دورخیز«کی‌روش» برای جام‌جهانی2026!

«کارلوس» طرح بلندمدتی برای تیم‌ملی ریخته است

دورخیز«کی‌روش» برای جام‌جهانی2026!

عاشق و معشوق فوتبال ایران، کارلوس و تیم‌ملی هستند. او همیشه می‌گوید برایش ایران و بازیکنانش چیز دیگری هستند. به دلیل همین حس قوی توانست تیم بحران‌زده افشین قطبی را تحویل بگیرد و آن را به تیم اول آسیا تبدیل کند. کی‌روش این رابطه احساسی را نتوانست در کلمبیا به وجود بیاورد و همچنین در مصر. به همین دلیل ورد زبانش همیشه یک جمله بود: «بازیکنان ایران چیز دیگری بودند.»  حالا او برگشته به همان‌جایی که باید باشد تا ایران را برای جام‌جهانی قطر آماده ‌کند. تیمی که نتوانست کره و الجزایر را ببرد حالا اروگوئه را شکست می‌دهد و به سنگال نمی‌بازد. خیلی‌ها تصور می‌کنند بازگشت کی‌روش به ایران کوتاه مدت است؛ آمده در جام‌جهانی روی نیمکت باشد و نهایتا تا جام‌ملت‌ها با تیم‌ملی باشد و بعد از آن با دنیای مربیگری خداحافظی کند.  این اما یک فرضیه ناقص و نادرست است، واقعیت اینجاست که کارلوس بدش نمی‌آید چهارمین جام جهانی متوالی را هم با ایران تجربه کند. حالا چرا این فرضیه می‌تواند درست‌تر از قبلی باشد؟!

اول
مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال یک بار با کنار گذاشتن کی‌روش، بزرگترین اشتباه زندگی‌اش را مرتکب شد و هنوز تاوانش را می‌دهد. این عین جمله او بعد از ماجراهای ویلموتس است، در محفلی دوستانه: «نگذاشتند کی‌روش را حفظ کنم. اگر می‌ماند عین آب خوردن به جام‌جهانی می‌رفتیم. کلی پول در می‌آوردیم و این داستان شکایت و شکایت کشی را هم نداشتیم.» تاج صراحتا نمی‌گوید، اما با زبان بی‌زبانی از نقش مسعود سلطانی‌فر در برکناری کی‌روش می‌گوید. دلیل محکمش هم این جمله از کارلوس کی‌روش است: «در کنسولگری ایران در امارات به من گفتند بعد از جام ملت‌ها(2019 امارات) سرمربی ما هستی. چرا یکهو همه چیز عوض شد؟!» بنابراین تاج با کی‌روش خیالش راحت است و بدش نمی‌آید همچنان با او برای دوره بعد هم رئیس بماند. 

دوم
کارلوس کی‌روش همیشه درباره آینده یک نقطه نظر دارد: «فردایی هم وجود دارد.»  حالا تصور می‌کنید او برای «بازنشستگی» نقشه ریخته است؟ آیا مهدی تاج هم باور دارد کارلوس بعد از جام ملت‌ها می‌خواهد مربیگری را کنار بگذارد؟ پاسخ این دو سوال «خیر» است. حالا سر وقت نشانه‌ها بروید. کمتر از 22 روز تا شروع جام‌جهانی باقی مانده که ناگهان خبر می‌رسد کارلوس کی‌روش بازیکنان جوان و آینده‌دار لیگ را به اردوی تیم‌ملی فراخوانده است. 
به این لیست نگاه کنید؛ محمد قربانی (سپاهان)، امیرعلی صادقی (استقلال)، محمدحسین اسلامی (ذوب‌آهن)، محمدامین حزباوی (فولاد)،  سامان تورانیان (مس کرمان)، آریا برزگر (نفت مسجدسلیمان)، سینا عبداللهی (نفت مسجدسلیمان)، احمد شریعت‌زاده (صنعت نفت آبادان)، محمدمهدی احمدی (پرسپولیس)، علیرضا باویه (فولاد) و مهدی هاشم‌نژاد (تراکتور)هیچ‌یک از این بازیکنان قرار نیست در جام‌جهانی باشند. آنها پروسه آماده‌سازی و ریکاوری را به طور منظم طی نکرده‌اند. آنها دعوت شده‌اند تا در پروژه نسل‌سازی برای ایران در آینده، نقش داشته باشند. کسانی که کارلوس را می‌شناسند می‌دانند چطور آرام آرام پوسته تیم را عوض می‌کند و در این روند، چگونه بازیکنان را به لحاظ جسمی و فکری آماده می‌کند. اقدام کارلوس در آستانه جام‌جهانی، یک گام به سمت جام‌جهانی 2026 است. او حتی در حد فاصل جام‌جهانی و جام ملت‌های قطر، فرصتی ندارد که بخواهد بازیکنی را برای آزمون و خطا بیاورد. بنابراین نقشه او برای مقدماتی جام‌جهانی آمریکا، مکزیک و کاناداست. 

نتیجه
کارلوس کی‌روش اهل شک و تردید نیست. مثلا در یک مورد روشن؛ وقتی هنوز رفتن اسکوچیچ از تیم‌ملی قطعی نبود و کسی نمی‌دانست مربی پرتغالی جانشین او می‌شود، کی‌روش برنامه تیم‌ملی تا جام‌جهانی را ترسیم کرده بود. یعنی روزی که سرمربی ایران شد، دست پر به تهران رسید. امروز گرچه او نگاه بزرگی به جام‌جهانی پیش رو دارد ولی نیم نگاهی هم 1به جام‌ملت‌های پیش رو انداخته و حواسش به مقدماتی جام‌جهانی2026 هم هست. ظاهرا کارلوس آمده که بماند مگر این‌که اتفاق غیر‌منتظره‌ای مثل جام ملت‌های امارات برایش رخ دهد.

سعید اکبری - گروه ورزش