گزارش یک جشن

نگاهی به برخی از معروف‌ترین مجریان مراسم اسکار

گزارش یک جشن

اسکار، بزرگ‌ترین شب هالیوود است که دستاوردهای صنعت سینما را جشن می‌گیرد. درحالی‌که بیشتر تمرکز این مراسم بر برندگان مجسمه‌طلایی است، مجریان این مراسم نیز در بزرگ‌ترین شب سال این صنعت نامی برای خود دست‌وپا کرده‌اند. برای یک بازیگر هیچ افتخاری بزرگ‌تر از بردن اسکار نیست. تنها چیزی که می‌تواند از آن بالاتر باشد، میزبانی جوایز اسکار است؛ افتخاری که فقط تعداد کمی از آنها به آن رسیده‌اند. اگرچه تاکنون بیش از 90 مراسم اسکار انجام گرفته است اما تنها چند ده مجری رسمی وجود داشته است زیرا بسیاری از آنها چندین بار میزبانی کرده‌اند و در برخی سال‌ها، ازجمله در سه سال گذشته نیز مراسم اسکار بدون هیچ مجری رسمی برگزار شد. امسال اما مراسم اسکار یک مجری رسمی دارد. جیمی کیمل کمدین، صداپیشه، بازیگر، مجری تلویزیون و خالق تاک‌شوی «جیمی کیمل لایو» برای سومین بار مجری مراسم اسکار خواهد بود. کیمل در سال‌های 2017 و 2018 نیز میزبانی مراسم را برعهده داشته است. با توجه به پایین‌آمدن تعداد بینندگان این مراسم طی سال‌های اخیر، آکادمی اسکار تلاش می‌کند بتواند با جذاب‌تر کردن برنامه بر آمار بینندگان اثر بگذارد. انتخاب این کمدین محبوب برای مجری‌گری یکی از راهکارهای احتمالی است. در اینجا نگاهی به مشهور‌ترین و محبوب‌ترین مجریان تاریخ اسکار خواهیم داشت.

باب هوپ
باب هوپ، پادشاه بلامنازع اسکار است. او 19 بار به‌صورت انفرادی یا تیمی مجری برنامه بوده است، حتی قبل از این‌که اسکار حتی از تلویزیون پخش شود. برای مدت طولانی فقط فرض بر این بود که هوپ میزبان باشد و فقط درصورت درگیری از شخص دیگری می‌‌خواستند جای او را بگیرد. او جوایز اسکار را به آنچه امروز هستند تبدیل کرده است. حتی در سال 1966 یک مدال از آکادمی برای خدماتش به این نمایش دریافت کرد و به‌همین‌دلیل، کاملا شایسته مقام برتر است.این کمدین و هنرپیشه بریتانیایی - آمریکایی برای اولین‌بار در دوازدهمین دوره جوایز اسکار در سال 1940 روی صحنه رفت. هوپ همچنین مجری اولین رویداد تلویزیونی سریال سال1953 و علاوه‌بر آن اولین پخش رنگی در سال 1966 بوده است.

بیلی کریستال
این کمدین، کارگردان و بازیگر تاکنون 9 بار مجری مراسم اسکار بوده است و از حیث تعداد پس از باب هوپ در رتبه دوم قرار دارد. کریستال برای اولین‌بار در شصت‌ودومین دوره جوایز اسکار در سال 1990 روی صحنه رفت و آخرین‌بار سال 2012 هشتادوچهارمین مراسم اسکار را میزبانی کرد. این کمدین برای سرگرم‌کردن مهمانان و بینندگان از ترفندهای بسیاری استفاده کرد؛ از آهنگ‌خواندن روی صحنه گرفته تا فیلمبرداری‌های عجیب‌وغریب و اجراهای بداهه، تاجایی‌که او به مظهر یک مجری تمام‌عیار اسکار تبدیل شده است. کریستال دارای سبکی آرام اما گاه همراه با انتقادهای  تند است.

جری لوئیس
سلطان کمدی فقط سه‌بار مجری مراسم اسکار بوده است. اما اتفاقی که در سومین و البته آخرین حضور او روی‌داد سبب شد که جری لوئیس به یکی از مجریان فراموش‌نشدنی این مراسم بدل شود. سی‌ویکمین مراسم اسکار که در سال1959 برگزار شد به‌عنوان بدنام‌ترین اسکار شناخته می‌شود چراکه در آن جایزه نهایی زودتر از موعد مقرر اهدا و باعث شد نمایش 20دقیقه زودتر به پایان برسد. لوئیس به‌عنوان اولین مجری در تاریخ که این موقعیت را تجربه می‌کرد، مهارت‌های بداهه خود را در تلاش برای کشتن زمان به کار گرفت اما پس از پنج دقیقه برگزارکنندگان اجرا را قطع و شروع به پخش فیلمی کوتاه کردند.

ووپی گلدبرگ
ووپی گلدبرگ، بازیگر در سال‌های 1994، 1996، 1999 و 2002 میزبان بوده است. لیست مجریان اسکار تعداد زیادی زن را نشان نمی‌دهد. درواقع، گلدبرگ به‌عنوان اولین زنی که مجری انفرادی جوایز اسکار شد و اولین آمریکایی آفریقایی‌تبار که تابه‌حال میزبانی کرده است، تاریخ‌ساز شد. گلدبرگ شیوه‌ای متفاوت از زنان هالیوودی و همچنین مجریان مرد مراسم در پیش گرفت. او از اعضای تماشاگران برای گپ‌زدن و حتی نمایش‌های سخیف کنسرت‌وار استفاده نکرد و هیچ‌گاه با پوشیدن لباس‌های عجیب‌وغریب سعی در حواس‌پرتی بینندگان یا جلب‌نظر آنان به خود را نداشت. بااین‌حال هریک از اجراهای او به اندازه اجرای قبلی به‌یادماندنی بود. او یکی از معدود افرادی است که چندین بار مجری جوایز  بوده است.