چشم‌انداز اقتصادی جهان بدتر شد

چشم‌انداز اقتصادی جهان بدتر شد

صندوق بین‌المللی پول با اشاره به بدتر شدن مداوم نظرسنجی‌‌های مدیران خرید در ماه‌‌های اخیر، اعلام کرد که چشم‌انداز اقتصادی جهان از پیش‌بینی‌های ماه گذشته تیره‌تر شده است.این نهاد بین‌المللی علت این وضعیت را ناشی از تشدید سیاست‌های پولی به علت تورم همیشه بالا و گسترده، شتاب ضعیف رشد در چین و ادامه اختلالات عرضه و ناامنی غذایی در اثر درگیری نظامی روسیه با اوکراین عنوان‌کرد.صندوق بین‌المللی پول، ماه گذشته پیش‌بینی رشد اقتصادی جهان در سال 2023 را به 2.7درصد کاهش داد که کمتر از رقم برآوردی قبلی برابر با 2.9درصد بود.

بر‌اساس برآورد این نهاد بین‌المللی، شاخص اخیر مدیران خرید که فعالیت‌های تولید و خدماتی می‌سنجد، با توجه به این‌که فعالیت‌های اقتصادی کاهش یافته و نرخ تورم سرسختانه بالاست، در بیشتر اقتصادهای بزرگ گروه 20، ضعف (اقتصادی) نشان می‌دهد.
در این گزارش آمده است: «چالش‌هایی که اقتصاد جهان با آن مواجه است، بسیار زیاد است و شاخص‌های اقتصادی ضعیف نشان از چالش‌های بیشتر پیش رو دارد. از این‌رو فضای سیاست‌های کنونی به صورت غیرمعمولی مطمئن نیست.»وخیم‌تر شدن بحران انرژی در اروپا به‌شدت به رشد اقتصادی آسیب می‌زند و تورم را افزایش می‌دهد درحالی که تورم بالا و طولانی‌مدت می‌تواند افزایش بیشتر از انتظار نرخ بهره را به‌دنبال داشته باشد و شرایط مالی جهانی را بدتر کند.

آمار
برخی آمارهای غیررسمی حاکی از وجود ۶۰ هزار واحد خالی در منطقه ۲۲ تهران به‌عنوان اصلی‌ترین کانون ساخت و ساز در پایتخت است. گفته می‌شود بیش از ۱۳۰ هزار واحد مسکونی در منطقه ۲۲ قرار دارد در حالی که تعداد خانوارهای ساکن در این منطقه حدود ۷۵ هزار خانوار است.