حمایت رسانه ملی از فیلمسازان سینمای کوتاه

گفت‌وگوی «جام‌جم» با ابوالقاسم ناصری، مدیر گروه تولید شبکه مستند

حمایت رسانه ملی از فیلمسازان سینمای کوتاه

چند روزی است که سی و نهمین دوره از جشنواره فیلم‌کوتاه برگزار می‌شود و شبکه مستند هم در راستای رشد، ارتقا و بهتر شناساندن فیلم‌کوتاه ویژه‌برنامه‌ای تدارک دیده که هر شب ساعت 19 از این شبکه روانه آنتن می‌شود. این برنامه شامل بخش‌های متنوع است و علاوه بر معرفی آثاری که در جشنواره حضور دارد با فیلمسازان و منتقدان هم گپ و گفت دارد. در این برنامه بحث‌های تخصصی هم رد و بدل می‌شود. در واقع پخش این ویژه‌برنامه هم حمایت از فیلمسازان فیلم‌کوتاه است و هم این‌که مخاطبان علاقه‌مند این موضوع و دانشجویان رشته‌های فیلمسازی را در جریان آخرین اتفاقات جشنواره فیلم‌کوتاه قرار می‌دهد. یکی از ویژگی‌های متمایز این برنامه این است که سراغ مجریان تکراری نرفته و اجرای برنامه به عهده یکی از فیلمسازانی است که خودش کارگردانی فیلم‌کوتاه را به عهده دارد. همچنین در این برنامه فیلمسازان هالیوودی که در عرصه فیلم‌کوتاه موفق بودند، معرفی می‌شوند. یکی از دیگر ویژگی‌های این دوره از جشنواره، تنوع گونه است که همین باعث شده آثار در گونه‌های مختلف ارائه و در ویژه‌برنامه شبکه مستند به این موارد پرداخته شود. با ابوالقاسم ناصری، مدیر گروه تولید شبکه مستند درباره این ویژه‌برنامه فیلم‌کوتاه از شبکه مستند صحبت کردیم.

در طول سال جشنواره‌های مختلف فرهنگی و هنری در حال برگزاری است و سی و نهمین دوره جشنواره فیلم‌کوتاه از 27 مهر با حضور فیلمسازان و علاقه‌مندان این حوزه برپا شده و همچنان ادامه دارد. از اولین روز برگزاری جشنواره، ویژه‌برنامه فیلم‌کوتاه از شبکه مستد روانه آنتن شده‌است. مدیر گروه تولید شبکه مستند درباره طراحی و پخش این ویژه‌برنامه به جام جم می‌گوید: از چند روز پیش شاهد برگزاری فیلم‌کوتاه تهران هستیم که این جشنواره مهم‌ترین فیلم‌کوتاه در غرب آسیا محسوب می‌شود. ما در قالب برنامه نردبان که از شبکه مستند پخش می‌شود، رویکرد متفاوتی را اتخاذ کردیم و نگاه جدی به فیلم مستند داشتیم. می‌توان گفت تجربه خوبی در ساختار مستند بود؛ زیرا هم فیلم‌های مستند را نقد و تحلیل می‌کنیم و هم با فیلمسازان گفت‌وگو می‌شود. در مجموع این برنامه بسته آموزشی برای فیلمسازان و مخاطبان فراهم کرده‌است. بنابراین در مسیر این تجربه خوبی که داشتیم تصمیم گرفتیم با توجه به برگزاری جشنواره فیلم‌کوتاه تهران، ویژه‌برنامه‌ای را آماده کنیم و هر شب از شبکه مستند پخش شود.ابوالقاسم ناصری ادامه می‌دهد: هدف ما از پخش این ویژه‌برنامه این است که جایگاه فیلم‌کوتاه در کشور ارتقا پیدا کند و توجه مردم و علاقه‌مندان این حوزه افزایش یابد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در طول هفت سال گذشته علاقه مردم به مستند بسیار زیاد شده و مستند جایگاه خوبی میان مردم پیدا کرده‌است. در واقع شبکه مستند در این امر نقشی به سزا داشته و بینندگان مستند بسیار افزایش یافته‌است. حال ما می‌خواهیم توجه به فیلم‌کوتاه را افزایش بدهیم. ویژه‌برنامه فیلم‌کوتاه در قالب هشت قسمت 60 دقیقه‌ای هر شب ساعت 19 پخش می‌شود

 روند تولید آثار
مدیر گروه تولید شبکه مستند در پاسخ به این سوال که آیا هدف شما از تهیه و پخش چنین ویژه‌برنامه‌ای حمایت از فیلمسازان فیلم‌کوتاه است، توضیح می‌دهد: منظور از این برنامه حمایت مالی از فیلمسازان نیست، بلکه حمایت ما از فیلمسازان، معرفی آثار، نقد و بررسی آن، گفت‌وگو با سازندگان فیلم‌کوتاه و ... است. در واقع فیلمساز برای ساخت یک فیلم‌کوتاه ممکن است یک سال از زمان خودش را صرف کرده‌باشد و ما سعی کرده‌ایم به زحمت آنها و روند تولید آثار بپردازیم که فیلمسازان چطور با عبور از سختی‌هایی که در مسیر تولید دارند، از بودجه گرفته تا... فیلم‌هایشان را می‌سازنند. بنابراین این آثار پوشش داده می‌شود. برای ما فرقی نمی‌کند که هر فیلم‌کوتاه در چه مدت زمانی ساخته شده‌است. از فیلم‌های سه دقیقه‌ای گرفته تا 20 دقیقه‌ای در این ویژه‌برنام به آنها پرداخته می‌شود.ناصری با اشاره به میز نقد در ویژه‌برنامه فیلم‌کوتاه بیان می‌کند: در این بخش، منتقدان حاضر می‌شوند و درباره آثار صحبت می‌کنند و آنها را نقد و بررسی خواهندکرد. یکی از ویژگی‌های این دوره از جشنواره فیلم‌کوتاه بهره بردن فیلمسازان از ساختارهای متفاوت است. از ساختار مستند گرفته تا داستانی، پویانمایی و... ما امسال در جشنواره شاهد گونه‌های متفاوت در فیلمسازی هستیم. بنابراین به گونه‌های متفاوت فیلم‌های‌کوتاه توجه کرده‌ایم. در این دوره شاهد گونه کودک، وحشت،کمدی و... در فیلم‌های‌کوتاه هستیم و تلاش داریم این موارد را در قالب برنامه نشان بدهیم.وی درباره بازخورد مخاطبان عنوان می‌کند: بعد از تمام شدن جشنواره و پایان برنامه می‌توانیم ارزیابی داشته‌باشیم که تا چه میزان این برنامه مورد اقبال مخاطبان و فیلمسازان قرار گرفته‌است.

 تعامل مردمی
مدیر گروه تولید شبکه مستند در پاسخ به این سوال که شبکه مستند تا چه میزان تعامل با مخاطبان دارد و آنها را در برنامه‌های این شبکه سهیم می‌کند، تاکید می‌کند: جشنواره مستند تلویزیونی از پنجم شهریور در شبکه مستند آغاز شده و تا پنجم آبان ماه ادامه دارد. هر سال شبکه مستند با برگزاری این جشنواره هم آثار فیلمسازان حرفه‌ای را پخش می‌کند که کارگاه آموزشی برای علاقه‌مندان این حوزه باشد و مردم هم نظرات شان را بیان کنند و هم این‌که آثار مردمی که قابل عرضه هم باشد به آنها هم پرداخت می‌شود. حتی در برنامه نردبان هم آثار مردمی که قابلیت ارائه داشته و از حداقل‌های نمایشی هم برخوردار باشد، حتما پخش خواهد شد.
وی درباره این‌که در قالب ویژه‌برنامه جشنواره فیلم‌کوتاه تا چه میزان پیگیر مطالبات فیلمسازان این عرصه هستید، می‌گوید: ما در این برنامه روند تولید کار فیلمسازان را نشان می‌دهیم که با چه مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند. درباره نقاط قوت و ضعف آثار صحبت می‌کنیم. در مجموع سعی داریم در قالب برنامه تخصصی مسائل آنها را طرح کنیم. همچنین فیلمسازان هالیوودی که قبل از ساخت فیلم‌های بلندی که بسازنند چه آثاری در عرصه فیلم‌کوتاه را داشتند، معرفی می‌کنیم. همچنین فیلمسازانی که بعد از ساخت فیلم‌های بلند به صورت دلی سازنده فیلم‌های کوتاه هستند. همچنین اکران فیلم‌های کوتاه هم در این برنامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مجری از دل فیلمسازان
ابوالقاسم ناصری در پاسخ به این پرسش که چطور شد برای مجری برنامه سراغ مجریان شناخته شده تلویزیون نرفتید و مریم اسمی‌خانی را برای اجرا انتخاب کردید، توضیح می‌دهد: قبل از آن‌که برنامه روانه آنتن شود با آقای مهدی آذرپندار، مدیر انجمن سینمای جوان صحبت کردیم و مشورت گرفتیم که برای اجرا سراغ کدام فیلمساز برویم. بعد از مشورت‌های انجام شده به مریم اسمی‌خانی رسیدیم که خودش فیلمساز فیلم‌کوتاه است. نمی‌خواستیم سراغ یک مجری ای برویم که مخاطبان با چهره‌اش آشنا هستند. علاقه‌مند بودیم برای اجرا کسی از دل خود فیلمسازان باشد. این خانم چند سال پیش هم سیمرغ فیلم‌کوتاه جشنواره فیلم هم دریافت کرده‌بود و کاملا به موضوع اشراف داشت. به همین دلیل اوانتخاب شد.

فاطمه عودباشی - گروه رسانه