برخورد با اغتشاشگران، مطالبه‌عمومی

برخورد با اغتشاشگران، مطالبه‌عمومی

 امنیت در نظام جمهوری اسلامی مردم‌پایه است. از روزهای اول انقلاب هر زمانی که نظام از سوی دشمنان خارجی و برخی دنباله‌های آنها در داخل در اندازه‌های گوناگون تهدید شد این مردم بودند که به میدان آمدند و امنیت را برقرار کردند.

حضرت امام (ره) همیشه مردم را نسبت به برقراری امنیت در جامعه چه در برابر دشمن خارجی با طرح ایده ارتش 20میلیونی و چه در برابر آشوبگران داخلی، تشویق و ترغیب می‌کردند.  عوامل نفوذی از ابتدای پیروزی انقلاب و مقاطع حساسی مثل فتنه 88 و دیگر آشوب‌های دهه 90 همواره برای برهم زدن امنیت در داخل کشور با برنامه‌ریزی و حمایت خارجی به میدان آمدند. هدف معاندان و دشمنان جمهوری اسلامی و ملت ایران آن است که با طرح شعارهای ساختارشکنانه و همچنین انجام اقدامات خرابکارانه فضای پررعب و وحشتی را در جامعه ایجاد کنند و همچنین باعث خستگی و فرسودگی توان حافظان امنیت شوند تا نظام در معرض ضعف و سستی قرار گیرد.
با این‌حال باید گفت که نظام جمهوری اسلامی حکومتی مقتدر و در عین حال مظلوم است. از این رو که هم قدرت دفاع از خود را در برابر تهدیدات خارجی دارد و هم از امکانات لازم برای مواجهه با تهدیدات داخلی برخوردار است اما این رافت جمهوری اسلامی بوده که بر نوع مواجهه و برخورد با عوامل معترض غلبه کرده است. یعنی همواره سعی بر این بوده که با تسامح با معترضان برخورد شود.
با این وصف، مردم از تنش‌ها و آشوب‌های اخیر که فضای اجتماعی کشور را ناامن کرده، ناراضی‌اند. امروز افراد جامعه مصرانه از نظام و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی می‌خواهند که نظم و امنیت را در خیابان‌ها و شهرها برقرار کنند. بسیاری از کسبه و اصناف بارها ضمن مراجعه به نمایندگان مجلس و نهادهای انتظامی از آنها مطالبه امنیت و آرامش را دارند. تردیدی نیست که بخشی از اقتصاد کشور به‌واسطه بروز ناامنی‌ها در سطح جامعه، دچار اخلال شده است و مردم هم در تجمعات و راهپمایی‌های سراسری، ضمن محکوم کردن حوادث اخیر کشور شامل اغتشاشات و همچنین اقدامات تروریستی، برقراری نظم و امنیت در جامعه را به عنوان یکی از مطالبات جدی خود مطرح کردند. 
از سویی دیگر وقوع ناآرامی‌ها و اغتشاشات اخیر محملی مناسب برای انجام عملیات تروریستی از سوی جریان‌های ضدامنیتی است و شاهد بودیم که در روزهای گذشته یک عمل جنایتکارانه از سوی گروه داعش در حرم حضرت شاهچراغ به‌وقوع پیوست، این مسأله نشان داد که پیش‌بینی‌های برخی از دوستان و دلسوزان چندان بیراه نبوده است. مشابه این اتفاق در کردستان و آذربایجان‌غربی هم رخ داد و گروه‌های تجزیه‌طلب با اعزام برخی از نیروهای خود به تجمعات در شهرها، سبب به خاک و خون کشیدن برخی از شهروندان شدند. 
واقعیت آن است که ما در روزهای اخیر، دیگر با پدیده‌ای به اسم اعتراض مواجه نیستیم، بلکه آنچه شاهدیم این است که آشوبگران با آتش زدن سطل‌ها و مغازه‌های مردم و اموال عمومی درپی ایجاد ناامنی در شهرها و فراهم آ‌وردن شرایط مساعد برای اقدامات تروریستی هستند. امیدوارم از این پس با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت خواهد گرفت، ته‌مانده برخی از اغتشاشگران که همچنان می‌خواهند خود را زنده و فعال نشان دهند، جمع‌آوری شود و آرامش و ثبات دوباره به شهرها و فضای اجتماعی جامعه برگردد.
یکی از اهداف تحرکات یک‌ ماه‌ اخیر، لطمه و آسیب رساندن به وحدت و همدلی و جامعه است، بنابراین اساسا نباید اجازه داد تا فضا دوقطبی شود؛ چون شکل‌گیری این فضای دوقطبی در راستای خواست دشمن است. البته از صاحبان قلم، اهل منبر، گروه‌های مرجع، استادان دانشگاه، نمایندگان مجلس و در مجموع کسانی که در بین مردم جایگاهی دارند، انتظار می‌رود با بصیرت‌افزایی و روشنگری فرمایش رهبری در حوزه جهاد تبیین را به منصه ظهور برسانند. از سویی دیگر می‌دانیم فضای مجازی مردم را محاصره کرده و با بمباران محتوا، مخاطبان را از درست اندیشیدن باز داشته است. طبعا در اینجا نقش گروه‌های مرجع روشن می‌شود تا با روشنگری‌های خود در مسیر تبیین و تحلیل درست ماجرا به میدان بیایند و مردم را نسبت به مسائل اخیر روشن کنند.

وحید جلال‌زاده - رئیس کمیسیون امنیت‌ملی