تعطیلی کارخانه‌ها ارتباطی به دولت ندارد

تعطیلی کارخانه‌ها ارتباطی به دولت ندارد

چندی پیش گزارشی با عنوان «آمارها نشان می‌دهد در هشت‌سال گذشته تقریبا هزار کارخانه تعطیل شده‌اند: بیکارخانه!» در 18تیر منتشر شد. روابط‌عمومی وزارت‌صمت به این گزارش واکنش نشان‌داده و جوابیه‌ای ارسال‌کرده و دلایل تعطیلی برخی از کارخانه‌ها را تشریح کرده است. توضیحاتی که نشان می‌دهد تعطیلی برخی از این کارخانه‌ها تاییدشده اما ارتباطی به شرایط اقتصادی نداشته و به مشکلات داخلی کارخانه و سوءمدیریت برمی‌گردد.
استان سیستان‌وبلوچستان: کارخانه شیر سیستان زهک سال1388 به بهره‌برداری رسید. این واحد صنعتی تولیدکننده انواع فرآورده‌های لبنی سال۱۳۹۵ به دلیل مشکلات نقدینگی و بازاریابی غیرفعال شده بود اما طی رایزنی با سرمایه گذاران متقاضی زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری ابتدای سال۱4۰۰ به سرمایه‌گذار جدید با نام شرکت شیر پاستوریزه سحرخیز آبادیس واگذار شد و درحال‌حاضر در مرحله راه‌اندازی مجدد است.
کارخانه سنگبری سنگ زرین زاریس در ناحیه صنعتی ادیمی احداث و سال۱۳۹9 به بهره‌برداری رسید. این واحد صنعتی در مقطع کوتاهی به دلیل مشکلات نقدینگی و بازاریابی غیرفعال بود اما خوشبختانه با برنامه‌های حمایتی شرکت شهرک‌های صنعتی استان سیستان‌وبلوچستان در حوزه اعطای تسهیلات کم‌بهره با عاملیت بانک صنعت و معدن، حضور در نمایشگاه ارتباط با مشاوران بازاریابی و برنامه‌ریزی برای بازدید و انعقاد قرارداد هیأت‌های تجاری، واحد صنعتی مذکور از ابتدای سال‌جاری با حداکثر ظرفیت در حال فعالیت است.
استان یزد: واحد صنعتی فرآورده‌های غذایی آجین خاورمیانه(پستیژ) در شهرک صنعتی تفت احداث و سال۱۳۸۹ به بهره‌برداری رسید.
کاشی سهیل میبد در شهرک‌صنعتی جهان‌آباد میبد احداث و سال۱۳۸۷ به بهره‌برداری رسید. این دو واحد صنعتی برخلاف توضیحات گزارش روزنامه جام‌جم در حال فعالیت‌بوده و هیچ‌گونه اختلالی در تولید آنها مشاهده نمی‌شود.
شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه: شهرک صنعتی فرامان با ۲۲۷هکتار اراضی در اختیار و فاز عملیاتی و ۱۹۷هکتار زمین صنعتی، بزرگترین شهرک صنعتی غرب کشور است که در کیلومتر14 محور کرمانشاه - تهران واقع بوده و دارای امکانات زیربنایی آب، برق، گاز، تلفن و تصفیه‌خانه فاضلاب است. این شهرک‌صنعتی دارای ۳۳6قرارداد حق بهره‌برداری به مساحت ۱6۳هکتار با سرمایه‌گذاران و 134واحد صنعتی در حال بهره‌برداری با میزان سرمایه‌گذاری ۳۲۸۰میلیارد ریال است که زمینه اشتغال مستقیم ۲۱۹۷نفر را فراهم کرده است. از 134واحد صنعتی به بهره‌برداری رسیده در شهرک صنعتی فرامان، ۱۰۸واحد صنعنی(۸۰درصد) با اشتغال ۱۷۳۹نفر(۷۸درصد) و سرمایه‌گذاری ۲۵۷۱میلیارد ریال(۷۳درصد) فعال و تعداد ۲5واحد صنعتی (۲۰درصد) با اشتغال ۳۰۰نفر(۱۸درصد) و سرمایه‌گذاری 4۹۷میلیارد ریال(۱۷درصد) غیرفعال هستند. همچنین تولید در ۱۲واحد صنعتی(4۸درصد) به علت کمبود نقدینگی، 6واحد صنعتی(۲4درصد) به علت فقدان بازار، 4واحد صنعتی(۱6درصد) به علت تأمین مواداولیه و ۳واحد صنعتی(۱۲درصد) نیز به علت نقصان ماشین‌آلات در شهرک‌صنعتی فرامان متوقف شده است. لازم به توضیح است با برنامه‌ریزی و انجام برنامه‌های حمایتی لازم از سوی شرکت شهرک‌های‌صنعتی کرمانشاه، 34واحد صنعتی با اشتغال ۲۰۸نفر و سرمایه‌گذاری ۱۲۳۷میلیارد ریال در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان سال1399 احیاء و ۵۰واحد صنعتی دیگر نیز در سال‌جاری به چرخه تولید بازخواهد گشت.
کارخانه قند گل مهر غرب در شهرک صنعتی فرامان احداث و سال۱۳۷۹ به بهره‌برداری رسید. این واحد صنعتی هیچ‌گونه فعالیتی در زمینه تولید قند ندارد و توقف تولید آن بنا به خواست شخصی مدیر واحد مذکور بوده و ارتباطی با مشکلات اقتصادی نداشته است.
کارخانه کاشی کازه در شهرک‌صنعتی اسلام‌آبادغرب احداث و سال۱۳۹۰ به بهره‌برداری رسید. این واحد صنعتی یکی از فعال ترین و بهترین واحدهای صنعتی مستقر در شهرک صنعتی مذکور است و در چند سال گذشته به هیچ عنوان تعطیل نبوده و به‌صورت مستمر در سه شیفت کاری حتی روزهای جمعه (به استثنای تعطیلات ده‌روزه نوروزی و تعطیلات رسمی مناسبتی) فعال است. در حال حاضر واحد تولیدی یادشده با ظرفیت تولید روزانه ۱۷هزار مترمربع کاشی در حال فعالیت است و همچنین بخشی از بازار صادراتی کشور عراق را به خود اختصاص داده است.
استان چهارمحال‌وبختیاری: کارخانه نان صنعتی سفیددشت( آزاد نوشه سپاهان) در شهرک صنعتی سفیددشت احداث و سال۱۳۹۳ به بهره‌برداری رسید. این واحد صنعتی سال۱۳۹۷ به دلیل فقدان بازار به مدت شش ماه با توقف تولید مواجه شد اما از سال۱۳۹۸ با استفاده از برنامه‌های حمایتی شرکت شهرک‌های صنعتی استان چهارمحال‌وبختیاری، عارضه‌یابی واحد تولیدی توسط مشاوران مرکز خدمات فناوری و کسب‌وکار شهرک صنعتی شهرکرد و تغییر خط تولید به نان قندی، احیا و اکنون در حال فعالیت است. واحد صنعتی برفاب در شهرک صنعتی شهر احداث و سال۱۳۹۳ به بهره‌برداری رسید. این واحد صنعتی برخلاف توضیحات گزارش روزنامه جام‌جم در حال فعالیت بوده و هیچ‌گونه اختلالی در امر تولید آن مشاهده نمی‌شود.
استان خوزستان: واحد صنعتی تولیدی و صنعتی بوستان اروند در شهرک‌صنعتی خرمشهر احداث و سال۱۳۹۲ به بهره‌برداری رسید. این واحد صنعتی در اوج کار و تولید خود متأسفانه به دلیل اختلاف شرکاء و سهامداران همچنین مشکلات ناشی از عدم سرمایه در گردش، گرائی مواداولیه، دستمزدها و بالابردن هزینه‌های تولید و همه‌گیری ویروس کرونا از ابتدای سال۱۳9۹ تاکنون با توقف تولید مواجه شده است. شرکت شهرک‌های صنعتی استان خوزستان از سال۱۳۹۵تا۱۳۹۸ به‌منظور کمک به توسعه بازار و معرفی محصولات این واحد و سایر واحدهای تولیدی موفق در نمایشگاه‌های توانمندی‌های صنعتی، تولیدی و خدمات فنی و مهندسی داخل و خارج استان، حمایت‌های لازم را براساس دستورالعمل‌های سازمانی انجام‌داده و همچنان از ظرفیت‌های قانونی خود در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری کل استان خوزستان برای احیای این واحد صنعتی غیرفعال و بازگشت آن به چرخه تولید استفاده می‌کند.
استان کردستان: واحد صنعتی بستنی عسل کردستان سال۱۳۸۵ به بهره‌برداری رسید. ابن واحد صنعتی سال‌های ۱۳۹۵تا۱۳۹۸ به‌صورت نیمه‌ظرفیت مشغول به‌کار بوده و از اواخر سال۱۳۹۸ با توقف تولید مواجه‌شده که عمده‌ترین دلیل آن بدهی به بانک با رهن زمین واحد تولیدی بوده که با وجود تلاش‌های شرکت شهرک‌های صنعتی استان کردستان در کارگروه‌های مختلف ازجمله کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید متاسفانه با مانع جلوگیری بانک از آزادسازی زمین و نبود وثیفه مواجه است.
استان خراسان‌رضوی: پس از تعطیلی مشهدنخ این واحد با مدیریت جدید به نام شرکت تیسانخ واگذارشده و درحال حاضر با 400نفر پرسنل مشغول به‌کار است.
 کارتن مشهد: واحد مشمول ماده141 بوده و به این دلیل امکان تامین نقدینگی را نداشته و تعطیل شده و پرونده آن در اداره تسویه درحال جمع‌بندی است.
شرکت مجتمع دوچرخه‌سازی قوچان سال77 با ظرفیت تولید سالانه 300هزار دستگاه دوچرخه به بهره‌برداری رسید. مالکیت اصلی واحد در اختیار بانک صنعت‌ومعدن بوده که سال83 به شرکت فولاد الکترونیک واگذار می‌شود و با سومدیریت به تعطیلی می‌رسد و با پیگیری‌های قضایی سال97 واحد مجددا فعال و درحال حاضر این واحد باظرفیت 10درصد درحال فعالیت است. سفارش پذیری واحدمشکلی ندارد و درحال حاضر با ورود سرمایه‌گذارجدید درحال ارزیابی برای رسیدن تدریجی به ظرفیت واقعی است.
شرکت فولاد سبزوار باتمام ظرفیت درحال فعالیت بوده و محصول بریکت سبز نیز برای اصلاح پروانه بهره‌برداری، راه‌اندازی، ظرفیت نسبی و صدور پروانه بهره‌برداری در دست اقدام است. شرکت کاشی و سرامیک توس سال96و97 پس ازگذشت یک وفقه کوتاه و تعطیلی چندماهه مجددا پس از پیگیری‌های فراوان و معرفی به کارگروه‌های مختلف مشکل(بدهی‌ها و معوقات بانکی و مالیاتی) برطرف و شرکت مذکور مجددا فعال‌شده و درحال حاضر درحال تولید است. شرکت کاشی زهره کاشمر هیچ‌گونه تعطیلی نداشته و درحال حاضر فعال و در حال تولید است. مشکلاتی درخصوص تامین آب مصرفی وجود داشت که پس از پیگیری‌های مستمر و معرفی به کارگروه‌های انرژی درحال برطرف‌شدن است.