توسعه دانش‌بنیان حوزه کشاورزی با تولید کودهای زیستی

توسعه دانش‌بنیان حوزه کشاورزی با تولید کودهای زیستی

شرکت‌های دانش‌بنیان با فعالیت در زمینه توسعه فناوری‌های نوین کشاورزی و تولید کودهای ریزمغذی و سموم زیستی باعث توسعه بخش کشاورزی در کشور شده‌اند. کشورها برای گذر از بحران‌های عدم توسعه باید سراغ بخش کشاورزی خود رفته و ضمن تلاش برای گسترش تولیدات کشاورزی در تفکر آن باشند که این بخش را با فناوری‌های پیشرفته آمیخته سازند.

زراعت و باغداری از مهم‌ترین فعالیت‌های اقتصادی جوامع بشری است که از زمان قدیم وجود داشته و به‌عنوان محرک جامعه به‌حساب می‌آید. شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه تأمین نهاده‌های کشاورزی از جمله بذر، نهال، کود، سم و دارو در کشور توانسته‌اند تولیدات خوبی داشته باشند. این شرکت‌ها با فعالیت در زمینه توسعه فناوری‌های نوین کشاورزی و تولید کودهای ریزمغذی و سموم زیستی باعث توسعه حوزه کشاورزی، زراعت‌ و ‌باغداری شده‌اند.
با توجه به این‌که جهان آینده به علت تنوع نیازها و افزایش جمعیت نیاز بیشتری به تأمین مواد غذایی دارد، توسعه‌ بخش کشاورزی در هر منطقه‌ای باید در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد. کودهای زیستی فسفاته بارور، ازتوبارور، پتابارور و سولفوبارور از جمله محصولات ایران‌ساخت در این حوزه هستند. استفاده از کود برای تولید محصولات کشاورزی و باغی از گذشته تابه‌حال یک روند جهانی محسوب می‌شده و همچنان نیز هست. کودها با هدف بهبود کیفیت و رشد محصولات به کار می‌روند، استفاده از کودهای زیستی روشی تقریبا نوین برای کاهش عوارض استفاده از این کودهاست.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به‌منظور توسعه زیست‌بوم نوآوری و فناوری در بخش‌های مختلف از قبیل حوزه کشاورزی، زراعت‌ و ‌باغداری همواره سعی داشته از روش‌های نوین و محصولات ایران ساخت، حمایت‌های لازم را انجام بدهد. حوزه کشاورزی، فناوری زیستی و صنایع غذایی با بیش از ۳۲۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور در مسیر توسعه قرار گرفته است.

تسریع درمان زخم‌های عفونی با پانسمان نانوپلیمری
پانسمان‌های شفاف مبتنی بر نانو پلیمرها دستاورد یکی از شرکت‌های فناور است که به گفته آنها استفاده از این محصول موجب تسریع در بهبود زخم و عفونت همراه آن خواهد شد.
حسن فیروزی، کارشناس بیوتکنولوژی این شرکت‌ فناور، تمرکز این شرکت را ارائه راهکارهایی برای درمان زخم عنوان کرد و گفت: برای درمان زخم دو روش خشک و مرطوب وجود دارد. برای زخم‌های مزمن به‌دلیل آن‌که پیوند بافتی سطح پوست به مقدار زیادی از بین می‌رود، نیاز به اکسیژن‌رسانی است تا بافت شروع به ترمیم کند.
وی اظهار کرد: بر این اساس پانسمانی که در این شرکت به تولید رسید، از نوع پانسمان‌های درمان نوین مرطوب و در قالب هیدروژل مرطوب است. این نوع پانسمان اجازه اکسیژن‌رسانی به سطح پوست را می‌دهد.
به گزارش جام‌جم و به نقل از ایسنا، فیروزی اکسیژن‌رسانی به سطح پوست را بر اساس ساختارهای نانویی موجود در این پانسمان دانست و یادآور شد: این پانسمان حاوی نانو الیاف پلیمری است و این ساختار موجب شده روند بهبود زخم سریع‌تر صورت گیرد و از سوی دیگر موجب کاهش درد در حین درمان می‌شود.
این محقق عدم چسبندگی پانسمان به سطح پوست را از دیگر مزایای این محصول نام برد و خاطرنشان کرد: از آنجا که این پانسمان‌ها شفاف هستند، روند درمان زخم قابل مشاهده است.
وی تاکید کرد: با توجه به ساختار این محصول، امکان لود کردن مواد درمانی روی این پانسمان‌ها نیز وجود دارد و برای درمان زخم‌های عفونی می‌توان مواد دارویی را به این پانسمان اضافه کرد. به گفته فیروزی، این پانسمان حتی برای زخم‌های بستر نیز کاربرد دارد.