نسخه Pdf

 بدن بی‌تربیت

بدن بی‌تربیت

شاید بپرسید چرا اشرف مخلوقات گرفتار این حجم از رخوت و تنبلی شده! خب جوابش خیلی ساده هست، چون‌که این بزرگواران دیگه قرار نیست برای تهیه خوراکی به شکار برن و از دار و درخت بالا برن و به‌جاش یه اپ نصب می‌کنن و سه سوته مواد خوراکی دم در حاضره و در بدترین حالت، دو قدم تشریف می‌برن تا چی چی مارکت و همه چیو تهیه می‌کنن. از اون طرفم برای برقراری ارتباط نه می‌دوئن نه اسب‌سواری می‌کنن، برای مسافرت هم گیر چهارپا جماعت و گرفتار پیاده‌روی نیستن.حالا با این اوضاع کار به جایی رسیده که با خوندن روزنامه ورزشی هم نفسمون می‌گیره، اما این وضعیت اصلا مناسب سلامتی‌مون نیست. شکم بهمون نمیاد و اعتبار محسوب نمی‌شه، پس باید چاره‌ای اندیشید و از این رخوت رهایی گزید، ما هم به بهانه روز ملی تربیت بدنی چندتا ورزش ساده‌رو که برای سلامت‌مون خوبه براتون پیدا کردیم که ویژگیش اینه که همه‌جا، دقت بفرمایید همه جا، می‌شه انجامش داد.

قانون 20/20/20: از اونجایی که هروز این چشم‌مون با نگاه کردن به فاصله نزدیک مثل تلوزیون و مانیتور و صفحه گوشی داره عادت می‌کنه به نزدیک بینی و تنبل می‌شه، بد نیست نرمش 20/20/20 رو انجام بدیم که به این معنی هستش که 20ثانیه به 20متری خودمون نگاه می‌کنیم و بعدش 20 ثانیه چشم‌مون رو می‌بندیم.

کشش عضله سه سر(کتف): اولا که هیچ‌وقت قوز نکن تا هم سلامت باشی هم چهارشونه و خوش‌فرم، برای تمرین هم یک دست‌تون را بالا بیارید و آن را خم کنید تا دست شما بتواند دست مخالف را لمس کند. (اگر واقعا نتونستی دقیق دو دست رو به هم برسونید، اشکالی ندارد.) از دست دیگرتون استفاده کنید و آرنج‌تون رو به سمت سرتون بکشید. دو تا سه نفس عمیق بکشید. برای طرف دیگه هم این کار رو تکرار کنید.

کشش قفسه سینه: قفسه سینه حامل مهم‌ترین اعضای حیاتی بدن انسانه و آن‌قدر با قوز کردن و بد نشستن و بد خوابیدن اذیتش می‌کنیم که تا همین‌جاشم که قلب و ریه‌هامونو سالم برامون نگه داشته، جیغ و دست و هورا داره. یه استراحتی به این سینه مالامال از غم بدید آقا. دست‌هاتون رو در پشت کمر بغل کنید. بی‌زحمت سینه‌تون رو به سمت خارج فشار بدید و اون چانه بزرگوار رو بالا بیارید و نگه دارید. حالا بی‌زحمت توی همین حالت دو تا سه نفس عمیق بکشید.

کشش شانه: همون‌طور که در جریانین آب و هوای خوب که دیگه غنیمته و همین مدل نفس کشیدنامون یه مقدار کمی اکسیژن به ریه بیچاره می‌رسونه، با این حرکت هم شونه یه‌نرمشی می‌کنه هم ریه دوزار بیشتر اکسیژن جذب می‌کنه. دست‌هاتون رو بالای سرتون بچسبانید، کف دست‌ها رو به بالا به سمت سقف باشد. بازوهای خود را به سمت بالا ببرید و آن را بکشید. دو تا سه نفس عمیق بکشید.

چرخش شانه: این حجم از سنگینی باری که به دوش می‌کشیم شونه‌هامونو فرسوده کرد اصلا، این شانه‌های زحمتکش رو حد اقل یه تمرین بدیم که سلامت بمونه و بتونه بکشه بار این‌همه مسئولیت رو.
هر دو شانه را به سمت بالا بلند کنید و سپس آنها را به آرامی به عقب بچرخانید. چرخش به جلو را تکرار کنید. این کار را سه بار در هر دو جهت انجام دهید.

کشش مچ دست و انگشتان:
زندگی امروزی بیشتر ما را وادار به کارهای کوچک مانند تایپ و ارسال پیام می‌کنند. به همین دلیل واجب می‌شه که یه نرمش برای تقویت این زحمتکش‌ها انجام بدید. پس دست‌تان را مشت کنید، فشار دهید، نگه دارید و رها کنید. انگشتان‌تان را بکشید. این کار را 10 بار انجام دهید.

چرخش گردن: آن‌قدر اون گردن بیچاره رو خم نکن برای کار کردن با گوشی و نوشتن و خوندن، شکست بیچاره. برای نرمش گردن ریلکس کنید و سرتون رو به جلو خم کنید. به مدت 10 ثانیه به آرامی در یک طرف دایره‌وار حرکت کنید. در طرف دیگر هم این رو تکرار کنید. این کار سه بار در هر جهت پیشنهاد می‌شه.

ساق و مچ پاها را در حین مطالعه یک نوشته، گوش دادن به وب‌کست یا صحبت با تلفن تقویت کنید. بایستید و صندلی را نگه دارید، پای چپ را پشت ساق پای راست خود قرار دهید، روی انگشتان پای‌تان بایستید. ۲۰ تا ۳۰ ثانیه در این حالت بمانید و سه بار این حرکت را تکرار کنید. پاها را عوض کنید.

محمد طائب