فرهنگ دفاع‌مقدس می‌تواند ابزار رسانه‌ای موثر برای توسعه تئاتر باشد

چند نکته درباره تئاتر دفاع‌مقدس و ارتباط موثر با مخاطبان امروز

فرهنگ دفاع‌مقدس می‌تواند ابزار رسانه‌ای موثر برای توسعه تئاتر باشد

امیرمحمود سزاوار، رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع‌مقدس در دیدار با رئیس مجموعه تئاترشهر، فعالیت‌ها و اولویت‌های موردنظر مجموعه تحت مدیریت خود را تشریح و بیان کرد: تئاتر از جمله هنرهای ارزشمندی است که هر مجموعه فرهنگی می‌تواند برای توسعه آن نهایت تلاش خود را بکند. بنده هم به دلیل وظایفی که به عهده دارم و هم علاقه‌مندی‌هایم به هنر نمایش، همراه با همکارانم در سازمان هنری و امور سینمایی دفاع‌مقدس کوشش می‌کنیم ارتباط‌‌دهنده موثری میان اهالی شریف تئاتر با نیروهای مسلح باشیم.

وی ضمن تشریح برخی فعالیت‌های انجام شده در سازمان هنری و امور سینمایی دفاع‌مقدس به برگزاری جشنواره تئاتر «سنگر» اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با فعالیت‌های موثری که توسط جناب ایرج افشاری از هنرمندان تلاشگر حوزه تئاتر در مجموعه ما شد، شاهد برگزاری جشنواره تئاتر سنگر بودیم که توانست در همین گام‌های اولیه تعامل خوبی با هنرمندان برقرار کند و امیدوارم چنین رویکردی به واسطه همراهی بیشتر هنرمندان این عرصه و مجموعه‌های ارزشمندی چون تئاترشهر استمرار داشته و ما بتوانیم در راستای تولید آثار مرتبط با دفاع‌مقدس و مقاومت به دستاوردهای مناسبی برسیم که مخاطبان نیز با این آثار نمایشی ارتباط خوبی بگیرند.
رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع‌مقدس در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: اگر بتوانیم فرهنگ دفاع‌مقدس را به‌درستی و با زبان نسل امروز جامعه به آنها منتقل کنیم، یقین دارم این ژانر می‌تواند به یک ابزار رسانه‌ای موثر برای توسعه تئاتر تبدیل شود. من همواره تاکید می‌کنم چنین رویکردی بخشی از وظیفه ما برای نسل امروز جامعه ایرانی است که می‌تواند بخشی از افتخارات ما باشد. 
سیدمحمدجواد طاهری، رئیس تئاترشهر نیز در این دیدار ضمن قدردانی از امیر سزاوار، به تاثیرگذاری جریان تئاتر مقاومت و دفاع‌مقدس در معرفی هنرمندان مطرح عرصه تئاتر اشاره کرد و گفت: بسیاری از هنرمندانی که اکنون به حرفه‌ای‌ترین هنرمندان در عرصه‌های مختلف تئاتر، سینما و تلویزیون تبدیل شده‌اند برخاسته از جریان تئاتر دفاع‌مقدس هستند؛ هنرمندانی که متاسفانه با تغییر شرایط و برخی از کم‌کاری‌ها از این بدنه جدا شدند. فضایی که رویکرد اقتصادی و بازاری به تئاتر و کمبود توجه به آثار تاثیرگذار و جریان‌ساز در حوزه تئاتر مقاومت، انگیزه‌های بسیاری گرفت. 
وی ادامه داد: آنچه در جریان تئاتر دفاع‌مقدس می‌تواند بیش از هر نکته دیگر مورد توجه قرار گیرد، پرهیز از شتاب‌زدگی و شعارزدگی است؛ موضوعی که طی سالیان اخیر متاسفانه روند رو به رشدی داشته و باید روی آن تمرکز بیشتری کرد؛ در حالی که توجه به مولفه‌های مهمی چون ادبیات و تاریخ این سرزمین که گنجینه‌ای تمام نشدنی در فرهنگ و هنر این سرزمین است، می‌تواند بازوی محرک و موثری برای الگوسازی و تربیت تفکرات جدید در حوزه تئاتر دفاع‌مقدس باشد. ما می‌توانیم از این مولفه‌ها بهره‌برداری بیشتری داشته باشیم به شرط این‌که فضای موجود را به صورت دقیق و علمی آسیب‌شناسی کنیم.این بازیگر و کارگردان تئاتر تصریح کرد: آموزش، تولید و اجرا، سه رکن اصلی و اساسی فرآیند تئاتر است. موضوعاتی که می‌تواند با دقت نظر در حوزه تئاتر مقاومت به دور از مناسبت‌ها و روزهای مرتبط با این دوران باشکوه مورد توجه بیشتری قرار گیرد.