روایت‌های‌جذاب، سوژه‌های‌پرخطر

نگاهی به رمان‌های امنیتی محمدرضا حدادپورجهرمی

روایت‌های‌جذاب، سوژه‌های‌پرخطر

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد‌رضا حدادپور جهرمی از معدود نویسندگان رمان‌های امنیتی در ایران که با داستان‌های جذاب و پرالتهاب طرفداران بسیاری پیدا کرد و بارها نویسندگان را دعوت به نوشتن در حوزه امنیتی کرده است. حدادپور سراغ سوژه‌های پردردسر می‌رود و مانند شخصیت‌های داستانش جسور است. بنا به گفته خودش قصد داشته ۵۰رمان بنویسد اما این عدد الان به ۶۹ رسیده است. سوژه‌های جدیدی که با وجود تلفیق چند سوژه به این تعداد رسیده و تا امروز ۱۴ مورد از این رمان‌ها نگارش شده است. بسیاری از مخاطبان رمان‌های حدادپور جهرمی معتقدند، نویسنده این کتاب با نهادهای امنیتی در ارتباط است که به این راحتی داستان‌های واقعی امنیتی را روایت می‌کند در حالی که از این کار و عواقبش هراسی ندارد اما نویسنده گفته این رمان‌ها حاصل مدت‌ها تحقیقات است. تحقیقاتی که برای همه در دسترس است و بیش از ۹۹درصد اطلاعات داخل آثار در منابع آشکار وجود دارد.

نکته این است که کمبود آثاری با این مضمون وجود دارد و هیچ موجی برای این قبیل موضوعات وجود ندارد. برهمین اساس باید در این زمینه موج‌آفرینی کرد اما چطور؟ حدادپور جهرمی معتقد است: «... برای موج‌آفرینی بهترین رسانه فضای مجازی است...» به همین دلیل همه آثارش را ابتدا در فضای مجازی منتشر کرد. «... نویسنده‌ای که عاقل باشد قبل از چاپ، اثرش را در فضای مجازی منتشر نمی‌کند....» اما حدادپور همه رمان‌هایش را صفحه به صفحه در فضای مجازی منتشر کرد. همین موضوع باعث شد آثارش موج‌آفرین شود و بازخورد‌های خوبی هم از مخاطبان دریافت کند. دیگر نکته اهمیت موضوع امنیت است. امنیت برای موضوعی است که از نان شب واجب‌تر است و باید ضریب هوشی مردم را در این زمینه افزایش داد.

نقش انگلیس در نا‌امنی 
مقام معظم رهبری بار‌ها به اهمیت امنیت تاکید کردند: «... استکبار جهانی برای تک‌تک فعالیت‌های اعتراضی در کشور برنامه‌ریزی و تقسیم کار کرده است....». باید بدانیم که چه کشور مهمی هستیم. کشوری هستیم که روسای جمهور آمریکا لحظه‌ای در شعار‌های انتخاباتی شان از ما غافل نمی‌شوند. این نشان می‌دهد که سیلی‌های محکمی به کشور‌های مستکبر زده‌ایم.
شب و روزی نیست که کشور با مسائل امنیتی و آثاری از این دست غافل بماند. خاستگاه این آثار انگلستان است. امروزه مکتب امنیتی‌نویسی فرانسه روی بورس است. تمامی اسامی که روی جلد‌ این آثار می‌آید، نام‌های مستعار است. دهه آینده در موضوعات امنیتی دوران شکوه آلمان است. ما با رمان‌های کوخ مواجه هستیم. در آلمان سال‌های گذشته بالغ بر ۱۳۲ عنوان کتاب با موضوع امنیتی منتشر و توزیع شده است. جالب اینجاست که آمریکا حضور فعالی در زمینه رمان‌های امنیتی ندارد. اما در حوزه فیلم و سینما آثار فراوانی مانند هوملند، آمریکایی‌ها، ۲۴ و... با محوریت امنیتی وجود دارد و در این آثار سمت و سوی جانبگرایانه برای سران سلطه وجود دارد.

تحول نتیجه تبیین است
حدادپور می‌گوید: «... این‌که بیان این مباحث چقدر ضرورت دارد قابل بررسی است. این رمان‌ها همگی کارشناسی شده است. بار‌ها سر کتاب‌هایم بحث و بررسی شده است. ما هیچ چاره‌ای نداریم که تلخی و خواب‌آور بودن یک دارو را برای درمان یک بیماری تحمل کنیم. بیان این مسائل طبیعت ماجرا‌های امنیتی است. نمی‌شود منکر مفاسد اجتماعی شویم. آن‌قدر این قبیل مسائل را انکار کردیم که آمار مفاسد اجتماعی تا این اندازه بالا رفته است. خیلی از مشکلات بر اثر نداشتن آگاهی است. برخی از نوجوانان و جوانان بعد از انتشار این کار‌ها از من تشکر کردند و گفتند کاش این آثار را زودتر می‌نوشتید. در برنامه تلویزیونی لاک جیغ تا خدا برخی از بانوانی که در زندگی‌شان متحول شدند، دست روی آثاری مانند «حجره پریا» و «تب مژگان» گذاشتند، چراکه داستان این پرونده‌ها به‌خوبی مشکلات این‌چنینی را تبیین می‌کند. من پدر و برادر هستم. می‌دانم که باید برای آگاهی جامعه و جوانان و نوجوانان درباره این موضوعات صحبت کنیم...».  در رمان‌های «نه»، «حیفا» و «تب مژگان» به این تذکرات اشاره شده و هر جایی که روند داستان به این موضوع مرتبط باشد، نویسنده حتما ورود داشته است.

داستان امنیتی و سینما
هنوز اغلب سینماگران تفاوت میان فیلم معمایی، پلیسی، دفاع مقدسی و امنیتی را نمی‌دانند. اغلب فیلم‌هایی که با این موضوع پخش شده، در نهایت به دست بخش‌های حفاظتی ارگانی مانند ناجا کنترل شده و برای هیجان بیشتر گفتند این آثار از سوی فلان نهاد امنیتی ساخته شده است. در حالی که اصلا موضوع‌شان امنیتی نیست‌. باید پا را از این فراتر گذاشت و سراغ حوزه دیگری رفت. ادبیات جاسوسی نیاز فعلی سینما و مردم است. موضوع امنیت پرطمطراق و جذاب است اما موضوع جاسوسی طولانی، معماگونه و حاوی جابه‌جایی اطلاعات و نفوذ اطلاعاتی است. 

روایت‌های جذاب
حیفا، اولین اثر پرسروصدا حدادپور جهرمی در این حوزه که برسر زبان‌ها افتاد، نگاهی به جریان داعش و تکفیرها و امنیت در منطقه دارد.از دیگر آثار حدادپور جهرمی می‌توان به «کف خیابون1و2»، «تب مژگان»، «نه»، «حجره پریا»، «همه نوکرها» با نگاه امنیتی ــ‌ اطلاعاتی اشاره کرد.

اینک «پسر نوح»
در ایام محرم علاوه بر مطالعه آثاری از ائمه و سخنان گوهربارشان و مقاتل و تواریخ محرم و حرکت امام‌حسین(ع)، کتب دیگری هم چون داستان‌های عاشورایی با رویکرد‌های مختلف همچون «عشق، پدر، پسر» نوشته سید‌مهدی شجاعی با نگاه به زندگانی حضرت علی‌اکبر(ع) را باید مطالعه کرد تا از زوایای مختلف به این واقعی عظیم تاریخی تسلط پیدا کنیم. در سینما هم این امر چند بار تجربه شده است که «سفیر» ساخته مرحوم فریبرز صالح اولین اثری است که درباره واقعه عاشورا و سفیر امام حسین «قیس بن مصحر خزاعی» تولید شده است. «روز واقعه» دیگر اثری که شهرام اسدی کارگردانی کرد. 
رمان و داستان هم، چنین ویژگی دارد که اگر نویسنده یک موضوع را با درونمایه عاشورا خوب پرداخت و پرورش دهد، مخاطب تصویر و زاویه نگاهی جدید را تجربه می‌کند.
«پسرنوح» نوشته حدادپور جهرمی از جمله آثاری است که به نفوذ و اشراف اطلاعاتی ــ امنیتی انگلیس در قالب هیات‌های مذهبی و تغییر عزاداری سنتی می‌پردازد و امروزه به‌نام شیعه انگلیسی شهرت دارد.
داستان درباره یک روحانی است که از سخنران‌های مطرح شهر است. وی در دام یک گروه نفوذی گرفتار می‌شود.گروه نفوذی که تعدادی مداح شهیر را هم با خود همراه داشته و برای آنها در برنامه‌های مختلف برنامه‌ریزی و راهبرد سیاسی‌-دینی انگلیسی می‌چیند.
به تعبیر رهبر انقلاب جریان به راه افتاده در جهان اسلام به‌نام شیعه انگلیسی و اهل سنت آمریکایی که به‌درد ما نمی‌خورند و خوراک انحرافی می‌دهند و آبشخور آنان سرویس‌های بیگانه به‌خصوص انگلیس است.
سیل خطرناک و آسیب‌رسانی که اقدام به جذب و طرح مداحانی با ظرفیت بالا که نسبت به عالم و دین‌شناس تمایل نداشته و جوانان و نوجوانان را که سرشار از محبت حسینی هستند را بدون شعور حسینی هدایت کرده و سر و صورت خونی و قمه‌زنی را به آنان نشان می‌دهد و در تبلیغات برنامه‌ریزی شده سرویس‌ها موج اسلام‌هراسی را همزمان راه می‌اندازد. برای جوانان پرشور حسینی، دینی سکولار شده نسبت به دنیا، انقلاب، مبارزات، ظهور و مدینه فاضله نمایش می‌دهد و او را کاملا خنثی و بی‌اعتقاد و بی‌تفاوت بار می‌آورد.
پسرنوح، پرده‌برداری مختصر از تلاش سرویس‌های بیگانه و انگلیس و همکاری عوامل داخلی آنان را عرضه می‌دارد و پازل انحرافی و نقشه مدنظر دشمن را به مخاطب نشان می‌دهد.
در مقدمه کتاب آمده است: «... سازماندهی بخش قابل‌توجهی از این دسته مذهبی‌نماهایی است که امام حسین(ع) را فقط برای روضه‌هایش و اسلام را برای مجالس ختم و عزایش می‌خواهند...».
اگر روزی جریان تکفیری شیعی‌نما اعلام وجود کند و در عالم اسلام دست به انتحار بزند، بدون شک از همین قماش هستند و توسط همین جریان سازماندهی می‌شوند.

تلاشی برای پرده‌برداری از فعالیت‌های بیگانگان
در این کتاب در قالب داستان از سرویس‌های بیگانه سخن به میان می‌آید که دست به مذهبی‌نمایی زده و مسیر مستقیم دین را به حربه‌ها و ابزارهای مختلف همچون فساد اخلاقی و مالی به انحراف می‌کشند. زیر لوای مذهب و اهل‌بیت(ع)، زندگی و پاک دامنی و مهم‌ترین ماموریت آنان یعنی هدایت را به بیراهه برده و مسیر غلط آمریکایی، عبری، انگلیسی که توسط اندیشکده‌ها و ماموران امنیتی برنامه‌ریزی و سازماندهی شده را در لباس مداح، سخنران، مرجع تقلید عرضه می‌کنند و افکار باطل را به مخاطبان خود می‌فهمانند. همچون مسجدی که در کشوری غربی با پول یهودی‌ها می‌سازند و برای اهل‌بیت(ع) عزاداری می‌کنند. پسرنوح داستان همین موضوعات و در حقیقت تلاش نویسنده برای پرده‌برداری از فعالیت‌های سرویس بیگانه و انگلیس، آمریکای و عبری با همکاری عوامل داخلی را روایت کرده و تلاش دارد با بصیرت‌افزایی و روشنگری، پیامی به جوانان و نوجوانان شیعه و علاقه‌مند به این مکتب دهد. کتاب پسرنوح به قلم حجت‌الاسلام محمدرضا حدادپور جهرمی در تیراژ 1500نسخه به چاپ نهم رسیده و در بازار با قیمت 70‌هزارتومان توزیع شده است.

امیر حسین دهقانی - نویسنده و منتقد