شلیک روس‌ها به سر اختاپوس

نگاهی به اختلافات رژیم‌صهیونیستی و روسیه که به بسته‌شدن آژانس یهود انجامید

شلیک روس‌ها به سر اختاپوس

منازعه تل‌آویو و مسکو  بر سر مداخله رژیم‌صهیونیستی در جنگ اوکراین و کمک‌های اطلاعاتی این رژیم به دولت زلنسکی در کی‌یف تشدید شده است. این تنش‌ها با اقدام مسکو در تعطیلی یکی از آژانس‌های مهم صهیونیست‌ها در روسیه، یعنی آژانس یهود به اوج رسید و همچنان ادامه دارد. روسیه به برخی دیگر از سازمان‌های مشابه صهیونیستی نیز هشدار داد در صورت ادامه فعالیت مداخله‌جویانه تعطیل خواهند شد اما به‌راستی آژانس یهود چه کار ویژه‌ای در روسیه داشت و چرا تعطیلی آن از سوی کاخ کرملین مانند یک بمب خبری در جامعه خبری صهیونیست‌ها منفجر شد و بسیاری از آنها را بهت زده کرد؟

دروازه‌ای رو به جهنم 
آژانس یهود  سال ۱۹۲۹ به‌عنوان بخشی از سازمان جهانی صهیونیستی تأسیس شد و ترویج مهاجرت به اسرائیل غاصب را به‌عهده داشت. آژانس یهود، نهادی ظاهرا خصوصی و در واقع وابسته به سازمان سیا و نهادهای رسمی قدرت در اراضی اشغالی است.  در اهمیت آن همین بس که طی دو دهه گذشته بیش از یک میلیون یهودی روسیه با تشویق‌های این نهاد، روسیه را به مقصد سرزمین‌های اشغالی ترک کرده‌ و در آنجا ساکن شده‌اند. همچنین این آژانس، شناسایی و جذب یهودیان یا یهودی‌زاده‌های ثروتمند و هدایت سرمایه آنها به سوی تل‌آویو را به‌عهده دارد. 

شوک صهیونیست‌ها از اقدام مسکو 
در سال‌های گذشته، صهیونیست‌ها با مشکل مهاجرت معکوس روبه‌رو بوده‌اند و بسیاری از آنها به‌دلیل چشم‌انداز ناامیدکننده تحولات این منطقه در سال‌های گذشته سرزمین‌های اشغالی را ترک کرده‌اند. این روند پس از شکست تاریخی  رژیم اشغالگر قدس در برابر حزب‌ا... در جنگ 33 روزه تابستان 2006 میلادی  و موشک‌باران تل‌آویو و حیفا توسط رزمندگان مقاومت فلسطین در سال‌های اخیر تشدید شده است. در چنین شرایطی نقش آژانس یهود بیش از همیشه اهمیت یافت.  بسته شدن دفاتر آژانس یهود در هرکجای جهان و به‌ویژه کشور بزرگی مانند روسیه که یهودیان زیادی را در خود جای داده، ضربه بزرگی به روند مهاجرت یهودیان به فلسطین اشغالی خواهد زد. درحقیقت این برای نخستین‌بار در 30سال گذشته است که تلاش برای انتقال یهودیان از روسیه به فلسطین اشغالی با محدودیت مواجه می‌شود.

سکته امنیتی صهیونیست‌ها در مسکو
اما نمی‌توان در کنار کارویژه‌های ذکر شده از ماهیت اطلاعاتی و امنیتی آژانس یهود در روسیه به‌سادگی گذشت. آژانس یهود، بازوی اصلی و اجرایی جنبش صهیونیست به شمار می‌رود و محور انجام اقدامات اسرائیل غاصب در سراسر دنیا همین آژانس یهود است. این آژانس نه‌تنها در بحث مهاجرت و مسائل اقتصادی بلکه در مسائل امنیتی هم پوشش‌های گسترده‌ای برای رژیم اشغالگر فلسطین طی دهه‌های اخیر به وجود آورده و در کل باید گفت هر اقدامی که تل‌آویو در سراسر جهان انجام می‌دهد از طریق آژانس یهود نشأت می‌گیرد. براین اساس اهمیت این آژانس و امور جاری این نهاد به‌شدت برای تل‌آویو اهمیت دارد و می‌کوشند آن را زنده‌نگه دارند. آژانس یهود در روسیه، حکم یک کانون وابسته به سازمان تروریستی‌-جاسوسی موساد را برای مداخله هدفمند در اروپای شرقی، آسیای مرکزی و قفقاز را نیز ایفا کرده است. بنابراین نمی‌توان فعالیت‌های آژانس یهود را در روسیه به یک کانون تنظیم کننده جمعیت در اراضی اشغالی تقلیل داد. 

شلیک به سر اختاپوس
می توان آژانس یهود را در روسیه و سراسر دنیا به اختاپوسی تشبیه کرد که می‌کوشد در جوانب و حوزه‌های مختلف، یهودیان را به سوی خود جذب و سپس توان فردی، اقتصادی و امنیتی آنها را به سوی تل‌آویو هدایت کند. اکنون به واسطه خطای راهبردی و استراتژیک صهیونیست‌ها در جنگ اوکراین و اثبات خیانت آشکار آنها به روسیه شاهد شلیک مسکو به سر این اختاپوس مرموز هستیم. این اتفاق در بدترین زمان ممکن از حیات شوم رژیم اشغالگر قدس رخ داده است.  براساس گزارش سازمان ملل متحد تا سال۲۰۵۰ جمعیت فلسطینی‌های حاضر در اقصی نقاط سرزمین‌های اشغالی به‌مراتب بیشتر از یهودیان خواهد شد و این موضوعی است که برای اسرائیلی‌ها خوشایند نیست. از زمان انتشار اعلامیه بالفور، اسرائیل غاصب از طریق مهاجرت کوشید تا جمعیت خود را تامین کند و زاد و ولد در درجه دوم قرار گرفت. با این تفاسیر با توجه به این‌که آژانس یهود، وظیفه سازماندهی مهاجرت‌ها را به‌عهده داشت، یک شاهرگ حیاتی برای رژیم اشغالگر قدس به حساب می‌آید. تعطیل شدن دفتر آژانس یهود در مسکو به معنای ایجاد خلل در روند حیات رژیم غاصب صهیونیستی است و باید توجه داشت که بالاترین رقم مهاجرت اسرائیلی‌ها را روسیه به خود اختصاص داده‌بود.  مسکو با اتخاذ تصمیم تعطیل کردن آژانس یهود به نوعی در روند مهاجرت یهودی‌ها به اراضی اشغالی اخلال ایجاد کرده است.

نگاهی به ماموریت‌های آژانس یهود
آژانس یهود که مقر آن در بیت‌المقدس است، با قدمت ۹۳ سال کار در بسیاری از کشورهای جهان دفاتر نمایندگی دارد. بر اساس داده‌های رسمی رژیم اشغالگر فلسطین، سال ۲۰۲۱ حدود 7000 یهودی از روسیه به اراضی اشغالی مهاجرت کرده‌اند. همچنین در پی آغاز بحران اوکراین، نقش آژانس در ترغیب و انتقال پناهجویان اوکراینی برای سکونت در سرزمین‌های اشغالی پررنگ‌تر شده‌ است. به نظر می‌رسد مسکو با توجه به همگرایی اطلاعاتی صهیونیست‌ها در مناطق مختلف جهان و مواضع حمایتی رژیم‌ غاصب صهیونیستی از کی‌یف در جنگ جاری میان اوکراین و روسیه به این جمع‌بندی رسیده که فعالیت‌های آژانس یهود و سایر نهادهای وابسته به صهیونیست‌ها برخلاف منافع امنیتی روس‌هاست. بدون شک جلوگیری دائمی از بازگشایی آژانس یهود در روسیه، موضوعی است که به مهار بسیاری از بحران‌های بالقوه امنیتی و بین‌المللی(به سود منافع مسکو) منجر خواهد شد. تثبیت این گزاره راهبردی اکنون در حوزه امنیت و سیاست خارجی روس‌ها، بدترین خبر ممکن برای صهیونیست‌هاست. مدیریت این بحران، قطعا از عهده  نتانیاهو،  لاپید و همه سیاستمداران صهیونیست خارج خواهد بود.  اخیرا یکی  از مقامات ارشد آژانس یهود به جروزالم پست در این خصوص گفت: «آژانس یهود در زمینه هر آنچه به مهاجرت اسرائیل غاصب مربوط می‌شود از طریق اینترنت یا تلفن‌همراه فعالیت خواهد کرد اما مشکل این است که راهی برای تشویق مهاجرت به اسرائیل در کار نخواهد بود.»

محمد علیزاده - گروه بین‌الملل