پیشنهادهای رادیویی سلامت تا 1404

برنامه رادیویی «سلامت تا چهارده صفر چهار» شنبه‌ها و دوشنبه‌ها از رادیو سلامت پخش می‌شود

پیشنهادهای رادیویی سلامت تا 1404

هر‌یک از شبکه‌های رادیویی ویژه ایام تابستان برنامه‌های متنوعی را راهی آنتن کردند. رادیو سلامت هم از این قاعده مستثنی نیست و برنامه‌های جدیدی را در حوزه سلامت پخش می‌کند تا از این طریق پاسخگوی مطالبات مردم در این حوزه باشد. به همین دلیل از قالب‌های متفاوت هم بهره می‌برد. یکی از برنامه‌های جدید این شبکه که پخش آن از 19 تیر‌ماه آغاز شده است با نام «سلامت تا چهارده صفر چهار» است که به تهیه‌کنندگی مرتضی میلانی و کارشناس‌مجری دکتر مهدی جعفری پخش می‌شود. این برنامه رادیویی با هدف نقشه راه سلامت برای دولت جدید روی آنتن می‌رود و تلاش دارد چالش‌های این حوزه را به مسؤولان جدید معرفی کرده تا آنها به‌دنبال راهکارهای مناسب باشند. به همین دلیل ما هم با مدیر گروه، کارشناس و تهیه‌کننده برنامه به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم که در ذیل مطالعه می‌کنید.

 پیشنهادهایی برای حوزه سلامت
مرتضی میلانی، تهیه‌کننده برنامه درباره ساخت برنامه «سلامت تا چهارده صفر چهار» می‌گوید: مسلما هر برنامه‌ای بر مبنای اهدافی ساخته و روانه آنتن می‌شود. ما در رادیو سلامت درصدد هستیم با ساخت برنامه‌های متنوع هم پاسخگوی مطالبات مردم در حوزه سلامت باشیم و هدف  دیگر آگاهی‌بخشی است. به‌هر حال سؤالات مردم در حوزه سلامت کم نیست و بهتر است همیشه از یک منبع موثق پاسخ سؤالات‌شان را دریافت کنند. گرچه وقتی موضوعی را در اینترنت سرچ کنید، کلی مطلب می‌آید اما صحت و سقم همه مطالب مشخص نیست و رادیو سلامت به‌عنوان یک منبع صحیح در حوزه سلامت درصدد است تا پاسخگوی همه نوع سؤالات مردم در حوزه سلامت باشد. همچنین ما در قالب گفت‌و‌گو با مسؤلان و کارشناسان سؤالات مردم را پاسخ می‌دهیم.
وی ادامه می‌دهد: برنامه سلامت تا چهارده صفر چهار هم با هدف نقشه راه سلامت برای دولت جدید شروع شده است. این برنامه از تولیدات گروه بهداشت روان رادیو سلامت است و پخش آن از 19 تیر‌ماه شروع شده و روزهای شنبه و دوشنبه ساعت 11 و 40دقیقه روانه آنتن می‌شود و روزهای یکشنبه و سه‌شنبه هم در این ساعت تکرار خواهد شد. کارشناسی برنامه هم به‌عهده دکتر مهدی جعفری از متخصصان و اندیشمندان حوزه سلامت است.
این تهیه‌کننده با اشاره به بخش‌های برنامه توضیح می‌دهد: در هر برنامه از مهمانانی دعوت می‌شود تا بر‌اساس اولویت‌های حوزه سلامت، پیشنهادهایی را مطرح کنند. مهمانان برنامه از وزرای پیشین و متخصصان حوزه سلامت خواهند بود و نظرات و پیشنهادهایشان را درباره وضعیت سلامت کشور ارائه خواهند داد تا بتوانیم به راهکارها دست پیدا کنیم. تاکنون در این برنامه به موضوع عدالت در سلامت، انحصار دارو و تجهیزات پزشکی و... پرداخت کرده‌ایم که بازخوردهای خوبی هم به‌دنبال داشته است. در‌ مجموع هدف ما این است که چالش‌های حوزه سلامت را مطرح کرده و به‌دنبال راهکارهای مناسب برای آن باشیم.
 متخصصانی که دغدغه سلامت دارند
 لعیا باستانی، مدیر گروه بهداشت روان رادیو سلامت درباره این برنامه این‌طور توضیح می‌دهد: هدف این برنامه بررسی چالش‌های حوزه سلامت یا در ‌واقع پاشنه آشیل این حوزه است. از بین موضوعات مهم در این حوزه به تناسب فرصت و امکانات تعدادی موضوع با اهمیت بیشتر انتخاب شد و در هر حوزه متخصصان و اندیشمندان این حوزه دعوت شدند.
وی می‌افزاید: به‌دلیل تخصصی بودن این برنامه، اغلب متخصصان و افرادی که دغدغه حوزه سلامت داشتند از برنامه استقبال کردند. در این برنامه با توجه به چالش‌های حوزه سلامت، متخصصان راه‌های برون‌رفت از این چالش را پیشنهاد کردند؛ راهکارهایی کاربردی و قابل دسترس.
 چالش‌های آموزش در نظام سلامت
دکتر مهدی جعفری، کارشناسی برنامه سلامت تا چهارده صفر چهار را به‌عهده دارد. وی پزشک و متخصص روان‌شناسی سلامت است و دارنده مدرک عالی سلامت. وی درباره کارشناسی این برنامه و تولید آن می‌گوید: مدت طولانی بود که ما به‌دنبال مطالبه‌گری در نظام سلامت بودیم تا بتوانیم پاسخ‌هایی درست برای پرسش‌های نظام سلامت داشته باشیم. مسلما یکی از راهبردها، تهیه برنامه‌هایی با این محوریت بود. به‌هر حال یکی از وظایف اصلی رسانه، آگاهی‌بخشی، مطالبه‌گری و هدایت افکار‌ عمومی است؛ حال می‌خواهد در میان مدیران این اتفاق بیفتد یا در میان مردم. به‌هر‌حال رسانه ملی وظیفه دارد این کار را به بهترین شکل انجام بدهد.
وی با اشاره به این‌که برنامه سلامت تا چهارده صفر چهار با هدف مطالبه‌گری در حوزه سلامت روانه آنتن می‌شود، ادامه می‌دهد: ما نیاز به مطالبه‌گری داریم و باید شاخص‌ها و معیارهایی هم تعریف کرده و بعد آنها را پیگیری کنیم. البته چالش‌های نظام سلامت تنها موضوعی نیست که در کشور ما باشد و همه‌جای دنیا وجود دارد و دولت‌های مختلف با آن دست به گریبان هستند. گاهی شاهد هستیم مسؤولان چالش‌های نظام سلامت را می‌دانند اما نوع نگاه‌شان به چنین موضوعاتی باعث می‌شود خدماتی که به جامعه ارائه می‌دهند رضایت بالای مردمی را به‌دنبال نداشته باشد و رضایت‌مندی کاهش پیدا کند. به همین دلیل ما به شناسایی این موضوعات پرداخت کردیم و با همفکری دکتر اعتماد سعید، مدیر رادیو سلامت، مدیر گروه و تهیه‌کننده اولویت‌هایی را در این حوزه مشخص کردیم و با کارشناسان مختلف که در حیطه‌های سلامت صاحب‌نظر هستند در‌میان گذاشتیم.
این کارشناس عنوان می‌کند: هدف ما این است که کاندیدای جدید دولت به چنین چالش‌هایی توجه کنند یا نمایندگان مجلس زمان دادن رای اعتماد به کاندیدای وزارت بهداشت به چنین مسائلی توجه کنند که آیا فرد انتخاب‌شده می‌تواند در آینده از پس چالش‌های حوزه سلامت که طرح موضوع شده بر‌بیاید یا نه. هدف ما این است که پاسخ‌های مناسب را دریافت کنیم.
جعفری بازتاب برنامه را در میان متخصصان بسیار مثبت ارزیابی می‌کند و می‌گوید: خوشبختانه دوستان متخصص و صاحب‌نظر واکنش‌های مثبت نسبت به برنامه دارند و ما هم سعی کرده‌ایم در حد توان‌مان به اولویت نظام سلامت بپردازیم. امیدواریم در آینده اتفاقات خوب برای مردم رخ بدهد و ما شاهد کم‌شدن چالش‌های حوزه سلامت باشیم. این برنامه ویژه متخصصان و سیاستگذاران حوزه سلامت روانه آنتن می‌شود و با این‌که برنامه تخصصی است اما مردم هم آن را دنبال می‌کنند. در این هفته موضوع پژوهش و چالش‌های حوزه سلامت و کاربردی شدن پژوهش‌ها به نفع سلامت و چالش‌های آموزش در نظام سلامت را دنبال
خواهیم کرد.