صالحی: قانون مجلس را اجرا می‌کنیم اما پول نداریم

صالحی: قانون مجلس را اجرا می‌کنیم اما پول نداریم

رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگویی با اشاره به قانون مجلس با عنوان لغو تحریم‌ها ضمن تاکید بر اینکه سازمان انرژی اتمی به عنوان مجری، این طرح‌ را اجرا خواهد کرد نسبت به برخی مشکلات اجرایی در این طرح انتقاد نمود.
علی‌اکبر صالحی در گفت‌وگو با سایت انتخاب درباره قانون لغو تحریم‌ها گفت: اگر قانون از تجانس لازم برخوردار نباشد حداقلش این است که همه تمکین می‌کنند اما درست پیاده نمی‌شود. تمکین‌کردن یک بحث است و درست پیاده کردنش بحث دیگری. برای این که یک قانون درست پیاده شود باید از آن هویت موردنظر برخوردار باشد به این معنی که توافق اولیه ارگان‌های ذی‌ربط حاصل شده باشد.
وی با بیان اینکه چیزهایی که در این قانون خواسته‌شده در قالب گام‌های پنج‌گانه هم وجود داشته، افزود: گام‌های پنج‌گانه، مصوب شورای عالی امنیت ملی بود و می‌توانستند در قالب همان مصوبه از سازمان انرژی اتمی بخواهند که این موارد را مثلا مقداری با سرعت و وسعت بیشتر انجام دهد. شاید نیازی به قانون جدید نبود، اما به هر حال مجلس این حق را دارد که قانونگذاری کند.
صالحی با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی به لحاظ فنی، توانایی اجرای قانون مجلس را دارد افزود: مثلا می‌گویند 1000 تا سانتریفیوژ آی آر6 بسازید. خب ما این توانایی را داریم و می‌سازیم اما نگفته‌اند پولش را چه کسی باید بدهد. این یک نقص جدی قانون است و من تعجب می‌کنم شورای نگهبان چگونه این قانون را تصویب کرده است زیرا عمدتا تاجایی که مطلع هستیم اگر قانونی وضع و هزینه برای دولت در آن دیده شود ولی منابعش دیده نشود شورای نگهبان رد می‌کند.
رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: این یکی از مواردی است که من حداقل در این قسمتش می‌توانم اعتراض داشته یا نقدی داشته باشم که شما خواسته‌هایی را از سازمان انرژی اتمی دارید که ما آمادگی انجام آن را داریم ولی با کدام بضاعت مالی. بالاخره وقتی شما هزارتا سانتریفیوژ آی آر6 می‌خواهید مواد اولیه‌اش را باید تامین کنید. خیلی چیزهای دیگر را باید تامین کنید. پولش از کجا باید بیاید؟ اگر از منابع داخلی باید تامین شود اینها یا نمی‌دانند منابع داخلی ما چقدر است یا نمی‌دانند ارزش هر
سانتریفیوژ آی‌ آر 6 چقدر است! لذا این یک نقص در قانون است.
وی با بیان اینکه من نمی‌دانم چطور می‌خواهند این نقص را برطرف کنند، اظهار کرد: ما که نمی‌توانیم برویم به مجلس بگوییم پول بده. ما باید به دولت بگوییم پول بده. به سازمان برنامه و بودجه بگوییم پول بده. سازمان برنامه و بودجه هم می‌گوید که من سال 99 اصلا منابعی برای این کارهای فوق‌العاده ندیدم و لذا چون قانون شامل و کاملی نبوده خودش مانع برای خودش ایجاد کرده است. رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره مباحث مطرح در خصوص اخراج بازرسان آژانس از کشور گفت: با این روش‌ها که نمی‌شود کشورداری و حکمرانی کرد که همه چیز را قطع کنیم. در هیچ کنوانسیونی نباشیم. در هیچ قراردادی نباشیم. دور کشور را ببندیم. خفه می‌شویم این جوری.  وی اظهار کرد: هر کنوانسیونی هر معاهده و قرارداد بین‌المللی بخشی از حاکمیت شما را محدود می‌کند این یک امر طبیعی است اما در ازای آن امتیازاتی برای شما قائل می‌شود. مثلا همین قرارداد پادمانی که بازرسان می‌آیند بخشی از حاکمیت شما را محدود می‌کند ولی امتیازاتی دارد.