رایزنی فشرده مسافر  وین در تهران

در سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران چه گذشت؟

رایزنی فشرده مسافر وین در تهران

  نزدیک‌بودن به تاریخ شروع مذاکرات هسته‌ای وین،‌ همزمانی با نشست شورای حکام آژانس که قرار است از امروز چهارشنبه به مدت سه‌روز برگزار ‌شود، مواضع سیاسی و جانبدارانه اخیر آژانس علیه تهران بعد از سفر قبلی، اهمیت سفر مجدد رافائل گروسی به ایران را دو چندان کرده‌است. پس از درخواست چندباره گروسی برای دیدار با مقامات ارشد کشورمان، سرانجام مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامگاه دوشنبه به تهران آمد و با محمداسلامی، رئیس سازمان‌انرژی‌اتمی و امیرعبداللهیان، وزیرخارجه کشورمان دیدار کرد. گروسی پیش از آمدن به کشورمان در توییتی گفته‌بود به تهران سفر می‌کنم تا با مقام‌های ایرانی دیدار کنم و به سؤالات باقیمانده (درباره برنامه‌اتمی) ایران بپردازم. امیدوارم بتوانم یک کانال موثر و بر مبنای مشارکت از گفت‌وگوی مستقیم ایجاد کنم تا آژانس اتمی بتواند فعالیت‌های راستی‌آزمایی ضروری خود را در این کشور از سربگیرد.
گروسی که پس از روی کارآمدن در آژانس از دسامبر ۲۰۱۹ تاکنون سه بار به تهران سفر کرده‌است، در اولین سفر خود، در سوم شهریور 99 علاوه بر دیدار با وزیر خارجه وقت، با حسن روحانی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. سفرهای مدیرکل آژانس بین‌المللی از وقتی برای این نهاد حائز اهمیت شد که کشورمان به دلیل خروج یکجانبه آمریکا از برجام و پس از یک سال صبر، پنج‌گام را در راستای کاهش تعهدات برجامی برداشت و بعد از آن که اتفاقی در راستای اجرای تعهدات اروپایی‌ها رخ نداد، آذرماه 99 با تصویب طرح دوفوریتی «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» در مجلس طی نامه‌ای، آژانس بین‌المللی را از قصد خود برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و برخی نظارت‌های فراتر از پادمان مطلع کرد. همین مبدا اختلافات تهران با آژانس بود. البته پیش از سررسید مهلت قانونی اجرای این قانون، گروسی به ایران آمد و به دیدار صالحی و ظریف (مسؤولان وقت سازمان انرژی‌اتمی و وزارت‌خارجه) رفت. هرچند این سفر تا حدودی برای او نتیجه‌بخش بود اما با روی‌کار آمدن سیدابراهیم رئیسی و دولت‌سیزدهم، گروسی مجدد به تهران سفر کرد که این سفر تنها چندروز بعد از گزارش‌های پادمانی و برجامی آژانس صورت گرفته‌بود.
جدای از انتشار جزئیات فنی و محرمانه‌ از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در گزارش‌های گروسی، او که بعد از اولین سفر خود در دولت رئیسی برخلاف آنچه گفت‌وگو شده‌بود، نسبت به همکاری ایران تردید ایجاد کرد و خواستار تعامل بیشتر شد، مورد انتقاد مسؤولان کشورمان قرار گرفت.
حالا با تمام این رفت و برگشت و سیاسی‌کاری‌ها، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دومین سفرش در دولت سیزدهم به تهران آمد و با حضور در محل سازمان انرژی‌اتمی برای دومین بار بعد از حدود دو ماه و نیم از سفر اولش در تهران، با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کرد.
 اسلامی: گروسی گفت هیچ انحرافی
در برنامه‌ هسته‌ای ایران مشاهده نکرده‌ است

 رئیس سازمان انرژی‌اتمی در نشست‌خبری با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان این‌که ایران در برنامه‌هسته‌ای خود مصمم است، گفت: گروسی چندین بار گفت هیچ انحرافی در برنامه‌های هسته‌ای ایران مشاهده نشده‌است. محمد اسلامی پس از دیدار و گفت‌وگو با گروسی در جمع خبرنگاران به تشریح رایزنی‌های انجام‌شده پرداخت و ابتدای این نشست‌خبری گفت امروز گفت‌وگوهایی را درباره مسائل موجود و آنچه برای توسعه همکاری‌هاست، در دستور کار قرار دادیم. وی افزود: نکته حائز اهمیتی که برای ما و آژانس مطرح است، این که مسائل فیمابین ایران و آژانس فنی است و مسائل سیاسی و نفوذهای توطئه‌آمیزی را که دشمنان ایران در مسیر پیشبرد برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌کنند، آژانس مدنظر ندارد و از آن تاثیر نخواهدپذیرفت. وی خاطرنشان کرد: آقای گروسی امروز چندین بار گفت هیچ انحرافی در برنامه‌های هسته‌ای ایران مشاهده نکرده‌اند و طبق معاهدات و ضوابط، فعالیت‌های هسته‌ای ایران در حال انجام است.
وی با بیان این‌که درباره مواردی که توسط دشمنان در خصوص برنامه هسته‌ای ایران منتشر شده و در اختیار آژانس قرار گرفته‌است، سوالاتی را مطرح کرده‌بودند که به آنها پاسخ داده شده‌است، تاکید کرد: بخش‌هایی از آنها باقی مانده که مربوط به مسائل گذشته است؛ مواردی که در برجام به آنها پرداخته و پرونده آنها بسته شده‌است. امروز تفاهم کردیم این موارد را خاتمه بدهیم و با رویه‌ای که اتخاذ خواهیم کرد، مذاکرات آن هنوز ادامه دارد، آنها تداوم پیدا نکنند.
اسلامی تصریح کرد: ایران در برنامه هسته‌ای خود مصمم است و تاثیرات برنامه‌هسته‌ای ایران که در زندگی مردم می‌توانیم همه ابعاد فناوری هسته‌ای را در بخش‌های گوناگون مورد بهره‌برداری قرار دهیم، در دستورکار ماست که آژانس به ایران در این راستا کمک خواهدکرد.
وی ادامه داد: همچنین در مورد ابلاغی که حداقل ۱۰هزار مگاوات برق هسته‌ای را باید در ایران ایجاد کنیم به ویژه با نیروگاه‌های کوچک که ظرفیت آن حداکثر ۳۰۰ مگاوات است، آژانس با تشویق کشورهای دارای این صنعت که بتوانند در راستای توسعه و گسترش ظرفیت برق هسته‌ای به کشور ما کمک کنند، با ایران همکاری می‌کند.
 گروسی: به دنبال ادامه مذاکرات هستیم
گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم پس از دیدار و گفت‌وگو با اسلامی که حدود دو ساعت به طول انجامید در نشست‌خبری مشترک شرکت کرد و به تشریح گفت‌وگوهایش با رئیس سازمان انرژی‌اتمی پرداخت و گفت‌وگو با رئیس سازمان انرژی اتمی را فشرده خواند و گفت: در پی این هستیم مذاکرات را با ایران ادامه دهیم تا زمینه‌های مشترکی پیدا کنیم و به نتیجه‌گیری مثبتی برسیم. وی در این نشست‌خبری ضمن تشکر از اسلامی برای مهمان‌نوازی از وی در محل سازمان انرژی اتمی گفت: چند ماه پیش در سفرم به ایران با آقای اسلامی توافق کردیم چند ماه دیگر برای ادامه کار مشترک‌مان درباره شفاف‌سازی و همچنین تداوم و تعمیق گفت‌وگوها با دولت جدید ایران بازگردم. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: موضوعاتی وجود دارد که با آقای اسلامی بررسی می‌کنیم، ولی هدف‌مان این بوده که چشم‌انداز برنامه هسته‌ای را به نحوی تعریف کنیم که با توجه به تغییرات اقلیمی بتوانیم به تولید انرژی‌های پاک کمک کنیم و آن را در اختیار همه بگذاریم. این موضوعی بود که چندی پیش در نشست گلاسکو به صورت مفصل درباره آن صحبت شد. وی به این نکته هم اشاره کرد که  تلاشمان این است نتیجه نشست مثبت باشد.



گروسی: آمادگی آژانس برای حل‌وفصل موضوعات باقیمانده
پس از این دیدارها، مدیرکل آژانس‌بین‌المللی انرژی‌اتمی همچنین بعدازظهر دیروز با حضور در محل وزارت خارجه با حسین امیرعبداللهیان، وزیرخارجه جمهوری اسلامی کشورمان هم ملاقات کرد، این نخستین دیدار گروسی با امیرعبداللهیان بود. امیرعبداللهیان در این دیدار بر اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای تعامل سازنده با آژانس در چارچوب موافقت‌نامه پادمان تاکید و ابراز امیدواری کرد در سفر مدیرکل آژانس اعتماد متقابل و همکاری‌های طرفین بیش از پیش تقویت شود. وزیر خارجه همچنین بر اهمیت کار فنی، حرفه‌ای و بیطرفانه آژانس و ضرورت بی‌اعتنایی به فشارهای سیاسی خارجی تاکید کرد. مدیرکل آژانس نیز متقابلا ضمن تاکید بر رویکرد فنی، حرفه‌ای و بیطرفانه آژانس، سفر خود را نشانه‌ای از اراده برای گفت‌وگو و درک متقابل، حل مسائل و ارتقای همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران برشمرد و از آمادگی آژانس برای حل‌وفصل موضوعات باقیمانده طی ماه‌های آتی در همکاری نزدیک با جمهوری اسلامی ایران خبر داد.در این دیدار بهروز کمالوندی، سخنگو و معاون سازمان انرژی اتمی و همچنین رضا نجفی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه نیز حضور داشت.