پای مشکلات مردم زاگرس‌نشین

رئیس‌جمهور در پنجمین سفر استانی خود به کهگیلویه و بویراحمد رفت

پای مشکلات مردم زاگرس‌نشین

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در پنجمین سفر استانی، وارد یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد شد.
به گزارش سایت ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور دیروز در بدو ورود به فرودگاه شهدای یاسوج از سوی آیت‌ا... سیدنصیر حسینی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه یاسوج، سیدعلی احمدزاده، استاندار و جمعی از مسوولان استانی مورد استقبال قرار گرفت. وزیران کشور، نیرو، نفت، صنعت، معدن و تجارت و جهادکشاورزی رئیس‌جمهور را در سفر استانی به کهگیلویه و بویراحمد همراهی کردند.
دیدار با نخبگان و فرهیختگان استان، شرکت در جلسه شورای اداری استان از جمله برنامه‌های سفر استانی رئیس‌جمهور بود.
ظرفیت اقتصادی بالای کهگیلویه‌و‌بویراحمد
رئیسی در آغاز سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن ابراز خرسندی از حضور درجمع مردم شریف این استان گفت: قبل از انجام سفر، بررسی‌هایی نسبت به مشکلات و نیازهای استان انجام شده و آقای استاندار نیز در آخرین جلسه دولت جمع‌بندی خوبی از مسائل در عرصه‌های کشاورزی، صنعت، نفت و گاز و گردشگری ارائه کردند.
رئیس‌جمهور افزود: کهگیلویه و بویراحمد با توجه به نعمت‌های خوبی که خداوند به این استان عطا کرده و داشتن زمینه‌های خوب اقتصادی نباید با مشکلاتی مثل محرومیت یا بیکاری مواجه باشد و امیدواریم بتوانیم با همکاری جوانان استان، مدیران، نمایندگان، مسوولان و با راهنمایی‌های نماینده محترم ولی‌فقیه در استان، گام‌های مؤثری برای حل مشکلات برداریم. رئیسی با عذرخواهی از مردم استان به دلیل فراهم نبودن امکان دیدار حضوری و عمومی با توجه به شیوع بیماری کرونا، گفت: سعی خواهیم کرد در دیدارهایی که با برگزیدگان و منتخبان مردم استان داریم، سخنان آنها را شنیده و مسائل استان را مورد بررسی قرار دهیم.
بازدید از سد در حال ساخت تنگ‌سرخ
رئیس‌جمهور بلافاصله پس از ورود به استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور در محل ساخت سد تنگ‌سرخ، از روند ساخت این سد بازدید کرد.
رئیسی که در بازدید از سد تنگ‌سرخ از سوی وزیر نیرو همراهی می‌شد با توضیحات مهندسان و دست‌اندرکاران از جزئیات ساخت این سد خاکی مطلع شد.
سد خاکی تنگ‌سرخ که با هسته رسی در این استان درحال ساخت است، 66/5 متر ارتفاع و ۹۱۷ متر در ناحیه تاج، طول خواهد شد و ظرفیت ذخیره‌سازی ۱۲۵میلیون مترمکعب آب را دارد. برای احداث این سد ۴۴۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده و با بهره‌برداری از آن برای ۳۰۰هزار نفر اهالی استان آب شرب پایدار تأمین می‌شود و بخشی از نیازهای آب کشاورزی، صنعتی و محیط‌زیستی استان نیز از محل ذخایر این سد تأمین خواهد شد.
حجت‌الاسلام رئیسی پس از بازدید از روند ساخت سد تنگ‌سرخ در سخنان کوتاهی در جمع کارگران و مهندسان فعال در این پروژه گفت: متأسفانه اجرای این پروژه حدود ۱۰سال از زمان پیش‌بینی شده عقب است، اما روحیه‌ای که امروز در شما دیدم این امیدواری را ایجاد می‌کند که این عقب‌افتادگی در فاصله زمانی کوتاهی جبران شود.
رئیس دولت سیزدهم افزود: بهره‌برداری سریع‌تر از این سد می‌توانست منافع زیادی را نصیب مردم استان کهگیلویه و بویراحمد و حتی بخش‌های شمالی استان فارس کند، لذا از شما کارگران و مهندسان زحمتکش و عزیز می‌خواهم با توان و سرعتی مضاعف عملیات احداث این سد را پیش ببرید تا هرچه زودتر شاهد اتمام عملیات احداث سد و بهره‌برداری از آن باشیم.رئیس‌جمهور همچنین در واکنش به اظهارات برخی کارگران فعال در این پروژه درباره تأخیر در پرداخت حقوق و مزایا گفت: حتما به مسوولان تذکر می‌دهم و تأکید می‌کنم اجازه ندهند هیچ حقی از شما کارگران عزیز ضایع شود. حتما به دنبال ایجاد چارچوبی خواهیم بود تا حقی از هیچ کارگری در هیچ نقطه‌ای از کشور ضایع نشود.
حجت‌الاسلام رئیسی بیان کرد: تلاش‌هایتان در این میدان را همچون جهاد در جبهه‌های دفاع مقدس ببینید و برای آبادانی کشور تلاش مضاعف کنید و یقین داشته باشید اجازه نخواهیم داد حقی از هیچ‌یک از شما ضایع شود.
رئیس‌جمهور همچنین هنگام خروج از محدوده عمرانی سد تنگ‌سرخ با اجتماع مردم منطقه مواجه شد و بار دیگر میان آنان حضور یافت و دقایقی از نزدیک با مردم صحبت و تأکید کرد همکاران بخش ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری در این مکان باقی خواهند ماند تا نامه‌ها و درخواست‌های آنان را دریافت کنند.
دیدار با عشایر منطقه گرگو در بویراحمد
عشایر کهگیلویه و بویراحمد، عمده‌ترین تولیدکنندگان گوشت در کهگیلویه و بویراحمد هستند که این روزها با خشکسالی و دیگر مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند. دیروز نیز رئیس‌جمهور برای بازدید از این منطقه به دیدار عشایر رفت.
حجت‌الاسلام رئیسی در بدو ورود به منطقه استقرار عشایر، مانع اقدام یکی از خانواده‌های عشایر برای سر بریدن گوسفند قربانی شد و با قدردانی از ابراز محبت آنان با حضور در چادر این خانواده پای سخنان‌شان نشست و با گرمی با آنان گفت‌وگو کرد.
رئیسی همچنین در چادر دیگری در جمع معتمدان و بزرگان عشایر بویراحمدی حضور یافت و درباره مشکلات و درخواست‌های آنان و راهکارهای حل‌وفصل مشکلات مطرح شده با بزرگان عشایر به گفت‌وگو پرداخت.
رئیس‌جمهور در جمع عشایر بویراحمدی با بیان این‌که عشایر همواره در عرصه‌های دفاع و حمایت از انقلاب، نظام اسلامی و آرمان‌ها و ارزش‌ها خوش درخشیده‌اند، گفت: عشایر همواره با جان، مال و هستی خود از انقلاب اسلامی حمایت کرده‌اند و امروز نیز حرکت عظیم اقتصادی آنان نقش موثری در تحقق رونق اقتصادی کشور دارد.
رئیسی افزود: عشایر کشور اعم از پیر و جوان و زن و مرد در حرکت عظیم اقتصادی و تولیدی فعال و نقش‌آفرین هستند و می‌توان آنها را الگویی از هم‌افزایی در تولید نام برد.
رئیس‌جمهور با اشاره به درخواست‌های مطرح شده از سوی معتمدان و سران عشایر در این دیدار گفت: به طور جدی پیگیر حل مشکلات شما در زمینه کم‌آبی هستیم و از سوی دیگر تلاش خواهیم کرد نقش واسطه‌ها و دلالان در فروش صنایع‌دستی و محصولات غذایی عشایر حذف شود تا سود اصلی زحمات و تلاش‌های زنان و مردان کوچ‌نشین نصیب خودشان شود. رئیسی به استاندار کهگیلویه و بویراحمد دستور داد در کوتاه‌ترین زمان ممکن و در روزهای آینده جلسات و نشست‌هایی با عشایر برگزار کند تا مشکلات آنان را در حضور خودشان مورد بررسی قرار دهد و آن دسته از مشکلات که در خود استان قابل حل و فصل هستند، به‌سرعت حل شده و مشکلاتی که نیاز به تصمیم‌گیری دولت دارد نیز به هیات دولت ارائه شوند.
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، وزرای نفت، تعاون، جهاد کشاورزی، صمت، بهداشت و نیرو در این سفر رئیس‌جمهور را همراهی و ضمن بازدید از طرح‌هایی، در مورد رفع مشکلات و بهبود شرایط صحبت کردند.