نوسان در بازار خودرو

نوسان در بازار خودرو

نوسان نرخ ارز اولین تاثیر خود را بر بازارهای موبایل و خودرو می‌گذارد به این دلیل که نقدشوندگی در این بازارها بیشتر از سایر بخش‌های سرمایه‌گذاری است.

هرچند مسئولان بانک مرکزی اعلام کردند کاهش نرخ ارز، دیروز رخ داده اما نکته اینجاست زمانی که قیمت ارز به‌عنوان یک محرک قیمت‌گذاری افزایش می‌یابد سایر کالاها میل به رشد قیمت پیدا می‌کنند و در صورت کاهش نرخ ارز اتفاقی در اقتصاد رخ می‌دهد که به آن چسبندگی قیمت می‌گویند. به این معنا که مدت زمان زیادی طول می‌کشد که با کاهش نرخ ارز قیمت‌هایی که افزایش پیدا کرده به کانال قبلی خود بازگردند. حالا ماجرای رشد نرخ خودرو در بازار آزاد است. خودرو که این روزها به یک بازار سرمایه‌گذاری تبدیل شده با تقاضاهایی روبه‌روست که به گرانی بیشتر دامن زده است اما کارشناسان معتقدند اگر خودروسازی در ایران این امکان را داشت که بتواند به همه نیاز بازار داخل پاسخ دهد نوسان قیمت در خودروهای داخلی بسیار کمتر از سایر محصولات بود.
عمده افزایش قیمت مربوط به خودروهای پرتیراژ است که هنوز از جریان قرعه‌کشی خودروسازان خارج نشده‌اند به طور مثال خودروی دناپلاس‌اتوماتیک با افزایش یک میلیون تومانی و پژوپارس با موتورTU5 افزایش 500هزار تومانی را تجربه کرده است. در میان قیمت، محصولات سایپا به طور میانگین 300هزار تومان افزایش داشتند. در این میان خودروهای سورن و سمند با کاهش قیمت نسبت به روزهای گذشته مواجه شدند.