نسخه Pdf

گزارشی از رویداد نوجوانانه «یک‌‌صدا ایران»

گزارشی از رویداد نوجوانانه «یک‌‌صدا ایران»

در هر کجای دنیا که حضور داشته باشیم، وطن یک حسی فراتر از احساسی است که در داخل رگ‌های ما وجود دارد. به همین سبب جشنواره و رویداد تولیدی رسانه‌ای «یک صدا ایران» با کمک چند مجموعه هنری و رسانه‌ای کشور، ۲۰ تا ۲۲ مهر در حوزه هنری برگزار شد. در حاشیه افتتاحیه این رویداد، دبیر جشنواره یک صدا ایران نحوه برگزاری این برنامه را برای شرکت‌کنندگان توضیح داد.

محمدصادق باطنی، مدیر شبکه امید و محمدحسین ساعی، رئیس دانشگاه سوره هرکدام برای دقایقی به‌صورت جداگانه، با شرکت‌کنندگان پسر و دختر این جشنواره به گفت‌وگو پرداختند. در مرحله بعدی از این رویداد، تمام افراد شرکت‌کننده با نظر اساتید به گروه‌های چهارنفره درآمدند و در ابتدا کاربرگ‌ها و بوم‌های خود را تکمیل کردند. در روز دوم که می‌توان به آن، مهم‌ترین بخش جشنواره لقب داد تمام تیم‌ها در قالب‌های مکتوب، منولوگ، استاپ‌موشن، گرافیک، فیلم کوتاه و پادکست، با یکدیگر به رقابت پرداختند و مشغول تولید اثر خود شدند. در روز نهایی تمام تیم‌ها که متشکل از تمام استان‌های کشور بودند، کارهای خود را به‌صورت نهایی‌شده تحویل دبیران و استادان جشنواره دادند و در همین حین، اختتامیه این رویداد با حضور مجید اسماعیلی، کارگردان و فیلمنامه‌نویس مطرح کشور و یکی از داوران برنامه عصرجدید و سیداحمد عبودتیان به‌عنوان دستیار رئیس‌جمهور در امر مردمی‌ساز، برگزار شد. در نهایت از تیم‌های برتر این رویداد جهت ساخت پروژه‌های بعدی، حمایت همه‌جانبه‌ای صورت می‌گیرد.

گفت‌وگو با آرش صحرانورد، دبیر جشنواره تولیدی رسانه‌ای یک صدا ایران
صدای نوجوانان ایرانی

در تاریخ عده زیادی بودند که با ایجاد حاشیه و اغتشاشات فراوان، قصد فروپاشی وطن ، امنیت و رسالت درست یک جامعه اسلامی را داشتند اما هیچ‌وقت به موفقیت نرسیدند. با توجه به اتفاقات اخیر تمام مجموعه‌های هنری رسانه‌ای کشور با دعوت از نوجوانان فعال و دغدغه‌مند رسانه‌ای، رویداد یک صدا ایران را تشکیل دادند تا به وسیله نوجوانان،آثار چندرسانه‌ای برای شفاف سازی نقش دشمنان و اهمیت وطن تولید شود. به همین جهت پای گفت‌وگو با آرش صحرانورد، دبیر جشنواره یک صدا ایران نشسته‌ایم.

جرقه تشکیل این جشنواره از کجا ، با چه هدف و محوریت و در چه حوزه‌هایی رقم خورد؟ آیا به هدف خود رسیدید؟
با توجه به شرایط اخیر، کشور در شرایط خاص و ویژه‌ای قرار دارد. به این صورت که خیلی از اعتراضات مردم با استراتژی دشمن و فضای مجازی به سمت اغتشاشات و ناامنی کشیده شده. جدا از آن به وسیله رسانه‌ای که در دست دارند به جمعیت کم این اغتشاش‌کنندگان ضریب دادند و با وجود این که برخی نوجوانان در اعتراضات کوچک مدرسه‌ای حضور داشتند، مجدد رسانه‌های غربی به این نوع اعتراض و اغتشاشات کوچک ضریب دادند تا دیگر نوجوانان نیز به این فکر باشند که کاری انجام بدهند.بعد از این مسأله سعی کردیم با برنامه‌ریزی دقیق، رویداد یک صدا ایران را ایجاد کنیم تا با دعوت نوجوانان از سراسر کشور، یک هسته مرکزی و منسجم نوجوانانه دهه هشتادی‌ انقلابی ایجاد کنیم تا با تولیدات رسانه‌ای خود، تصویر دقیق و صحیح‌تری از نوجوانان نشان بدهند.

برای انتخاب شرکت کنندگان این جشنواره چه معیار و فیلتری وجود داشت؟
به جهت این که در هسته تصمیم‌گیری این رویداد، مجموعه‌های هنری نوجوانان حضور داشتند، بیشتر کسانی به این رویداد خاص معرفی شدند که در زمان‌های اخیر، تولیداتی داشته یا جزو فعالان حوزه رسانه و هنر باشند. در واقعیت این عزیزان از طرف سر تیم‌ مجموعه‌های هنری دعوت شدند، چراکه این افراد از قبل دوره‌ها و کلاس‌های ویژه‌ای را پشت سر گذاشته و خوش درخشیده بودند.

بعد از انتخاب آثار برتر، برگزیدگان وارد مرحله نهایی می‌شوند یا می‌توانند از حمایت و جایزه خود استفاده کنند؟
برخی از این نوجوانان در این سه روز جشنواره آثار خود را تولیده کرده‌اند اما گروه‌ها و افرادی که نتوانستند در این مدت کار خود را تکمیل و نهایی کنند به آنها فرصت یک هفته‌ای داده شده تا بتوانند خروجی کار خود را نهایی کنند و پروژه تولیدی‌شان را در سامانه این رویداد تحویل بدهند. بعد از تحویل آثار،داوران آثار و کاربرگ‌های شرکت کنندگان را مورد بررسی قرار می‌دهند و بعد از انتخاب داوران، تازه فرآیند کاری و حمایتی ما با این عزیزان آغاز می‌شود و منتخبان جشنواره و این رویداد در ادامه فعالیت‌های خود در باشگاه‌ها به همراه اساتید قرار می‌گیرند تا آثار تولید شده خود را تقویت یا با توجه به ایده جدید،کار تولیدی‌شان را آغاز کنند‌. در نهایت جایزه منتخبان و برندگان این رویداد حمایت همه جانبه تولیدی ما خواهد بود.

تولیدکنندگان بیشتر در چه سنی و از چه شهرهایی حضور داشتند و بیشتر در چه حوزه‌ای اثر تولید کردند؟
در ابتدا رده سنی جشنواره را از ۱۴ تا ۱۹ سال برنامه‌ریزی کردیم اما در ادامه بعضی از مجموعه‌های هنری که با ما همکاری می‌کردند، بعضی موارد را به استثنا به ما معرفی کردند. به عنوان مثال، تیمی‌ از استان قم داشتیم که رده سنی آنها ۱۱ و ۱۲سال بود اما به جهت استعداد و توانایی‌ای که داشتند، شرایط حضور در این رویداد را کسب کردند. درباره شرکت‌کنندگان که از چه استان‌هایی حضور داشتند، می‌توانم بگویم از تهران، قم، مرکزی، اصفهان، شیراز، تبریز و چند استان دیگر نوجوانان به این رویداد آمدند و شرکت داشتند. بیشترین آثاری که در روز آخر جشنواره به ما رسید، آثار چند رسانه‌ای مانند فیلم کوتاه، مستند بود اما به جهت این که هنوز فرصت برای ارسال آثار وجود دارد، نمی‌توان با قاطعیت به آن اشاره کرد اما با وجود آمار حدودی می‌توانم به این اشاره کنم که در این رویداد، آثار چند رسانه‌ای، بیشترین شرکت کننده را داشته است.

مهم‌ترین چیزی که این جشنواره را نسبت به باقی رویدادها متمایز می‌کند، چیست؟
یکی از برترین ویژگی‌های این رویداد، هم‌افزایی آن بود، چراکه فقط یک نهاد در برگزاری آن دخیل نبود و نهاد‌های هنری دولتی،خصوصی و مردمی در آن حضور داشتند و همه این گروه‌ها در زیر شاخه یک صدا ایران فعالیت کردند. هرکدام از مجموعه‌ها به اندازه خودشان توانستند به این رویداد هم افزا کمک کنند.

بعد از اهدای جوایز، برگزیدگان رها می‌شوند؟
نکته اصلی این رویداد این است که نوجوانان بعد از این جشنواره چند روزه رها نمی‌شوند. اتفاقا رشد و شکوفایی نوجوانان رسانه‌ای حاضر در رویداد در حال آغاز شدن است. طی جشنواره از تمام شرکت‌کنندگان معرفی‌هایی صورت گرفته تا مجموعه‌های دیگر بتوانند بعدا در صورت لزوم با آنها ارتباط برقرار کنند. همان‌طور که در سوال‌های قبلی اشاره کردم، بعد از داوری آثار، منتخبان از حمایت‌های همه جانبه تولیدی ما برخوردار خواهند شد.

توجه به نتایج اولیه تولیدات شرکت‌کنندگان، رقابت و کیفیت کار آنها را چگونه می‌بینید؟
با توجه به این که تمام این نوجوانان در گذشته تولیدات و تجربه‌های رسانه زیادی را داشته‌اند به همین جهت زمانی که آثار اولیه را تحویل گرفتیم، می‌توانم اعلام کنم اثار از کیفیت قابل قبول و خوبی برخوردارند. حتی در برخی از آنها  خلاقیت‌های بی‌نقصی صورت گرفته. این درحالی است که شرکت‌کنندگان با وسایل و تجهیزات محدودی موفق به تهیه این آثار خوب شده‌اند.

چقدر احتمال می‌دهید رویداد تولیدی یک‌صدا ایران ادامه داشته باشد؟
در حال برنامه‌ریزی هستیم که رویداد یک صدا ایران با کمک دیگر مجموعه‌های هنری و رسانه‌ای ادامه‌دار باشد تا در سال‌های آینده شاهد درگیری بیشتر نوجوانان با کارهای تولیدی و رسانه‌ای باشیم. امیدواریم به همین صورت این رویداد حرکت خود را در هر استان از کشور حفظ کند.

امیرحسین علی‌نیافرد