جمعه‌های خونین افغانستان

حمله تروریستی به نمازگزاران شیعه در قندهار، ده‌ها شهید و مجروح بر جای گذاشت

جمعه‌های خونین افغانستان

جنایات تروریست‌های تکفیری‌مورد حمایت غرب و  رژیم‌صهیونیستی علیه شیعیان افغانستان نقطه پایانی ندارد. دیروز (جمعه) رسانه‌ها از وقوع یک انفجار در یکی از مساجد شیعیان در ولایت قندهار افغانستان و احتمال کشته و زخمی‌شدن چندین نفر خبر دادند. به گزارش اسپوتنیک، یک مقام محلی گفت:«این انفجار در یک مسجد شیعیان در ولایت قندهار افغانستان رخ داده‌است و در پی آن حداقل 68 نفر کشته و 8۰ نفر دیگر مجروح شدند و احتمال افزایش تلفات این انفجار انتحاری وجود دارد.»
این انفجار در مسجد امام بارگاه قندهار اتفاق افتاده‌است؛ یکی از بزرگ‌ترین مساجد قندهار که ظرفیت 4000نمازگزار را دارد. گروه تروریستی داعش مسؤولیت حمله مسجد فاطمیه در ناحیه اول قندهار را برعهده گرفت. پیش از این نیز به مسجد سیدآباد قندوز هنگام اقامه نمازجمعه حمله‌انتحاری شده‌بود. داعش مسؤولیت این حمله را به عهده گرفته و گفته‌است مسجد مرکزی شیعیان را هدف قرار داده‌است. منابع خبری افغانستان اعلام کرده‌اند بر اثر این حمله تروریستی ۱۵۰ نمازگزار شهید و ۲۰۰ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. حمله‌انتحاری به مسجد شیعیان با واکنش گسترده داخلی و خارجی مواجه شد و همه کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران از طالبان خواستند تامین امنیت مردم را به عهده گیرند و عاملان این جنایت را مجازات کنند. با این حال مهره‌های تروریستی-تکفیری آمریکا بار دیگر جنایتی دیگر در افغانستان و علیه شیعیان رقم زده‌اند.
حمله علیه امنیت افغانستان
واقعیت این است اقدامات اخیر داعش در افغانستان، به صورتی کاملا هدفمند صورت می‌گیرد. تروریست‌های تکفیری در این زمینه سعی دارند به شهروندان افغان این گونه القا کنند که صرفا شیعیان را هدف حملات وقیحانه خود قرار می‌دهند. هرچند تجربه آنچه در سوریه و عراق رخ داد به وضوح نشان می‌دهد حمله داعش علیه شیعیان به معنای اعلان جنگ علیه همه ملت افغانستان و ایجاد بحران‌های جدید در این کشور خواهد بود. بدون شک پیوند تروریسم آمریکایی و تروریسم تکفیری در این فاجعه،کاملا قابل رصد و ارزیابی است: واشنگتن و تروریست‌های تکفیری وابسته به آن،ترجیح داده‌اند انتقام شکست و تباهی خود در افغانستان را از شیعیان بی‌پناه بگیرند.
این سناریو بارها در کابل، مزارشریف و ننگرهار تکرار شده‌است. دقیقا زمانی که تروریست‌های تکفیری و حامیان غربی و صهیونیستی آنها در یک بن‌بست سیاسی یا عملیاتی گرفتار می‌شوند، مردم مظلوم را قربانی این شکست می‌کنند. دولت بایدن سعی دارد با هدایت غیرمستقیم این حملات وحشیانه به مخاطبان بین‌المللی اثبات کند ثبات افغانستان تنها یک شاه‌کلید دارد و آن مداخله طولانی‌مدت و تسلط مزمن و دامنه‌دار آمریکا در این کشور است. از سوی دیگر، تروریست‌های تکفیری وابسته به آمریکا و آل‌سعود نیز سعی دارند موجودیت تباه و ننگین خود را گاهی به رخ افکار عمومی دنیا بکشند. البته در این معادله خونین، اراده واشنگتن مسلط بر داعش و تروریست‌های تکفیری بوده و هرگز میان این دو منبع ترور و خشونت، تداخل یا مغایرتی به وجود نمی‌آید.
آمریکا قطعا متهم است
در این حادثه خونین، به‌هیچ عنوان نمی‌توان پیوند تروریسم داعش و تروریسم آمریکایی را نادیده انگاشت یا از کنار آن به‌سادگی عبور کرد. پیوند تروریسم آمریکایی و تروریسم تکفیری طی سال‌های گذشه و اخیر، کاملا قابل رصد و تحلیل بوده‌است. بر این اساس، هر چهار رئیس‌جمهور آمریکا از زمان اشغال افغانستان (‌بوش پسر، اوباما، ترامپ و بایدن‌) مولد ترور، بحران، خشونت و فراتراز آن، حامیان تروریسم تکفیری و داعش در این کشور و منطقه شبه‌قاره هند بوده‌اند. واشنگتن برای القای این گزاره دروغین، در پشت‌پرده به تقویت ارکان شکل‌دهنده تروریسم تکفیری در افغانستان و شبه‌قاره هند پرداخت. طی ماه‌های گذشته، اسناد قابل‌توجهی در‌خصوص حمایت ایالات متحده از داعش در افغانستان به‌دست آمده‌است. اعضای داعش شامل شهروندانی از افغانستان، پاکستان‌، هند و میانمار هستند و هم‌اکنون در 18 ولایت افغانستان از‌جمله در مناطق شرقی، جنوبی و جنوب‌‌شرقی حضور دارند. سؤال اصلی اینجاست که تروریست‌های تکفیری در کدام قالب، مجرا و مکانیسم حمایتی از عراق و سوریه به افغانستان هدایت و منتقل شده‌اند؟ از سوی دیگر، تلاش سال‌های اخیر نیروهای ناتو و آمریکا در‌خصوص تثبیت حضور نیروهای داعش در برخی مناطق افغانستان چه معنایی دارد؟
زمان نابودی داعش در افغانستان فرا رسیده‌است
اقدام اخیر تروریست‌های تکفیری علیه شیعیان به‌وضوح نشان می‌دهد اکنون زمان نابودی داعش و متعلقات آن در افغانستان فرا رسیده‌است. در این میان، باید قبل از آن‌که داعش شبکه خود را در افغانستان گسترش دهد، از بین برود. در این معادله، طالبان نیز باید اقدامی عملیاتی در مواجهه با داعش صورت دهد. نباید فراموش کرد طالبان به عنوان گروهی که اکنون بر کابل، قندهار و دیگر مناطق افغانستان تسلط دارد، باید پاسخگوی امنیت همه شهروندان در این کشور و شهروندان شیعه باشد. سکوت در برابر جرایم آشکار داعش، معنایی به جز وقاحت بیشتر این گروه تروریستی و حامیان آن نخواهدداشت. در نهایت این‌که خون پاک شهدای حوادث اخیر قندهار و قندوز،در آینده‌ای نزدیک گریبانگیر آمریکا و تروریست‌های تکفیری وابسته به آن خواهدشد. آن زمان دیگر فرصتی برای پشیمانی قاتلان ملت افغانستان باقی نخواهدماند.