جنوبی.100هزار نفر کیپ تا کیپ کنار هم نشسته بودند. ایران گل اول را که زد، آزادی منفجر شد؛ اما دو گل ناگهانی که عربستانی‌ها زدند تمام معادلات را به‌هم ریخت. آن شکست باعث اخراج دایی از تیم‌ملی و درنهایت عدم صعود ایران به جام‌جهانی شد.



ایران-آرژانتین/جام‌جهانی 2014
هنوز هم که هنوز است خیلی‌ها نمی‌خواهند باور کنند که ایران به آرژانتین در جام‌جهانی باخته است. تیم جنگنده و دوست داشتنی کارلوس کی‌روش پس از یک امتیازی که از نیجریه در اولین بازی جام‌جهانی2014 گرفت، در دومین بازی‌اش به مصاف تیمی رفت که در نهایت نایب قهرمان جام شد. ایران اما بدون ترس از نام بزرگ آرژانتین شجاعانه جنگید و در روزی که شانس و داور هر دو با حریف یار بودند، تسلیم شوت فوق‌العاده لیونل مسی در دقیقه91 شد و نتوانست شاهکارش را با کسب امتیاز همراه کند.



ایران-عراق/جام‌ملت‌های آسیا2015
بدون شک می‌شود گفت طلسم. خیلی وقت است ایران مقابل عراق به پیروزی نرسیده است، اما یکی از مهم‌ترین بازی‌های دو تیم به جام‌ملت‌ها بر می‌گردد. تیم‌ملی ایران در مرحله یک چهارم جام‌ملت‌های استرالیا، در حالی با عراق بازی کرد که اگر اخراج مهرداد پولادی در نیمه اول نبود، نه تنها گل اول توسط سردار آزمون، به‌راحتی قابل حفظ بود، بلکه می‌شد به آن اضافه هم کرد. اما اتفاقات فوتبالی کار را به وقت اضافه کشاند و ایران دو‌بار توانست به مسابقه کامبک بزند، اما ضربات پنالتی درنهایت زهرش را به تیم پرتلاش کی‌روش ریخت و ایران نتوانست راهی نیمه‌نهایی شود.



ایران-پرتغال/جام‌جهانی 2018
تقابل با تیم رونالدو هموطن‌های کی‌روش در جام‌جهانی می‌توانست یک شب خاطره‌انگیز را برای فوتبال ایران رقم بزند. ایران اگر پرتغال را می‌برد، برای اولین بار راهی مرحله بعد می‌شد. پرتغال یک گل زد و صاحب ضربه پنالتی شد. بیرانوند اما با مهار پنالتی رونالدو، ایران را به بازی برگرداند. در دقیقه91 داور به نفع ایران پنالتی گرفت و کریم انصاری‌فرد، کار را به تساوی کشاند و سپس ثانیه‌هایی قبل از سوت پایان مسابقه، مهدی طارمی صاحب مهم‌ترین موقعیت گل تمام دوران فوتبال خودش شد، اما ضربه پای چپش به جای تور داخل دروازه، به تور کنار دروازه برخورد کرد تا داغ ابدی آن مسابقه بر دل ایرانیان باقی بماند.



پرسپولیس-کاشیما/فینال لیگ قهرمانان آسیا 2018
پرسپولیس با هدایت برانکو ایوانکوویچ و با پنجره نقل و انتقالاتی بسته‌اش توانست برای اولین‌بار راهی فینال لیگ قهرمانان آسیا شود، اما سرنوشتی بهتر از تقابل روز گذشته با اولسان هیوندای در انتظارش نبود. قرمزها دیدار رفت را در ژاپن با دو گل به کاشیما واگذار کردند و در بازی برگشت و در شبی که استادیوم آزادی یکپارچه قرمزپوش شده بود، نتوانستند مقابل کاشیما کاری از پیش ببرند و جام در نهایت به ژاپنی‌ها رسید.


ایران-ژاپن/جام‌ملت‌های آسیا2019
یکی از حسرت‌های فراموش نشدنی در تاریخ فوتبال ایران. نیازی به یادآوری کلی ندارد، چون بدون شک همه فوتبالی‌ها آن بازی را در خاطر دارند. در آن مسابقه، ژاپن گل اولش را هنگامی زد که بازیکنان ایران به شکلی عجیب بازی را رها کردند و برای اعتراض به سمت داور یورش بردند، آن هم در حالی که هیچ اتفاقی در زمین مسابقه نیفتاده بود. سپس نوبت به یک پنالتی برای ژاپن رسید و در نهایت هم یک ضدحمله کار ایران جذاب کی‌روش در جام‌ملت‌های 2019 را تمام کرد تا ایران باز هم جایی در فینال نداشته باشد و حسرت قهرمان نشدن در آسیا همچنان با تیم‌ملی همراه باشد.