فلش‌‌ماب‌های امید آفرین

نگاهی به گونه پرمخاطب نماآهنگ‌هایی که ماندگار می‌شوند

فلش‌‌ماب‌های امید آفرین

چند سال پیش در فضای مجازی ویدئوهایی از فرودگاه امام خمینی(ره) منتشر شد که حواشی متعددی با خود به همراه داشت. در آن ویدئوها نشان داده می‌شد که گروهی در حال اجرای یک ترانه درباره ایران هستند و پس از آن هم غلامرضا صنعتگر (خواننده و آهنگساز) به خواندن کامل آن ترانه می‌پردازد. اجرایی که بسیاری از افراد را در همان زمان غافلگیر کرد و تصاویر و عکس‌های جذابی از آن به یادگار ماند، اما جریان این ویدئوکلیپ یا همان فلش‌ماب چه بود؟ کلا فلش‌ماب چیست و این سبک کار چه ویژگی‌هایی دارد؟ در توضیح کوتاهی راجع به این سبک از کار باید بگوییم که فلش‌ماب به گروه شهروندانی گفته می‌شود که از طریق رسانه‌های دنیای مجازی (اینترنت، ایمیل و غیره) یا تلفن همراه یا نامه، همدیگر را خبردار کرده و در زمان معینی در مکان‌های عمومی ‌برای انجام کارهای شگفتی‌آور، از جمله اجرای کنسرت یا آواز گروهی فی‌البداهه، آب‌بازی و پرفورمنس تجمع می‌کنند.

نکته جالب در فلش‌ماباین است که مکان اجرای آن خارج از تصوری است که درباره محل اجرای موسیقی در ذهن حک شده است. ضمن این‌که اغلب اعضای آن گروه، به‌جز گروه هسته‌ای، ممکن است اصلا اهل هنر نباشند. حتی در بسیاری موارد، طی اجرای برنامه ده‌ها یا صدها شهروند رهگذر به گروه ملحق می‌شوند. فلش‌ماب ابتدا حرکتی کاملا غیرسیاسی و برای خوش‌گذرانی بود ولی امروزه برخی از این گردهمایی‌ها جنبه سیاسی، اقتصادی یا تبلیغاتی به خود گرفته ‌است.
به طور کلی می‌توان گفت ویژگی سبک فلش‌ماب این است که یک نماآهنگ مستند است. در فلش‌ماب دیگر گروه‌های سرود و موسیقی به یک شکل کنار هم نمی‌ایستند تا کاری را اجرا کنند و در واقع کاری اجرا می‌شود که مردم عادی و حاضر در آن محل را نیز درگیر خود می‌کند. نمونه‌های خارجی فلش‌ماب‌ها امروزه در سراسر دنیا بسیار متداول است و طرفداران زیادی دارد، اما این نمونه‌های خارجی در جامعه ما برای همه افراد مورد پذیرش نیست. چرا که معمولا با رقص‌های گروهی و... همراه است که مخالف فرهنگ عمومی جامعه ایرانی است. بنابراین فلش‌ماب‌های ایرانی با توجه به مختصات فرهنگ ایرانی طراحی شده و غیر از تیمی که آن را اجرا می‌کند، هر اتفاقی که در آن محل می‌افتد کاملا زنده و پیش‌بینی نشده است. عکس‌العمل‌های جالب و متعجب مردم مهمترین اتفاق این کار است. این روزها که بزرگترین نیاز ما در کشور وحدت بین گروه‌های مختلف مردم و اقوام ایرانی است مرکز موسیقی ماوا سازمان هنری رسانه‌ای اوج، تمام فلش‌ماب‌هایی که تاکنون از این مرکز با موضوع وحدت و امیدآفرینی و نشاط در جامعه تولید شده را در سایت اختصاصی خود مجددا بازنشر کرده و ما هم در جام‌جم به این فکر افتادیم در گزارشی مروری داشته باشیم از برخی از این قطعات و این‌که چه کسانی و با چه هدفی آنها را ساخته‌اند. 

امید 
این فلش‌ماب با عنوان «ما همه هستیم اهل یک خونه...» منتشر شده که در جایی کارگردان آن ذکر کرده «هشتاد میلیون ایرانی...». یعنی هشتاد میلیون ایرانی هستند که باید مانند یک ناخدا کشتی را در مسیر مقصد درستی هدایت کنند. 

فرودگاه امام خمینی(ره)
این فلش‌ماب در فرودگاه امام خمینی (ره) تهیه شده و خواننده‌اش غلامرضا صنعتگر است. این ویدئو در میان مخاطبان بیشتر با ترجیع‌بند آن یعنی «آهای ایران، آهای خونه» شناخته می‌شود. 

تا آخرش هستیم
به مناسبت سالروز آتش گرفتن ساختمان پلاسکو و شهادت آتش‌نشانان قهرمان، نماآهنگ تا آخرش هستیم منتشر شد. حادثه آتش‌سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو در 30 دی 95 به شهادت چند آتش‌نشان انجامید. 

خورشید (سرود امام زمان عج)
به مناسبت ولادت امام زمان (عج) و جشن نیمه شعبان این نماآهنگ در وسط خیابان برگزار شد که با استقبال و همراهی بسیار خوب مردم روبه‌رو گردید و با این گروه موسیقی همراهی و همخوانی کردند. 

سلام به آینده
نماآهنگ شاد و دیدنی سلام به آینده در فرودگاه مهرآباد و با صدای حسین حقیقی اجرا شد و با استقبال گسترده و همراهی گرم مسافران همراه بود. به طوری‌که مردم در وسط سالن فرودگاه به صورت حلقه‌ای به تماشا ایستاده بودند .

عشق همینه
فلش‌ماب «عشق همینه» با نوای مداح اهل بیت علیهم‌السلام حاج سید‌مهدی میرداماد صبح در طریق‌الحسین عمود١١٢٠ و با حضور گسترده راهپیمایان حسینی، رونمایی و به نمایش عمومی گذاشته شد. 

هواتو دارم
این فلش‌ماب در مسجد مقدس جمکران در ایام نیمه شعبان اکران شد و از تولیدات پویش سراسری «به عشق مهدی(عج) هواتو دارم» است. این پویش با محوریت انعکاس جشن‌ها، ایستگاه‌صلواتی و... به نام حضرت ولی‌عصر(عج) تدارک دیده شده.

جهاد باشکوه
این فلش‌ماب کاری از گروه سرود بانگ انقلاب اراک است که به همه جهادگران که در بحران‌ها و محرومیت ها یار و یاور مردم هستند، تقدیم شده است. جهادگرانی که بسیاری از آنها در راه جهاد جان خود را از دست دادند.

قرار چهل ساله
این فلش‌ماب را تعدادی از هنرمندان نوجوان شیرازی با حمایت واحد موسیقی بسیج سازمان صدا و سیما نماآهنگ «خیابان انقلاب- قرار چهل ساله» منتشر کردند. اجرا پاتوقی «قرار چهل ساله» به مناسبت ایام دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار شد.

امیرالفتح
نماآهنگ حماسی «امیر‌الفتح» به زبان‌های عربی و فارسی در ارتباط با سردار سرافراز اسلام، شهید حاج قاسم سلیمانی توسط گروه سرود زهراییون اهواز و با همکاری شبکه جهانی الاهواز تولید گردیده است. 

اربعین
مداحی سید‌مهدی میرداماد اربعین 1441 موکب محبان علی ابن ابی‌طالب کربلا تهیه شده توسط خانه هنر پلان3 است که بخشی از متن آن عبارت است :
«تَجلِسونَ وَ تُحَدِّثون از غم شهید کربلا
باز میریم به سمت آسمون از مسیر سرخ روضه‌ها
نوکری‌های خالص، آرزومون همینه
اِنَّ تِلکَ المَجالِسَ‌، جنت رو زمینه
آی قربون دیده‌ای که تر بشه برای تو
آی قربون آن دلی که سوخته در عزای تو
به یاد کربلای تو
ای ارباب بی کفن حسین، حسین...»

ساناز قنبری - گروه فرهنگ و هنر