کتاب رسانه‌ای است که فراتر از زمان عمل می‌کند

کتاب رسانه‌ای است که فراتر از زمان عمل می‌کند


 محمود اکرامی‌فر گفت: کتاب رسانه‌ای است که فراتر از زمان عمل می‌کند و عامل انتقال فرهنگ و ارزش‌های اجتماعی بوده و می‌تواند ارتباط بین نسلی برقرار کند.
این شاعر، نویسنده و پژوهشگر فرهنگی در گفت‌‌وگو با ستاد خبری بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، درباره اهمیت و جایگاه هفته کتاب و نقش آن در افزایش سرانه مطالعه اقشار مختلف جامعه، اظهار کرد: کتاب رسانه‌ای است که فراتر از زمان عمل می‌کند و در بین انواع رسانه‌ها سابقه طولانی دارد چراکه از گذشته‌های دور تا امروز وجود داشته و دارد و همچون رسانه‌های نوظهور امروز نیست.
 کاری که این رسانه مکتوب انجام می‌دهد انتقال فرهنگ و ارزش‌های اجتماعی است. کتاب می‌تواند با مخاطبان از گذشته تا آینده یک ارتباط بین‌نسلی برقرار کند. انسان برای این‌که اندیشه و تفکرات خود را ماندگار و پایدار کند آن را تبدیل به نوشتار و در نهایت کتاب‌می‌کند.
او با اشاره به این‌که کتاب از گذشته در فرهنگ ما جایگاه بسیار مهمی داشته و دارد تا جایی که خداوند رحمان هم فرمایشات خود و دستور زندگی مردم را در قالب کتاب‌هایی نظیر انجیل، تورات و سرآمد همه آنها قرآن مجید بیان کرده است، عنوان کرد: از این جهت می‌توان گفت که کتاب در همه ادیان و فرهنگ‌ها جایگاه ویژه دارد و نویسندگان و افراد کتابخوان جزو اقشار فرهیخته و سرآمد زمان خود هستند.
این پژوهشگر فرهنگی با بیان این‌که کتاب اهمیت جهانی دارد، اظهار کرد: گرچه امروزه برخی رسانه‌های مدرن نوظهور سبب شدند قدری از بازار توجه به کتاب کم شود اما این دلیل نمی‌شود که از ارزش کتاب و جایگاه آن کاسته شود.
وی به دو تعریف عام و خاص مطالعه اشاره کرد و افزود: خواندن یک بیلبورد تبلیغاتی، گوش دادن به یک صوت یا حتی دیدن فیلم سینمایی نوعی مطالعه عام است اما تعریف خاص مطالعه خواندن کتاب هست.
محمود اکرامی‌فر در پایان گفت: اگر ما در هفته کتاب برنامه‌ریزی اصولی و اساسی داشته باشیم و محتوای شایسته ارائه دهیم و فرهنگ کتابخوانی و کتابداری را ترویج دهیم، بسیار خوب خواهد بود. در هفته کتاب باید به این توجه شود شمارگان بسیاری از کتاب‌ها از 2000 جلد به ۱۰۰ جلد رسیده است و این معضل بزرگی است که باید برطرف شود.