باشگاهی برای نوجوانان ایرانی

گفت‌وگو با علیرضا صادقی، تهیه‌کننده مسابقه «مجری‌نو» شبکه امید

باشگاهی برای نوجوانان ایرانی

مسابقات استعدادیابی در زمینه‌های مختلف به یکی از برنامه‌های ثابت شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی تبدیل شده است. برنامه‌سازان چند سالی است که در حوزه‌های مختلف هنری، فرهنگی و ورزشی در قالب یک مسابقه، کشف استعداد می‌کنند. از خوانندگی و ترانه‌سرایی گرفته تا اجرا و... .

شبکه امید هم که با برنامه‌هایش توانسته نگاه مخاطبان نوجوان را به خود معطوف کند، در زمینه استعدادیابی اقداماتی انجام داده است. اولین فراخوان مسابقه «مجری‌نو» که بخش تازه‌ای در «باشگاه امید» است، مردادماه از طریق صفحه مجازی برنامه منتشر شد و علاقه‌مندان بسیاری نمونه اجرای خود را ارسال کردند.پس از آن ویدئوها به مرور توسط کارشناسان دیده شدند و شرکت‌کنندگان از شهریور روی آنتن زنده‌ شبکه‌ امید استعداد خود در زمینه اجرا و مهارت مدیریت یک گفت‌و‌گوی چالشی را محک زدند.تیم سردبیری و نویسندگان برنامه باشگاه امید برای این بخش طراحی ویژه‌ای داشتند تا این استعدادیابی تفاوت‌هایی با همه‌ برنامه‌هایی که تا الان ساخته شده است، داشته باشد. یکی از این تفاوت‌ها زنده بودن این بخش است و تفاوت اصلی‌تر حضور یک مجری‌ ــ بازیگر است، حسام نام‌آور مردهزارچهره‌ای است که به‌عنوان مهمان مجریان نو هرروز با نقش و گریم خاصی مقابل شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد و می‌کوشد شرایط را برای آنها سخت کند تا از بین آنها مستعدین واقعی شناسایی شوند. گروه در تدارک بخش جدیدی از برنامه هستند که به همین بهانه جام‌جم با علیرضا صادقی، تهیه‌کننده گفت‌و‌گویی پیرامون سری جدید داشته است.

 می‌توان گفت«مجری‌نو» نخستین برنامه استعدادیابی درزمینه اجرای تلویزیونی مختص نوجوانان است که شما تهیه‌کنندگی آن را به‌عهده گرفتید. چطور شد که به فکر ساخت چنین مسابقه‌ای افتادید؟ ایده‌اصلی مسابقه از کجا شکل گرفت؟
همان‌طور که می‌دانید «باشگاه امید» هر شب به صورت زنده از شبکه امید در حال پخش است، مجری نو بخشی است که در دل برنامه اجرا می‌شود و اولین برنامه استعدادیابی در زمینه اجراست که به صورت زنده روی آنتن می‌رود. با توجه به این‌که مخاطبان این شبکه و باشگاه امید، نوجوانان هستند و گروه سنی 15 تا 20 سال را شامل می‌شوند، توانمندی‌هایی دارند که جزو اهداف باشگاه امید بود تا بتواند ظرفیت‌های آنها را فعال کرده و به‌عنوان یک برنامه تعاملی از این توانمندی‌ها در برنامه استفاده کند. بنابراین مجری نو با این هدف که نوجوانانی هستند که به حوزه اجرا علاقه دارند یا در این زمینه توانمند هستند و آموزش دیده‌اند یا اجراهایی داشتند، از جمله در شبکه‌های استانی یا رادیویی، فراخوانی را در همین حوزه منتشر کرد. بچه‌ها هم به‌شدت از این فراخوان استقبال کرده و برای‌مان ویدئوهای فراوانی فرستادند که از بین آنها که هم دختران را شامل می‌شد و هم پسران، تعدادی انتخاب شده و به برنامه دعوت شدند.

 این فراخوان شامل نوجوانان تهرانی بود یا شهرهای دیگر را هم شامل می‌شد؟
طیف گسترده‌ای از داوطلبان و کسانی که ویدئو برای ما فرستادند، از استان‌های مختلف بودند. حتی ویدئوهایی از روستاهای مرزی به دست ما رسید که نشان‌دهنده استعدادهای شگفتی بود که مترصد فرصتی برای ظهور هستند. با این حال ما از بین همه ویدئوها 18 نفر را برای مرحله اول مسابقه انتخاب کردیم. این افراد در یک فضای رقابتی و در یک بخش 10 تا 12 دقیقه‌ای به گفت‌و‌گو با مجری‌ ــ بازیگر برنامه می‌پرداختند و هر روز متناسب با موضوعی که در برنامه داشتیم، گفت‌و‌گویی طراحی می‌شد و مجری‌ ــ بازیگر ما هر بار با یک تیپ متفاوت مقابل شرکت‌کننده‌ها قرار می‌گرفت. فضایی که به نوعی هم ظرفیت نمایشی داشت و هم به صورت طنازانه به موضوع آن گفت‌و‌گو می‌پرداخت. در این میان مجری در موقعیت‌های مختلف به نوعی محک می‌خورد. ناگفته نماند که یک تیم حرفه‌ای اجرا هم داریم که کار قضاوت بچه‌ها را به‌عهده دارد و نیما کرمی یکی از اعضای این تیم است. در قسمت بعد برنامه از بین 18 نفر، شش نفر با آرای مردمی انتخاب شده و به مرحله نیمه‌نهایی می‌روند و در این مرحله هم با چالش‌های تازه‌ای مواجه می‌شوند و از بین آنها سه نفر می‌مانند که برگزیدگان نهایی این رقابت خواهند بود.

 آیا از برگزیدگان این رقابت در برنامه‌های مختلف باشگاه امید یا حتی شبکه امید دعوت به همکاری خواهد شد یا بعد از مسابقه ارتباط‌شان با برنامه قطع می‌شود؟
ما در برنامه باشگاه امید حتما از این افراد دعوت به همکاری می‌کنیم. ضمن این‌که به‌واسطه حمایتی که آقای باطنی، مدیر شبکه از این برنامه دارد، حتما در برنامه‌های دیگر این شبکه هم از برگزیده‌ها استفاده خواهد شد، چون یکی از اهداف این برنامه همین است که نوجوان‌ها خودشان شبکه‌شان را بسازند. یکی از شعارهای ما در باشگاه امید هم این است که «با هم امید می‌سازیم».

 از آنجا که مسابقه در شبکه امید پخش می‌شود، شما مخاطب این برنامه را نوجوان‌ها بیشتر می‌دانید یا خانواده‌ها؟ و این‌که تلاش کردید از چه زاویه‌ای این مسابقه را بسازید که خانواده هم درگیر آن شود؟
طبیعتا مخاطب اختصاصی شبکه امید، نوجوانان هستند. هدف ما هم در این برنامه همین است اما با فیدبک‌هایی که گرفتیم، متوجه شدیم با توجه به ساعتی که برنامه پخش می‌شود، خانواده‌ها هم مخاطب ما هستند. اساسا وقتی در یک خانواده، بچه‌ها درگیر یک برنامه می‌شوند، خانواده‌ها نیز با آنها همراه‌اند. از طرفی ما انتخاب نفرات را به‌عهده مردم گذاشتیم که باعث مشارکت و تعامل بیشتر خانواده‌ها و نوجوانان می‌شود.

 از کدام شهرها و استان‌ها داوطلب بیشتری برای حضور در این رقابت داشتید؟
ما در مرحله اول از استان تهران و شهرهای اطراف آن داوطلبان بسیاری داشتیم. بعد استان اصفهان و شهرهای اطراف آن و همین‌طور از خراسان و هرمزگان هم متقاضیان بسیاری داشتیم. تقریبا می‌توانم بگویم از همه شهرهای ایران ما بیننده داریم، چون در این فراخوان شرکت کرده بودند و برای ما فیلم‌های‌شان را می‌فرستادند.

 با توجه به استقبالی که از این برنامه شده و پتانسیلی که در شهرهای مختلف وجود دارد، آیا به ساخت فصل‌های بعدی این مسابقه هم فکر کرده‌اید؟ به هر حال ممکن است عده‌ای از نوجوان‌ها نتوانسته باشند خودشان را به این رقابت برسانند و منتظر فرصت دیگری باشند؟
طبیعتا تیم سازنده به ادامه این مسابقه فکر کرده است. چون برای ما هم تجربه جذابی بود. از طرفی با وجود این‌که مرحله اول را پشت سر گذاشته‌ایم و فرصت ارسال فیلم‌ها هم به پایان رسیده اما هنوز هم ما ویدئوهای بسیاری از نوجوان‌ها دریافت می‌کنیم. بنابراین ظرفیت بسیاری وجود دارد برای این‌که بخواهیم برنامه را در فصل‌های دیگر ادامه بدهیم.

 شما با دو مجری این برنامه را پیش می‌برید. بنابراین قطعا تقسیم کار بین آنها وجود دارد. دلیل حضور این دو مجری در برنامه چیست؟ ضمن این‌که درباره داوری مسابقه در سری جدید هم توضیح می‌دهید؟
مجری اول برنامه حامد مدرس است که بعد از اجرای بچه‌ها نکاتی را به آنها می‌گوید و حسام نام‌آور مجری دوم برنامه است که بیشتر روی بحث کاراکترسازی، تیپ‌سازی، بحث‌های نمایشی که در باشگاه امید وجود دارد، انتخاب شده است. درباره داوری‌ها هم باید عرض کنم بنای ما در مرحله قبل داوری نبود که بخواهد روی آرای مردم اثرگذار باشد. ناگفته نماند قبل از اجرای مرحله اول، ما برای بچه‌ها کارگاه آموزشی هم برگزار می‌کردیم که به اجرای بچه‌ها کمکی کرده باشد و از این نظر از طریق مجریان حرفه‌ای به بچه‌ها انتقال تجربه می‌کردیم. در این مرحله هم نیما کرمی و کانون مجریان برای داوری این مرحله تخصصی کنار ما خواهند بود.

 در این مدت با استعداد درخشانی هم مواجه شدید که شگفت‌زده‌تان کند؟
ما در یکی از بخش‌های برنامه که هم آیتم نمایشی بود و هم باید اقتضای یک گفت‌و‌گوی استاندارد را رعایت می‌کرد، موقعیت‌هایی را طراحی می‌کردیم و چاشنی‌هایی را قرار می‌دادیم که گاهی به نظرمان می‌رسید شاید برای بچه‌ها سخت باشد. یا این‌که واکنش بچه‌ها برای‌مان پیش‌بینی نشده بود اما در همین موقعیت با شرکت‌کننده‌هایی مواجه می‌شدیم که سن‌شان برای چنین موقعیتی به‌شدت پایین بود. مثلا نوجوان 16‌ساله‌ای که کاملا مسلط توانست شرایط را مدیریت کند که برای من به عنوان برنامه‌ساز و تهیه‌کننده به‌شدت جذاب بود.

به زودی جذب شهروند - خبرنگار
علیرضا صادقی درباره فعالیت‌های دیگر باشگاه امید می‌گوید: ما در باشگاه امید با همین نگاه، چند کار دیگر هم انجام دادیم. یعنی قبل از مجری نو، فراخوانی دادیم که نوجوان‌ها لوگوی شبکه را طراحی کنند. در این بین همچنان طرح‌هایی برای ما ارسال می‌شود. البته در خلال برنامه آموزش‌هایی هم برای طراحی داشتیم و کمک می‌کرد ما آثار باکیفیتی را از بچه‌ها دریافت کنیم. یکی دیگر از کارهایی که قرار است بعد از مجری نو انجام بدهیم، بحث «شهروند خبرنگار» است که این ظرفیت را بین بچه‌ها می‌بینیم. از این رو می‌خواهیم باشگاه امید مکانی باشد برای حضور و کارها و تولیداتی که نوجوان‌ها  در سراسر کشور انجام می‌دهند.

زینب علیپور طهرانی - گروه رسانه
ضمیمه تپش