تصمیم جدید با همان خودروهای همیشگی!

«جام‌جم» از روند واردات خودرو گزارش می‌دهد

تصمیم جدید با همان خودروهای همیشگی!

پس از کش‌وقوس‌های فراوان وزارت صمت نام هفت شرکت را برای واردات خودرو اعلام کرد. طبق این فهرست، فعلا هفت خودروساز فعال در بخش دولتی و خصوصی با نام‌های سایپا، پارس‌خودرو، سایپاسیتروئن، تجارت بین‌المللی کرمان‌خودرو، خودروسازی فردا، آریان‌موتور پویا و مکث‌موتور مجاز به واردات شده‌اند. در میان اسامی اعلام‌شده نامی از شرکت‌های قدیمی واردکننده نیست و با استناد به این لیست واردات خودرو عملا به دست تولیدکنندگان و مونتاژکاران افتاده است. البته با وجود اعلام لیست هنوز زمان دقیق واردات و محل تامین ارز مشخص نشده است.

آنچه که مشهود است بر سر مسأله واردات هماهنگی لازم بین مسئولان وزارت صمت وجود ندارد، به‌نحوی‌که گاهی مستقیم و غیرمستقیم اظهارات یکدیگر را تکذیب می‌کنند به‌طوری‌که اظهارنظر وزیر صمت در اواخر شهریور مبنی بر واردات خودرو توسط سخنگوی این وزارتخانه تکذیب و به زمان دیگری موکول شد. 

فاطمی‌امین رفتنی شد؟
در‌حالی‌که قرار است سه‌شنبه این هفته وزیر صمت در مجلس شورای اسلامی استیضاح شود، معاون حمل‌و‌نقل این وزارتخانه اعلام کرد تحولات سیاسی احتمالی(رفتن فاطمی‌امین از وزارت صمت) به موضوع واردات خیلی مرتبط نیست. منطقی در پاسخ به این پرسش که فرآیند واردات خودرو اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد و چه زمانی خودروهای خارجی وارد کشور خواهند شد، گفت: از بهمن‌ سال گذشته تلاش زیادی برای تدوین آیین‌نامه و تصویب آن در هیات دولت صورت گرفت که درنهایت سوم شهریورماه امسال این موضوع ابلاغ و دستورالعمل آن تدوین شد. البته مجلس ایراداتی وارد کرد که این ایرادات هم اصلاح شده. هم‌اکنون وارد مرحله فرآیند اجرای کار شده‌ایم و سعی می‌کنیم هرچه‌سریع‌تر واردات انجام شود. وی با بیان این‌که واردات خودروهای اقتصادی زیر ۱۰هزار دلار در اولویت است، تاکید کرد: به همین دلیل حدودا ۱۰شرکتی که قصد واردات خودروی اقتصادی دارند، در اولویت قرار گرفته‌اند.

خودروی مبهم اقتصادی
استفاده از کلیدواژه خودروی اقتصادی این سؤال را در افکارعمومی ایجاد کرده است که این خودروهای وارداتی از چه برندی هستند و قیمت نهایی آن برای مصرف‌کننده چقدر است. در این میان گمانه‌زنی‌هایی وجود داشت مبنی بر این‌که این خودروها عمدتا چینی هستند، بااین‌حال منطقی این موضوع را رد کرد. وی گفت: ما محدودیتی برای واردات خودرو از کشورهای شرکت‌کننده در تحریم ایران مانند کره‌جنوبی و ژاپن نداریم، چون اگر قرار بود چنین قیدی بگذاریم، فقط باید از چین وارد می‌کردیم؛ بنابراین خودروهایی که قرار است وارد شوند، صرفا چینی نیستند و محصولات کره‌ای و ژاپنی را هم شامل می‌شوند. به نظر می‌رسد با توجه به مشکلات دولت برای تامین ارز، طرح واردات خودروهای چینی هنوز از روی میز برداشته نشده و احتمال افزایش مونتاژ خودروهای چینی امری چندان دور از ذهن نیست.

چینی‌ها در اولویت 
در همین خصوص مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با انتقاد از چرایی منتشرنشدن اصلاحات آیین‌نامه واردات خودرو، می‌گوید: «آیین‌نامه واردات خودرو ابهاماتی دارد که باید در مورد آنها تجدیدنظر صورت بگیرد. به‌عنوان‌مثال آیا اصلاحات آیین‌نامه همان اصلاحات مد نظر مجلس است؟ وضعیت تعرفه، عوارض و اسقاط خودرو در این آیین‌نامه به چه صورت است؟ آیا وضعیت سود واردکنندگان مشخص است؟ چراکه مطابق با آیین‌نامه مقرر شده است بعد از فروش خودرو یک سود عادلانه برای واردکننده در نظر گرفته شود.»
دادفر با بیان این‌که وزارت صمت علاقه‌مند به واردات خودرو است، تصریح کرد: شرکت‌های واردکننده می‌خواهند خودروهای زیر 10هزار یورو را به‌صورت CKD وارد کنند و همزمان اجازه ثبت سفارش سی‌وی‌یو را داده‌اند. ذیل بحث سرمایه‌گذاری فناورانه و انتقال تکنولوژی این مجوز را دریافت کرده‌اند.
به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، همزمان با واردات خودرو باید بحث مونتاژ و تولید دنبال شود.
وی با بیان این‌که این دستورالعمل به خودروهای چینی منتهی خواهد شد، گفت: مطابق با آیین‌نامه ماشین‌های شاسی‌بلند، بنز و تویوتا را نخواهیم داشت و هفت شرکتی که می‌خواهند اقدام به واردات کنند هم‌اکنون خودروی چینی را مونتاژ می‌کنند و بعید به نظر می‌رسد که بتوانند CKD خودروهای برند اول جهان را وارد کنند.
دادفر با اشاره به ضعف کشور در بخش مونتاژ و تکنولوژی ادامه داد: سراتوی تولید سایپا با سراتوی وارداتی زمین تا آسمان از لحاظ کیفیت و امکانات فاصله داشت و خلأ ما در حوزه مونتاژ نیز قابل‌توجه است.
وی با بیان این‌که قیمت خودرو در شعار مسئولان رو به کاهش است، گفت: نمی‌دانم با چه منطقی نمی‌خواهند متوجه افزایش قیمت خودرو در بازار باشند. تخصیص ارز برای واردات از سوی بانک مرکزی نیز موضوع دیگری است و وزارت صمت می‌تواند سلب مسئولیت کند و بگوید ما کار خود را انجام داده‌ایم و تخصیص ارز دیگر در حیطه وظایف ما نیست. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو بیان کرد: می‌توان گشایش‌هایی انجام داد اما اصرار به وجود دولتی‌ها در روند واردات کارها را دشوار کرده است. طرف‌های خارجی به دلیل پیچیدگی در فرآیند تصمیم‌گیری دولتی تمایلی به مراودات با بخش دولتی ندارند و با بخش خصوصی راحت‌تر کار می‌کنند اما دوستان علاقه‌ای به این موضوع ندارند.