3دلیل برای موفقیت یک برنامه

3دلیل برای موفقیت یک برنامه

احسان رضایی نویسنده و پژوهشگر


عددها با همدیگر فرق دارند. هیچ‌وقت یک عدد معمولی فرض کنید199، شبیه یک عدد درست و رند مثل200 نمی‌شود. 1000فقط یک رقم بزرگ‌تر از999 یا دو شماره بزرگ‌تر از998 نیست.
این عددها یکجور خاصیت ویژه و جادویی هم با خودشان دارند. فرق میلیون با 999هزار و 999 فقط یک رقم نیست. درست مثل شب یلدا که فقط یک دقیقه از شب قبل و بعد از خودش بلندتر است، اما باز هم این شب، شب ویژه‌ای است که با بقیه شب‌ها فرق دارد. از آن شب‌هایی که هزار شب نمی‌شود و حتی اگر مثل یلدای امسال، بنا به دور هم جمع شدن و دیدار آشنا و اجرای باقی سنت‌ها هم نباشد، باز شب یلداست و متفاوت با دیگر شب‌ها و لیالی. برای همین است که اهالی رسانه، همگی به فکر تدارک ویژه‌ای برای این شب و سایر مناسبت‌های خاص هستند. شبکه‌ها و برنامه‌های تلویزیونی مختلف هم همین کار را کردند و هر کدام کوشیدند بهترین و متفاوت‌ترین کیفیت خودشان را ارائه کنند. برنامه ویژه‌ای که دوستان من در «کتاب‌باز» با حضور استاد علی نصیریان آماده کردند، یکی از این برنامه‌ها بود که خیلی خوب دیده و بریده‌هایی از آن، به‌سرعت در شبکه‌های مجازی دست به دست شد. بخشی از این موفقیت، قطعا به خاطر انتخاب درست و دقیق مهمان این برنامه بود.
استاد نصیریان، یکی از پنج استاد برجسته بازیگری است که نسل‌های متعددی با او خاطره دارند. او در هر دهه، حداقل یک نقش ویژه و ماندگار بازی کرده است؛ از آقای هالو و قاضی شارح و رضا خوشنویس بگیرید تا حاج یونس فتوحی و بزرگ‌آقا. بنابراین شرط اول مهمان یک برنامه ویژه، یعنی امکان برقراری با تعداد هرچه بیشتری از مخاطبان با این انتخاب رعایت شده. بعد از آن می‌رسیم به این‌که از این مهمان ویژه با مخاطب‌های بالقوه زیاد چه می‌خواهیم؟ شب یلدا، به‌طور سنتی شب دورهم نشینی و گپ و گفت و نقل خاطرات است. پس مهمان ویژه این شب هم باید سخنور خوبی باشد تا بتواند خاطرات شیرینی تعریف کند. اتفاقی که با حضور استاد نصیریان هم افتاد و ایشان خاطرات کودکی خودش، از اسباب‌بازی‌های آن روزگار گرفته تا آداب و رسوم شب چله را با جزییات و مهارت خاص خودشان تعریف کردند. به علاوه این مهمان ویژه خوش‌نقل و با مخاطب انبوه باید با طراحی اصلی برنامه هم سازگاری داشته باشد. یعنی این‌که آن برنامه به خاطر یک برنامه ویژه یا مهمان خاص، کل ماهیت و کارکردش را از دست ندهد. این سومین ویژگی هم با دعوت از استاد نصیریان برای برنامه «کتاب‌باز» برقرار شد.
استاد نصیریان که خودش می‌گفت کتاب‌باز است و «حالا خوب شد کفترباز نشدم»، از جلال آل‌احمد و خانم دانشور و تعدادی دیگر از نویسندگان خاطره داشت، سه کتابفروشی محبوبش را معرفی کرد، آخرین کتاب‌هایی که خوانده بود («طفل صدساله‌ای به نام شعر نو» و «زبان زنده») را به تفصیل معرفی کرد و گفت دوست ندارد کتاب‌هایش را قرض بدهد، کاملا برای کتابی‌ترین برنامه حال حاضر صدا و سیما انتخاب درستی بود. گمان می‌کنم به این سه دلیل بود که برنامه ویژه «کتاب‌باز» برای شب یلدا با حضور استاد علی نصیریان عزیز موفق شد.