نسخه Pdf

درباره فلپس

درباره فلپس

آن شناگر قهار، ‌آن‌که درمیاور از رقیب دمار، آن همیشه در آب، ‌آن بی‌تاب آب، ‌آن‌که می‌نوشد دوغ عالیس،  آن ورزشکار، ‌جناب مایکل فلپس،‌ از آن دسته مردم بود که تا به‌حال کسی مثل او شنا نکرده است.

بازی‌های تابستانی ۲۰۰۸ پکن در ۸ آگوست برگزار می‌شد. اصلا نمی‌دانستم معنای ۳:۰۷ چه بود، یا چرا چنین رؤیایی داشتم، ولی ۳:۰۷ بود.
این عدد از لحاظ منطقی و در ظاهر شبیه به زمان است.
ولی زمان چه چیزی؟
ساعت ۳:۰۷ بعدازظهر؟ یا بامداد؟
عاشق تمرین و تلاش و انضباطم. با وجود این‌، مطمئنا ساعت ۳:۰۷ بامداد بیدار نمی‌شدم تا به استخر بروم.
نمی‌توانستم کشفش کنم.
تا حدودی بغرنج بود، چون شنا درست مثل بیسبال یا فوتبال تاریخچه و فرهنگ خودش را دارد که با ظرافت تمام، مقروض اعداد و ارقام خودش است.
هر‌کس که بازی بیسبال را دنبال کند، می‌داند که مثلا بِیب روت، در تمام دوران بازی‌هایش، ۷۱۴ فرار چوب‌زن یا این‌که تد ویلیامز در ۱۹۴۱، ۴۰۶ فرار چوب‌زن زده بودند یا باب گیبسون در ۱۹۶۸، توپ را با چنان زیبایی و ظرافتی سمت چوگان‌زن پرتاب می‌کرد که میانگین امتیاز ران‌هایش در آن سال ۱.۱۲ شد.
حتی کسانی که چیز زیادی درباره شنا نمی‌دانند، حتما می‌دانند که مارک اسپیتز در بازی‌های المپیک ۱۹۷۲ مونیخ، هفت مدال طلا کسب کرد و من توانستم در المپیک ۲۰۰۸ پکن، برنده‌ هشت مدال طلا شوم. هشت در فرهنگ چین عدد خوش‌یمنی است. بازی‌ها در تاریخ 8.8.08 ، رأس ساعت۰۰: ۸ شب به وقت محلی، برگزار می‌شد. به این دلیل، این تاریخ و ساعت را انتخاب کردند، چون لغت هشت به زبان چینی ba است و تلفظش به لغت fa، به معنی نیک‌بختی، نزدیک است.
البته، مشکلی که من داشتم ساده نبود. در شنا چیزی وجود ندارد که ۳:۰۷ معنی دهد و کاملا عجیب بود. چون در ورزش شنا ستون‌های ارقام بی‌شماری وجود دارد. این ورزش را در اکثر موارد با واحد متر و بعضی وقت‌ها با واحد یارد مشخص می‌کنند. رکوردهای جهانی داریم، رکوردهای المپیک، رکوردهای آمریکا، که حتی آن را رکوردهای ایالات‌متحده هم می‌نامند؛ حتی رکوردهایی هم هست به نام رکوردهای آزاد ایالات متحده که مسابقاتش در خاک آمریکا برگزار می‌شود و فرقی نمی‌کند که ورزشکار خودی باشد یا خارجی.
آنچه خواندیم بخش‌هایی از زندگینامه خود‌نوشت مایکل است. مایکل فلپس با هشتمین مدال طلای خود در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۸ پکن، دارنده بیشترین مدال طلا در تاریخ المپیک (۱۴ مدال) شد و از نظر شمار مدال در یک دوره المپیک نیز از رکورد شناگر آمریکایی مارک اسپیتز در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۷۲ پیشی گرفت.
فلپس همچنین با حضور در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۲ لندن با ۶ مدال (۴ طلا و ۲ نقره) رکورد بیشترین مدال المپیک را که تا پیش از این با ۱۸ مدال، در اختیار لاریسا لاتینینا، ژیمناست اوکراینی تیم اتحاد جماهیر شوروی سابق بود، پس از ۴۸ سال از آن خود کرد و به رکورد ۲۲ مدال المپیک دست یافت.
فلپس از نژادهای انگلیسی، ژرمنی، ایرلندی، اسکاتلندی و ولزی است. والدین وی در سال ۱۹۹۴، زمانی که او 9ساله بود از هم جدا شدند و پدرش در سال ۲۰۰۰ ازدواج مجدد کرد. فلپس بعدها فاش کرد که این طلاق تأثیر منفی شدیدی روی او و خواهرانش گذاشته و او با پدرش تا چند سال پس از طلاق فاصله داشته و رابطه‌اش با وی به شکل دورادور بوده ‌است. وی در سال ۲۰۰۳ از دبیرستان تاوسن فارغ‌التحصیل شد.
فلپس از هفت سالگی شنا را شروع کرد، تا حدی تأثیر خواهرانش و تا حدی هم تخلیه انرژی زیاد از وی، ازجمله دلایل فعالیت او در شنا بود‌. او پس از بازنشستگی در سال ۲۰۱۶، اظهار کرد: «تنها دلیلی که باعث شد من تا به‌حال داخل آب باشم این بود که مادرم می‌خواست من تنها شنا را یاد بگیرم. من و خواهرانم عاشق ورزش شدیم و تصمیم گرفتیم شنا کنیم.»
هنگامی که فلپس در کلاس ششم درس می‌خواند به اختلال کم‌توجهی - بیش‌فعالی (ADHD) مبتلا شد. در ۱۰ سالگی، او برای رده گروه سنی خود یک رکورد ملی به‌دست آورد (در ۱۰۰ متر پروانه) و شروع به یادگیری شنا در باشگاه ورزش‌های آبی شمال بالتیمور زیر نظر مربی خود، باب باومن کرد. سپس رکوردهای رده‌های پایه بیشتری از وی به ثبت رسید و از ۲۱آگوست۲۰۱۸ تاکنون، هنوز ۱۱رکورد رده‌های سنی پایه در دستان فلپس است که شامل هشت رکورد در رقابت مسافت بلند و سه رکورد استخر مسافت کوتاه است. 
در المپیک ۲۰۰۸، یک میلیون دلار بیشتر از جایزه اصلی به‌دلیل سرعتش به او داده شد. مایکل آن را صرف ساختن «مؤسسه مایکل فلپس» کرد. هدف این مؤسسه رشد رشته شنا و همچنین بهبود روش زندگی سالم‌تر است. در ۲۰۱۰، در مؤسسات «مایکل فلپس»، «مدرسه شنای مایکل فلپس» و «مرکز سلامت کودکان»، برنامه‌ای هم برای اعضای باشگاه برگزار شد. این برنامه به بچه‌ها اهمیت سالم و فعال بودن را با تمرکز بر رشته شنا یاد می‌دهد.

سیدسپهر جمعه‌زاده