کشمکش بر سر قیمت  نان ادامه دارد

کشمکش بر سر قیمت نان ادامه دارد


در حالی که دیروز قاسم نوده‌فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران اعلام کرد نرخ نان رسما گران‌شده اما شرکت بازرگانی دولتی این موضوع را تکذیب کرد و گفت ستاد تنظیم بازار باید در این زمینه تصمیم بگیرد.
از سوی دیگر شنبه هفته‌‌جاری اتحادیه نانوایان اعلام کرد نرخ‌های جدید 27تیر اعلام خواهد شد و از همکاران می‌خواهیم وزن چانه و قیمت را رعایت کنند تا بتوانیم در سال بعد خواسته خود را بهتر مطرح کنیم.
حسن حنان، قائم‌مقام و معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران در واکنش به اخباری درباره افزایش 50درصدی قیمت نان اظهار کرد: ما هیچ اطلاعی درباره افزایش قیمت نان نداریم و این موضوع از وظایف ستاد تنظیم بازار است و باید در آنجا بررسی و مصوب شود و شرکت بازرگانی دولتی ایران هیچ مصوبه‌ای برای افزایش قیمت نان ندارد.
 معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران در واکنش به اینکه گفته می‌شود شرکت نامه‌ای به استانداری‌ها زده و موضوع افزایش قیمت نان را ابلاغ کرده، گفت: ما هیچ نامه‌ای به استانداری‌ها درباره افزایش قیمت نان نزده‌ایم و خود استانداری‌ها هستند که بعد از مصوبه تنظیم بازار می‌توانند قیمت نان را در استان خود تعیین و اعلام کنند؛ بنابراین گزارش تشکل‌های نانوایی در ماه‌های اخیر درخواست افزایش قیمت نان را داشته‌اند اما موردقبول قرار نگرفته است.

آن‌طور که رئیس اتاق اصناف اعلام‌کرده نرخ‌های جدید بر این اساس است. قیمت نان بر اساس نوع آرد یارانه‌ای به دو دسته آرد یارانه‌ای نوع‌یک(گندم 665تومانی) و آرد یارانه‌ای نوع‌دو(گندم 900تومانی) تعیین شده است. بر این اساس، قیمت انواع آرد یارانه‌ای نوع‌یک با گندم 665تومانی به این شرح است: بربری با وزن چانه 600گرم: 1800تومان، تافتون سنتی با وزن چانه 250گرم: 900تومان، تافتون گردان(ماشینی جدید) با وزن چانه 220گرم: 700تومان، لواش و تافتون گردان(ماشینی) با وزن چانه 160گرم: 500تومان، تافتون خراسانی با وزن چانه 300گرم: 1000تومان و لواش اتوماتیک هر کیلوگرم: 5000تومان. همچنین قیمت انواع نان یارانه‌ای نوع‌دو(گندم 900تومانی) به این شرح تعیین شده است: بربری با وزن چانه 600گرم: 2500تومان، تافتون سنتی با وزن چانه 250گرم: 1200تومان، تافتون گردان(ماشینی جدید)با وزن چانه 220گرم: 1000تومان، لواش و تافتون گردان(ماشینی) با وزن چانه 160گرم: 650تومان، سنگک با وزن چانه 650گرم: 3000تومان، تافتون خراسانی با وزن چانه 200گرم: 1500تومان و لواش اتوماتیک هر کیلوگرم: 6000تومان.
براساس مصوبه نرخ نان سفارش نان رژیمی و خشک از شمول ترازو خارج است و حداکثر نرخ کنجد برای نان بربری 1000تومان تعیین شده و این در حالی است که نان در بسیاری از نانوایی‌های کشور گران‌شده اما ظاهرا شرکت بازرگانی دولتی قصد قبول آن را ندارد.
 اتحادیه نانوایان درباره هزینه‌های مربوط به تولید نان اعلام کرده آرد به‌صورت یارانه‌ای در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد اما باید توجه داشت آرد، تعیین‌کننده ۲۲درصد قیمت نان است و بقیه مربوط به بحث بیمه، مالیات، آب، برق، گاز، دستمزد کارگر و مواردی از این قبیل است.
 قبلا سهم کارفرما برای بیمه کارگر کم بود اما اکنون همه ۳۰درصد باید توسط کارفرما پرداخت شود. از سوی دیگر اجاره‌بهای نانوایی‌ها به‌طور متوسط از دو سال گذشته تاکنون ۵۰درصد افزایش یافته است. قبلا مالیات براساس سود خالص (فروش منهای هزینه‌ها) دریافت می‌شد اما اکنون مالیات براساس فروش اخذ می‌شود که از عدالت به‌دور است.
 اصغر پابرجا، رئیس اتحادیه نانوایی سنگکی هم گفته آن‌طور که دولت به ما دستور می‌دهد ما نمی‌توانیم به صاحبخانه یا صاحبان کالا برای خرید دستور دهیم.