همبازی‌های خانوادگی

همبازی‌های خانوادگی

همین دیروز هالیوود ریپورتر نوشته است که قرار شده مایکل داگلاس با پسرش کامرون در پروژه سینمایی «گره خونی» بازی ‌کند. داستان این فیلم درباره پدر و پسری است که از هم جدا شده و رابطه از هم پاشیده‌ای دارند و سعی می‌کنند در یک مسابقه ماهیگیری با هم همراهی کنند. این اولین باری نیست که بازیگران مشهور با فرزندان‌شان همبازی می‌شوند هر چند شاید خانواده داگلاس‌ها در این زمینه بی‌رقیب باشند اما بوده‌اند بازیگران مشهور دیگری که لذت همبازی‌شدن با فرزندان‌شان را چشیده‌اند. اما ماجرای خانواده داگلاس این است که فرزندان در جلوی دوربین سینما کم از پدران نداشتند. هر چند میانگین موفقیت این فیلم‌ها عموما نشان از عدم استقبال مخاطبان از این حضور خانوادگی دارد اما بوده‌اند آثاری که اتفاقا همین حضور فرزندان باعث شده فیلم بیشتر به چشم بیاید. نکته جالب دیگر که به نوعی مشترک در اغلب این فیلم‌هاست این‌که فرزندان بازیگران در فیلم‌ها هم در نقش فرزندان مادران و پدران بازیگرشان حضور دارند و همین موضوع باعث شده آنها چالش چندانی برای حضور در پیش روی دوربین نداشته باشند. این سلسله خانوادگی بازیگری در خانواده داگلاس‌ها تا جایی پیش رفته که حتی فیلمی با حضور پدربزرگ (کرک داگلاس) پدر (مایکل داگلاس) و فرزند (کامرون داگلاس) هم ساخته شده است. بازیگران مشهور بسیاری این لذت را چشیده‌اند، از مریل استریپ  گرفته تا کلینت ایستوود که به چهار مورد آن پرداختیم.

در جست‌وجوی خوشبختی
ویل اسمیت شاید معروف‌ترین بازیگری نباشد که با فرزندش در یک فیلم همبازی شده اما بدون شک از موفق‌ترین‌هاست. ویل اسمیت و پسرش جیدن اسمیت در فیلم «در جست‌وجوی خوشبختی» سال ۲۰۰۶ یک زوج سینمایی فراموش نشدنی ساختند. جیدن کوچک در حالی که تنها هشت سال داشت قلب مخاطبان سینما را تسخیر کرد. نوع ارتباط میان این دو در فیلم باعث شکل‌گیری یک رابطه تأثیرگذار پدر و پسری در برابر دوربین شد. فیلم داستان واقعی کریس گاردنر سیاهپوست، خرده‌فروش اسکنرهای پزشکی در سال ۱۹۸۱ است که به همراه لیندا و پسر کوچکش، کریستوفر، در سانفرانسیسکو زندگی بسیار سختی دارند.

غروب
مریل استریپ به‌طور قطع یکی از بهترین بازیگران تاریخ سینماست و در تمامی فیلم‌هایش توانایی استثنایی خود در بازیگری را اثبات کرده. دختر او، میمی، از این نظر چندان از مادرش عقب نیست، گرچه فعلا او را فقط در چند فیلم دیده‌ایم. اولین فیلمی که میمی و مادرش در آن باهم ظاهر شدند، «غروب» نام داشت اما در فیلم «ریکی و فلش» بود که این مادر و دختر در آن ترکیب توانایی‌های خود را به رخ کشیدند. نکته جالب که از حضور همزمان این دو در فیلم‌ها وجود دارد این است که هر کدام شخصیت مستقل از دیگری را به نمایش می‌گذارند و فرزند هیچ‌گاه در سایه پررنگ مادر قرار نگرفته است. 

راکی
روابط والد و فرزندی در فیلم‌ها با آگاهی از این‌که در دنیای بیرون از فیلم‌ها هم این ارتباط به نوعی دیگر در جریان است باعث شده این سؤال مطرح شود که چقدر از این روابط در سینما واقعی است، این سؤال درباره سیلوستر استالونه جدی‌تر است چرا که او خالق شخصیت‌های خیالی همچون راکی و رمبو است. دور از ذهن است که تصور کنیم کسی او را نشناسد. «راکی بالبوآ» یکی از به یادماندنی‌ترین مشت‌زن‌های تاریخ است، گرچه در اصل یک شخصیت خیالی است. در میان تمام اپیزودهای این مجموعه فیلم، «راکی ۵» ریتم کندتری داشت اما یک ویژگی چشمگیر آن همبازی شدن سیلوستر استالونه با پسر بزرگش، سیج بود. 

باک هاوارد بزرگ 
کمتر چهره‌ای در سینما وجود دارد که به اندازه تام هنکس از درجه موفقیت و محبوبیت برخوردار باشد. تنوع ژانری شگفتی که در کارنامه کاری‌اش وجود دارد ( از بازی در فیلم‌های کودکان گرفته تا فیلم‌های جنگی موفق) باعث شده جزءجزء توانایی‌های او در سینما به چشم بیاید. مؤلفه‌هایی که او را به نوعی بی‌رقیب کرده است. تام هنکس بی‌رقیب در سال ۲۰۰۸ در فیلم «باک هاوارد بزرگ» با پسرش، کالین همبازی شد. جالب آن‌که در این فیلم نقش اصلی را کالین به‌عهده داشت، نه تام. کالین نقش مرد جوانی را بازی می‌کرد که از پدرش سرپیچی و دانشگاه را رها کرد تا به‌دنبال رؤیای خود که تبدیل شدن به یک نویسنده بزرگ بود برود.