طرح مدیریت هوشمند پیمایش خودروها، درآمدزا و زمینه ساز حمل و نقل عمومی رایگان است

طرح مدیریت هوشمند پیمایش خودروها، درآمدزا و زمینه ساز حمل و نقل عمومی رایگان است

رئیس مرکز پژوهش های مجلس، مدیریت هوشمند پیمایش خودروها را راهکاری جذاب و درآمد زا برای مردم در جهت بهبود ترافیک و کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا و زمینه ساز حمل و نقل عمومی رایگان دانست. 

 به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، بابک نگاهداری از تهیه و تدوین طرح مدیریت هوشمند پیمایش خودروها در مرکز پژوهش‌های مجلس خبر داد و در تشریح آن گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس با آسیب شناسی دقیق از مجموعه عوامل دخیل و به منظور مواجهه کارآمد با ابرچالش‌های زنجیره‌ای بنزین، ترافیک و آلودگی هوا، طرحی با عنوان مدیریت هوشمند پیمایش خودروها تهیه کرده است.
 وی افزود: در این طرح رویکرد اصلی ذینفع کردن شهروندان در کاهش پیمایش با خودروی شخصی، بهبود رفتار ترافیکی و افزایش استفاده از حمل و نقل عمومی با ابزارهای فناورانه، مالی و بیمه‌ای است. به طوری که هر میزان شهروندان پیمایش کمتری نسبت به میانگین کلی تردد خودروهای شخصی در شهر داشته باشند انتفاع بیشتری خواهند داشت و می‌توانند با استفاده از منافع مالی حاصله به طور رایگان از حمل و نقل همگانی با کیفیت بالا بهره‌مند شوند. 
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس توضیح داد: این چرخه شبیه فرآیندی است که در تقویت و توسعه کسب و کار تاکسی‌های اینترنتی صورت گرفته و موجب رشد تصاعدی آنها شد. به بیان دیگر با تغییر انتخاب مردم از تردد با خودروی شخصی به حمل و نقل همگانی این زیست‌بوم تقویت می‌شود و اثرات خود را در بهبود ترافیک، کاهش مصرف سوخت و به تبع آنها، کاهش آلودگی هوا نمایان می‌کند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در مجموع به نظر می‌رسد از این راه چرخه‌های معیوب موجود متوقف شده و مسیر پایدارسازی و افزایش بهره‌وری آمد و شد در شهر و در نتیجه آن افزایش رضایت‌مندی مردم و کاهش هزینه‌های سوخت و آلودگی هوا حاصل می‌شود.
نگاهداری تاکید کرد: برای افزایش جذابیت حمل و نقل عمومی می‌بایست سرمایه‌گذاری‌های کلانی صورت گیرد و کیفیت خدمات‌رسانی در این بخش ارتقاء یابد. سرمایه‌گذاران برای توسعه کمی و کیفی حمل و نقل عمومی می‌بایست ترغیب شده و کسب و کارهای پایدار در این حوزه شکل گیرد.
وی ادامه داد: از آنجایی که با اجرای طرح مدیریت هوشمند پیمایش خودروها، به موازات کاهش ازدحام ترافیکی در اثر کاهش پیمایش، منابع مالی قابل توجهی وارد چرخه حمل و نقل عمومی می‌شود، صرفه اقتصادی سرمایه‌گذاری در حمل و نقل عمومی افزایش می‌یابد و موجب تمایل بیشتر سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به این صنعت می‌شود. افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه توسط بخش خصوصی واجد صلاحیت در کنار شهرداری‌ها، ارتقای کیفیت حمل و نقل همگانی و دسترسی مردم به آن در کنار کاهش هزینه‌ها را به دنبال خواهد داشت.