شکستن سکوت در درام افشاگرانه «شکستن»

سینمای مستقل رنگین‌پوستان چهره واقعی آمریکا را بازنمایی می‌کند

شکستن سکوت در درام افشاگرانه «شکستن»

سینمای مستقل آمریکا، نشان می‌دهد با داشتن فیلمنامه‌ای قوی و دقیق در لوکیشنی بسیار محدود و با وجود اندک شخصیت‌ها، می‌توان اثری جذاب و تماشایی در اختیار عموم تماشاگران قرار داد.

این درام ضد تبعیض نژادی با لحن افشاگرانه خود، زندگی سیاهان و رنگین‌پوستان آمریکا را به‌عنوان شهروندان درجه‌دو به نمایش می‌گذارد که از ابتدایی‌ترین حقوق اجتماعی محروم هستند. با این حال، دوربین فیلمبرداری خانم ابی داماریس کوربین، کارگردان فیلم در چند صحنه آن، این‌طور نتیجه‌گیری می‌کند که این فقط رنگین‌پوستان کشور نیستند که مورد ظلم و ستم حاکمان طماع خویش قرار گرفته‌اند و می‌توان سفیدپوستان بخت‌برگشته زیادی را به این فهرست اضافه کرد که سیاست‌های غلط اقتصادی آمریکا آنها را نیز به حاشیه رانده و به افرادی حاشیه‌نشین تبدیل کرده است. درام تأمل‌برانگیز و ضربه‌زننده «شکستن» زمانی تاثیر بیشتری بر مخاطب خود می‌گذارد که در ابتدای فیلم توضیح داده می‌شود براساس ماجرایی واقعی ساخته شده است.
برایان (با بازی جان بویگا) سرباز کهنه‌کار جنگ است که بعد از حضور در جنگ عراق زخمی شده و آسیب‌های ذهنی زیادی دیده و حالا حقوق‌بگیر سازمان دولتی کمک گیرندگان مالی است. او که دختری کوچک دارد و از همسرش جدا شده در ابتدای فیلم دست به گروگان‌گیری از بانک می‌زند اما این گروگان‌گیری شبیه بقیه فیلم‌هایی نیست که کسی یا کسانی به بانک دستبرد می‌زنند. هدف برایان، جلب توجه عمومی مردم به مشکلاتش و این موضوع مهم است که سازمان خدمات اجتماعی جنگ‌زدگان هیچ کمکی به او و هم‌قطارانش نمی‌کند. زمانی که توجه رسانه‌ها به ماجرا جلب می‌شود، اداره پلیس آمریکا یک لشکرکشی به راه انداخته و بیش از 60مامور پلیس و تک‌تیرانداز را راهی مکان گروگانگیری می‌کند. برایان که تنها برای چیزی حدود1000دلار دست به گروگانگیری زده، پیشنهاد دو کارمند بانک را برای دریافت پول موردنظرش رد می‌کند و می‌گوید هدفش چیزی بالاتر از اینهاست. طبیعی است که با توجه به لشکرکشی بی‌رحمانه ماموران پلیس، نمی‌توان پایانی خوش برای این گروگان‌یری پیش‌بینی کرد. 
منتقدان سینمایی که به‌شدت فیلم را پسندیده‌اند از آن به‌عنوان یکی از بهترین کارهای دلهره‌آور و تعلیقی تاریخ سینما اسم می‌برند. فیلمنامه شکستن را داماریس کوربین، براساس مقاله‌ای در روزنامه نوشته که پس از حادثه، عموم مردم را متوجه جنایتی کرد که در داخل بانک رخ داده است. نگاه انتقادی خانم فیلمساز به وضعیت اجتماعی و اقتصادی آمریکا، مورد رضایت تماشاگران سینما قرار گرفت. ماجرای زندگی و مرگ برایان براون ایسلی در سال 2017 جامعه آمریکا را تکان داد و بحث‌های تازه‌ای را در باب تعرضاتی که به اقلیت‌های قومی و مذهبی کشور می‌شود، ایجاد کرد. جان بویگا، بازیگر اصلی فیلم بعد از شنیدن داستان زندگی برایان تصمیم گرفت این داستان را به فیلمی سینمایی تبدیل کند.  منتقد روتن تومیتو شکستن را تلاشی تاثیرگذار برای ارائه پیامی مهم معرفی کرده که به‌راحتی داستانی جذاب و سرگرم‌کننده آن‌را به بیننده‌اش منتقل می‌کند./ ورایتی