وضعیت کشتی فرنگی ایران نگران‌کننده است

حسن رنگرز در نشست خبری:

وضعیت کشتی فرنگی ایران نگران‌کننده است

حسن رنگرز، قهرمان اسبق کشتی فرنگی جهان، بعد از کناره‌گیری از ورزش حرفه‌ای، خیلی در عرصه کشتی دیده نشد. به جز دو مقطع کوتاه که مدیر تیم‌های ملی فرنگی و سرمربی تیم‌ملی جوانان بود.

تمایل رنگرز بیشتر به این بود تا در سطوح کلان مدیریت ورزش کسب تجربه کند. طوری که مسئولیت‌های اجرایی مختلفی را در وزارت ورزش و‌ کمیته ملی المپیک عهده‌دار شد و در نهایت هم ریاست اداره کل ورزش و‌ جوانان زادگاهش، استان مازندران را پذیرفت. پیشکسوت جوان کشتی فرنگی ایران حالا بعد از گذشت سال‌ها به طور جدی روی تشک کشتی آمده و در آزمونی بزرگ‌، سرمربی تیم‌ملی کشتی فرنگی بزرگسالان شده است. او دیروز در نشستی خبری مقابل خبرنگاران نشست تا از برنامه‌هایش در این تیم بگوید. بخش‌های مهمی از صحبت‌های او در ادامه می‌آید.

 داشته‌های کشتی فرنگی اظهر من الشمس است
کار بسیار سختی داریم، کم‌تر از ۲سال تا المپیک ۲۰۲۴ زمان داریم و شرایط برخی اوزان نگران‌کننده‌ است. به ۴ تا ۸ سال زمان برای موفقیت در المپیک نیاز است و هر زمان به مربیان در هر رشته‌ای زمان داده‌ایم، نتیجه گرفته‌ایم. کشتی فرنگی ایران همیشه از یک اتفاق رنج می‌برده و آن هم در اقلیت بودن است. کمیت حداقلی کشتی فرنگی در مقایسه با آزاد همیشه آزاردهنده بوده است. ظرف ۶۰ روز یعنی از ۲۵ شهریور تا ۵ آذر سال آینده، ۵ رویداد رسمی جدی پیش‌رو داریم. در قهرمانی جهان باید سهمیه المپیک 2024 پاریس را کسب کنیم. بازی‌های آسیایی را هم داریم که مدالش خیلی برای کشورها حائز اهمیت است. 
امیدهای جهان، سپس داخل سالن آسیا و بعد هم جام جهانی تهران رویدادهای دیگر هستند. حلقه مفقوده کشتی فرنگی ما پشتوانه‌سازی است. برای سال آتی باید ۲ تیم بزرگ با تراز فنی نزدیک به هم ایجاد کنیم تا حضوری موثر در میادین داشته باشیم. باید درباره امروز حرف بزنیم. نتایج خوب جهانی ۲۰۲۱ نروژ یک اتفاق بود. المپیک 2021 هم تمام شد و اکنون قابل قیاس با گذشته نیست.

سارا گودرزی - گروه ورزش