تغییر کاربری اشغالگران در عراق

گروه‌های مقاومت در عراق تاکید کرده‌اند که باقی‌ماندن حتی یک نیروی آمریکایی را در کشورشان نخواهند پذیرفت

تغییر کاربری اشغالگران در عراق

علی‌رغم صدور بیانیه‌ای مشترک میان واشنگتن و بغداد در خصوص خروج نیروهای رزمی آمریکایی از عراق، گروه‌های مقاومت تاکید دارند خروج نیروهای اشغالگر از عراق باید به صورت کامل صورت گیرد. همچنین نیروی هوایی آمریکا و دیگر نیروی ویژه این کشور در عراق نیز باید شامل این توافق شوند. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق در پایان دیدار خود در کاخ سفید، بیانیه مشترکی صادر کردند.در این بیانیه آمده‌است: «واشنگتن و بغداد توافق کردند که تا انتهای سال جاری (۲۰۲۱) حضور نیروهای نظامی آمریکا در عراق پایان یابد. آمریکا به حاکمیت و قوانین عراق احترام می‌گذارد. عراق بر تعهد خود برای محافظت از نیروهای ائتلاف بین‌المللی که مشغول مشاوره و آموزش [در این کشور هستند] تاکید کرد». به گزارش اسپوتنیک، این بیانیه توضیح می‌دهد: «هیأت‌های دو طرف تصمیم گرفتند روابط امنیتی به‌صورت کامل به نقش آموزشی، مستشاری، حمایتی و اطلاعاتی تبدیل شود و این‌که تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱، دیگر هیچ نیروی آمریکایی با نقش رزمی در عراق نخواهد بود».

تغییر کاربری اشغالگران در عراق
نکته اصلی در این بیانیه، به تفسیر باز و مبهم طرفین(اعضای دولت عراق و دولت آمریکا) در قبال حضور نیروهای مستشاری، امنیتی و حمایتی بازمی‌گردد. به عبارت بهتر، مقامات آمریکایی قصد دارند حضور بخشی از اشغالگران در عراق را به بهانه همکاری امنیتی و مستشاری تضمین کنند. پیش از این، رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با نخست‌وزیر عراق مدعی شده بود نقش ما در عراق، تنها در دسترس بودن برای تداوم آموزش و یاری‌رسانی جهت مقابله با داعش خواهد بود. پیشتر نشریه پولیتیکو به نقل از یک مقام آمریکایی و دو فرد مطلع گزارش داده بود پایان مأموریت رزمی آمریکا از عراق به معنی خروج از این کشور نخواهد بود. پولیتیکو به نقل از این منابع نوشته بود نظامیان آمریکایی از خاک عراق خارج نمی‌شوند و شماری از نظامیان آمریکایی به حضور خود ادامه خواهند داد. فراتر از آن  بر همگان مسجل شده  که مبارزه با داعش، صرفا بهانه‌ای برای حضور مستمر اشغالگران آمریکایی در عراق و منطقه محسوب می‌شود. حمایت‌های پشت پرده و آشکار مالی، نظامی و عملیاتی مقامات آمریکایی از تروریست‌های تکفیری مساله‌ای نیست که بتوان به‌سادگی از کنار آن گذشت.
اصرار آمریکا بر اشغالگری در عراق
بیانیه مشترک اخیر بایدن و مصطفی الکاظمی در کاخ سفید نشان می‌دهد مقامات آمریکایی اصرار بر ادامه باقی‌ماندن بخشی از نیروهای اشغالگر خود در عراق دارند. پارلمان عراق در دی ۹۸، در پی اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شهید ابومهدی المهندس، نایب رئیس شهید سازمان حشدالشعبی عراق، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد؛ اما با این حال، آمریکا همچنان بر نقض این مصوبه و باقی‌ماندن در خاک عراق اصرار می‌ورزد.در هر حال، به‌رغم ادعای مقامات آمریکایی و عراقی درباره محدودشدن مأموریت نظامیان بیگانه به آموزش و اقدامات مستشاری به نیروهای عراقی، گرو‌ه‌های مقاومت عراق با اشاره به ورود گسترده کاروان‌های لجستیکی آمریکایی به خاک این کشور و مشارکت نیروهای آمریکایی در عملیات‌های نظامی عراق تأکید دارند که این اقدامات نمی‌تواند بیانگر محدودشدن مأموریت نظامیان آمریکایی باشد.
کپی‌برداری تاکتیکی بایدن از اوباما
به نظر می‌رسد دولت بایدن در این برهه زمانی قصد دارد از همان تاکتیک نخ‌نمای دولت اوباما، یعنی خروج ظاهری و غیرعملیاتی از عراق استفاده کند. در دوران ریاست جمهوری اوباما نیز علی‌رغم اعلام ظاهری خروج آمریکا از عراق، هزاران نیروی اشغالگر به بهانه ماموریت‌های مستشاری، امنیتی و دیپلماتیک در بغداد و دیگر مناطق این کشور باقی ماندند و مولد بحران‌های گسترده‌ای در منطقه شدند. در این میان، سکوت برخی سیاستمداران عراقی و حتی همراهی برخی از آنها با کشور موسس داعش ( آمریکا) جای بسی تامل دارد. در هر حال، بیانیه مشترک اخیر بایدن و مصطفی الکاظمی، سنخیتی با مصوبه پارلمان عراق مبنی بر لزوم خروج همه‌جانبه و کامل نیروهای اشغالگر آمریکایی ندارد. نباید فراموش کرد که بایدن تئوریسین اصلی تجزیه عراق به سه قسمت کردنشین، سنی‌نشین و شیعه‌نشین است.


فقط خروج کامل نیروهای آمریکایی را می‌پذیریم
نصر الشمری، سخنگوی جنبش نجبای عراق در گفت‌وگو با جام‌جم در خصوص بیانیه مشترک اخیر بایدن و مصطفی الکاظمی می‌گوید:  بارها تاکید شده که صرفا خروج کامل و همه‌جانبه اشغالگران آمریکایی از عراق مدنظر گروه‌های مقاومت و ملت عراق قرار دارد. این خروج همه‌جانبه شامل همه نیروها از جمله نیروی هوایی عراق است. همه اشغالگران آمریکایی، عوامل ارتکاب بحران و ترور در عراق هستند و باقی‌ماندن آنها به بهانه‌های مختلف توجیهی ندارد. در این میان، برخی افراد در عراق قصد دارند توجیه‌گر حضور نیروهای آمریکایی در کشورمان باشند اما خواسته ملت عراق در این خصوص مشخص است. موضع رسمی عراق نیز در این خصوص اعلام شده و بر این اساس، ما نیازی به حضور نیروهای آمریکایی در عراق نداریم.  همچنین نصرالشمری در خصوص حملات تجاوزکارانه به مقرها و مراکز حشد الشعبی در عراق تاکید کرد:  ما در این گونه عملیات‌ها، تفکیکی میان آمریکا و رژیم اشغالگر قدس قائل نمی‌شویم. هرگونه عملیات و حمله تجاوزکارانه از سوی آمریکایی‌ها یا صهیونیست‌ها در عراق با هماهنگی یکدیگر صورت می‌گیرد. گروه‌های مقاومت در رصد و محاسبات خود این حقیقت را همواره مدنظر قرار می‌دهند.