ساپینتو خندید!

قهرمانی استقلال در سوپرجام فوتبال ایران

ساپینتو خندید!

کلکسیون افتخارات باشگاه استقلال با فتح سوپرجام فوتبال ایران کامل شد. آبی‌ها دیروز در کرمان با تک گل دقیقه51 ارسلان مطهری، تیم حمید مطهری را شکست دادند و با عبور از نساجی مازندران در دیداری که 102دقیقه به طول انجامید، برای نخستین‌بار لقب قهرمان قهرمانان را در ایران از آن خود کردند.

این قهرمانی پایانی شیرین برای تیمی بود که رکورد 30هفته شکست‌ناپذیری با فرهاد مجیدی را ثبت کرد و به نوار قهرمانی‌های متوالی رقیب سرخ خود پایان داد. 30هفته بدون باخت و قهرمانی در لیگ بیست و یک آبی‌ها را به سوپرجام فوتبال ایران رساند تا قهرمانی بعدی را با یک گل و در یک بازی با ساپینتو جشن بگیرد. مرد پرتغالی نیمکت آبی‌ها که چهره عبوس و پرخاشگر خود را در 11هفته ابتدایی لیگ به رخ همگان کشیده بود، دیروز بالاخره از ته دل خندید، خندید و البته از خوشحالی در رختکن گریه کرد. او حالا بعد از زدراکو رایکوف، ولادیمیر جکیچ و وینفرد شفر چهارمین مربی خارجی است که در جشن قهرمانی آبی‌ها بر جام بوسه می‌زند و آن را بالای سر می‌برد. 
ساپینتو که جانشین فرهاد مجیدی شده، کلکسیون افتخارات آبی‌ها را تکمیل کرد. استقلال که تا پیش از این 9 بار قهرمان لیگ، 7 بار قهرمان جام حذفی، 13بار قهرمان باشگاه‌های تهران، 4 بار قهرمان جام‌حذفی تهران، یک بار قهرمان سوپرجام تهران، یک بار قهرمان لیگ سراسری ایران و 2 بار قهرمان جام باشگاه‌های آسیا شده بود، طعم قهرمانی در سوپرجام فوتبال ایران را هم چشید تا امیدوارانه‌تر از قبل به دنبال نخستین دبل قهرمانی خود در لیگ‌برتر فوتبال ایران و البته دیگر جام‌ها برود. این همان وعده‌ای است که ریکاردو ساپینتو، سرمربی پرتغالی استقلال در روز معارفه‌اش مطرح کرده بود؛ این‌که به تهران آمده تا همراه آبی‌پوشان پایتخت 4 جام قهرمانی به‌دست آورد. آبی‌ها دیروز با این ترکیب قهرمان سوپرجام فوتبال ایران شدند: سید‌حسین حسینی، عارف غلامی، رافائل سیلوا، جعفر سلمانی (۷۸ صالح حردانی)، کوین یامگا، روزبه چشمی، آرش رضاوند ( 92 محمدحسین مرادمند)، مهدی مهدی‌پور (۷۸ سعید مهری)، مهدی قائدی (۸۹ رضا میرزایی)، محمد محبی و ارسلان مطهری (۷۸ پیمان بابایی)

ارسلان، از فرش تا عرش
امیر ارسلان مطهری که در نقل و انتقالات تابستانی در فهرست خروجی ساپینتو قرار گرفته و حتی به سکوها منتقل شده بود و با این‌حال حاضر به فسخ قراردادش نشد، روز گذشته گل قهرمانی استقلال در بازی سوپرجام را زد. 
مطهری تا پیش از هفته یازدهم لیگ‌برتر حتی به اندازه ۹۰ دقیقه هم در ترکیب آبی‌ها حضور نداشت اما مصدومیت بابایی و نمایش‌ دور از انتظار شهباززاده این فرصت را به او داد تا در ترکیب اصلی قرار گیرد. مطهری مقابل هوادار تنها گل تیمش را ساخت و توانست ساپینتو را مجاب کند که در ترکیب اصلی تیمش مقابل نساجی قرار گیرد.
ارسلان در بازی دیروز در دقیقه ۴ با یک ضربه سر دروازه حقیقی را تهدید کرد اما شاهکار او در نیمه دوم رقم خورد. مهدی‌پور در دقیقه 51 کرنر را روی دروازه نساجی ارسال کرد و مطهری با ضربه سر بی‌نقص خود توانست دروازه حقیقی را که در نیمه نخست بارها مانع گلزنی آبی‌ها شده بود، باز کند. این گل می‌تواند حکم بقای مطهری در استقلال را امضا کند.

فتح‌ا...‌زاده: هواداران استقلال شایسته این جام بودند
علی فتح‌ا...‌زاده، مدیرعامل باشگاه استقلال پس از قهرمانی این تیم در سوپرجام فوتبال ایران گفت: این جام را در کلکسیون کاری‌مان کم داشتیم و خدا را شکر توانستیم اولینش را کسب کنیم. خدا توفیق دهد برای دو جام بعدی در لیگ و حذفی تا بتوانیم حداقل یکی از آنها را کسب کنیم. هواداران استقلال شایسته این جام بودند و این جام تقدیم به صفا و وفای همه هواداران‌مان. این جام متعلق به همه آبی‌های ایران و کره زمین است. فتح‌ا...‌زاده در خصوص اولین جام ساپینتو با استقلال تصریح کرد: به او گفتم رکوردشکن بودی و باورم نمی‌شد که در رختکن اشک می‌ریخت. به شخصه از سرمربی، کادر فنی و بازیکنان تیم تشکر می‌کنم. وی درباره اذعان و گفته مدیران نساجی که شرایط تیم‌ها برابر نبود و تماشاگران استقلال در ورزشگاه حضور داشتند عنوان کرد: تماشاگران نساجی بیشتر بودند زیرا آ‌نها لیدرشان را آورده بودند و ما نتوانستیم این کار را انجام دهیم.

سومین باخت متوالی فولاد
در تنها دیدار باقی مانده از هفته ششم لیگ‌برتر فوتبال‌، ملوان و فولاد دیروز در ورزشگاه سیروس قایقران به مصاف هم رفتند که ملوان با نتیجه ۳ بر یک به پیروزی رسید. سینا شاه‌عباسی (بازیکن حریف)، مهران احمدی و مجید عیدی برای ملوان گلزنی کردند و حمید بوحمدان تنها گل فولاد را به ثمر رساند. ملوان با این پیروزی ۹ امتیازی شد و در رده چهاردهم قرار گرفت و فولاد با ۱۲ امتیاز در رده ‌دهم باقی ماند. این سومین شکست متوالی فولاد در لیگ‌برتر فوتبال بود. این تیم در هفته‌های دهم و یازدهم لیگ‌برتر برابر نساجی و گل‌گهر شکست خورده بود. فولاد در هفت بازی گذشته خود در لیگ‌برتر پیروز نشده و چهار تساوی و 3 شکست به دست آورده است. با این اوصاف، سوال بزرگ پیش روی مدیران فولاد، جدایی یا ادامه دادن کار با جواد نکونام است. این عجیب‌ترین روزهای دوران مربیگری نکونام از لحاظ نتیجه‌گیری است.

رضا پورعالی - دبیر گروه ورزش