حضور نمایندگان وزارت ارشاد در شورای مجوز ساترا قطعی شده است

رئیس ساترا:

حضور نمایندگان وزارت ارشاد در شورای مجوز ساترا قطعی شده است

سعید مقیسه، رئیس ساترا ضمن اشاره به این‌که ما راهکارهایی داریم که از انحصار جلوگیری شود، گفت: انحصار در بازار، خراب‌کننده صنعت است و ما سعی می‌کنیم بازار برای همه فراهم شود.

وی ادامه داد:آنچه انجام آن جزو شرح وظایف ساتراست و در هماهنگی‌ها و جلسات اخیر با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم مورد تاکید بوده، موضوع صوت‌و تصویر فراگیر است که نمایش خانگی و سریال‌ها جزو مصادیق آن است. ساترا در حال حاضر سه نوع مجوز صادر می‌کند؛ مجوز پلتفرم‌ها و سکوهای صوت و تصویر فراگیر، مجوز تولید سریال و مجوز انتشار. بنابراین سه گونه مختلف از تنظیم‌گری زیست‌بوم صوت و تصویر فراگیر به‌عهده ساتراست. در این زمینه آیین‌نامه‌های نسبتا مفصلی طی سال‌های اخیر ابلاغ و تدوین شده است. در سایت ساترا همه آیین‌نامه‌ها موجود و قابل استفاده بوده و با نهادهای ذی‌ربط هم هماهنگی لازم انجام شده است. به‌عنوان نمونه با وزارت ارتباطات و وزارت فرهنگ و ارشاد هماهنگی شده و حتی در توافقات اخیر درخواست کردیم دوستان وزارت ارشاد نماینده‌ای در شورای انتشار و شورای تولید ساترا داشته باشند تا باعث هم‌افزایی شود.
وی درباره این‌که یعنی تا الان وزارت فرهنگ و ارشاد نماینده‌ای در شوراهای ساترا نداشته است، توضیح داد: خیر. ما تقاضا کردیم دوستان وزارت ارشاد نماینده رسمی داشته باشند و وجود این نمایندگان به نزدیک شدن رویکرد تنظیم‌گری در وزارت ارشاد و ساترا کمک می‌کند. وقتی اثری در مرحله اول برای سینما تولید می‌شود، اقتضائاتی دارد و مسیر جدایی را پیش می‌برد. آنجا ابتدا پروانه تولید می‌گیرد و بعد هم پروانه نمایش که در سینما اکران شود اما قاعدتا زنجیره ارزش یک اثر ویدئویی نباید به سینما ختم شود و ادامه‌اش در شبکه خانگی و وی.او.دی‌ها اتفاق می‌افتد که این امر مستلزم هماهنگی با ساترا برای پخش از شبکه نمایش خانگی و سکوهای نمایش ویدئوی درخواستی است.
رئیس ساترا درباره این‌که تا چه میزان در دستمزدها و مبالغ نجومی ورود پیدا می‌کنید، گفت: در حال حاضر قانون مستقلی برای مسأله دستمزدها و مبالغ نجومی آن تدوین نشده که نرخ‌نامه‌ای برای بخش خصوصی داشته باشیم و پیچیدگی‌های زیادی دارد. صداوسیما یک ارگان متمرکز است و یک نفر پولش را می‌دهد و سود و زیانش یک قاعده و قانون مشخص دارد و راحت‌تر می‌شود چنین کاری انجام داد ولی برای بخش خصوصی باید قانونی وجود داشته باشد تا طبق آن بشود عمل کرد. در حال حاضر خود رقابت بین پلتفرم‌هاست که این مسیر را تعیین می‌کند و آنچه ما نظارت می‌کنیم این است که دامپینگ در بازار اتفاق نیفتد و کسی در این زیست‌بوم دیگر رقبا را به‌صورت غیرحرفه‌ای از دور خارج نکند. ما با این مسأله مقابله می‌کنیم. رقابت‌پذیری جزو قوانین کشور است و ما طبق این قانون عمل و از رقابت ناسالم جلوگیری می‌کنیم. رقابت سالم و سازنده برای این زیست‌بوم لازم است.