آشوب‌های‌میدانی، پیام‌های‌پنهانی

وزیرخارجه کشورمان در نشستی خبری از رفتارهای متناقض آمریکا گفت

آشوب‌های‌میدانی، پیام‌های‌پنهانی

آمریکای هالیوودی در ژانر رسانه خیلی متفاوت از آمریکای محتاج به مذاکره است؛‌ یعنی درعین‌حال که در پشت صحنه برای مذاکره با ایران از کانال‌های متعدد ازجمله کانال عمان پیام ادامه مذاکره می‌فرستد،‌ از آشوب‌ها حمایت می‌کند و در میز رسانه ژست نه به مذاکره می‌گیرد؛‌ مواضع متناقضی که دیروز امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در نشست خبری با خبرنگاران به تشریح آن پرداخت. از سوی دیگر در حالی قرار است نشست وزرای خارجه عضو برجام در وین در آینده‌ای نزدیک برگزار شود و حتی جوزپ بورل، مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا هم در حال پیگیری و هماهنگی آن است که اروپا در دنیای واقعی فاز قطع ارتباط گرفته است اما مسئول سیاست‌خارجی‌ آنها مشغول فراهم‌کردن مقدمات نشست مشترک است. وزیر امور خارجه در این نشست ضمن این‌که وضعیت مذاکرات و شرایط توافق را تشریح کرد و سه گره اصلی ناظر به توافق را توضیح داد،‌ پیرامون موضوعات دیگر ازجمله اجرای توافق با چین، رابطه با عراق و وضعیت اقلیم، و پهپادهای روسی و مذاکره ایران و اوکراین مباحث مهمی را مطرح کرد.

تبادل پیام‌های ایران و آمریکا
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز (چهارشنبه) دوم آذرماه در نشستی خبری با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی درباره رفتار آمریکا ناظر به اتفاقات اخیر در ایران اظهار کرد:‌ ایران علی‌رغم مواضع غیرسازنده سه کشور اروپایی و آمریکایی در هشت هفته گذشته در مسیر دیپلماتیک، ‌گفت‌وگوها با طرف اروپایی از طریق اروپا و برخی واسطه‌ها را در دستورکار داشت؛ در بخشی از روزهای اغتشاش در ایران طرف آمریکایی تصور می‌کرد ما در نقطه‌ای قرار داریم که از خطوط قرمز خود عبور می‌کنیم‌ اما پیام‌ها بین ما و آمریکایی‌ها در حال تبادل است. در مسیر دیپلماتیک تبادل پیام‌ها را داریم ولی در مسیر اظهارات رسانه‌ای برخی مقامات آمریکایی مواضع ریاکارانه خود را ادامه می‌دهند که امیدواریم با نگاه واقع‌بینانه متناسب با منافع ملت و منافع حداکثری کشور درصورتی‌که به گام نهایی توافق برسیم از توافق خوب و پایدار صحبت کنیم. وی درباره ارسال پیام‌ها از سوی آمریکا و تضاد بین مواضع اعلامی و اعمالی آنها نیز گفت:‌ آمریکایی‌ها در میز تبادل پیام‌ها در مسیر دیپلماسی به یک شکل عمل می‌کنند و در رسانه به شکلی دیگر. وقتی به آنها پیام می‌دهیم چه رفتار متناقضی است پاسخ می‌دهند در رسانه نگاه‌شان به افکارعمومی است. اظهارات مقامات آمریکایی دوگانه و با هدف تشویق اغتشاش در ایران و گرفتن امتیاز در میز مذاکره است.

درک درستی از تحولات و وقایع نداشتند
امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: در تماس با کشورهای جهان ازجمله سه کشور اروپایی درخصوص آنچه در ایران گذشت و انتقاد و محکومیت قوی اظهارنظرهای سیاسی برخی از این مقامات و مسئولان آمریکایی من و همکارانم به‌صراحت مواضع ایران را در روزهایی که پشت سر گذاشتیم منعکس کردیم. سه کشور اروپایی و آمریکا و لابی صهیونیست‌ها درک درستی از تحولات و وقایع نداشتند و مداخلات زیادی را در عرصه‌های رسانه‌ای و اظهارنظرهای سیاسی به‌عمل‌آوردند. برخی مقامات در کشورهایی که ذکر کردم تلاش کردند در روزهای بعد از اظهارات منفی خودشان با مصاحبه‌‌های متفاوت تا حدودی اشتباهات خود را اصلاح‌کنند.

می‌خواهند پیچ و مهره سانتریفیو‌ژها را باز کنیم 
وزیر امور خارجه درباره مذاکرات هسته‌ای با آرایش جدید گفت: ‌یکی از نکاتی که در ماه‌های گذشته قدری تاخیر در نقطه پایانی رسیدن به توافق ایجاد کرد حل مسائل اتهامی آژانس علیه ایران بود. پیشنهاد طرف آمریکایی این بود که برجام را مورد تأیید قرار دهیم ولی مسائل بین ایران و آژانس را در فرصت موسعی در آینده حل‌وفصل کنیم. معنایش این بود که ما پیچ و مهره‌ها و سانتریفیو‌ژها و ... را باز کنیم و کنار بگذاریم و بعد از این‌که دست‌مان کاملا خالی شد درخصوص مسائل بین ما و آژانس اقدام کنیم. این یکی از خطوط قرمز ما بود. در مذاکرات ماه‌های گذشته با طرف‌های اروپایی، روسیه و چین و در تبادل پیام با آمریکا در این خصوص تأکید کردیم که آٰژانس همواره از مسیر فنی منحرف شده و صرفا در مسیر سیاسی گام برداشته. آنها گفتند تضمین می‌کنیم و به آژانس توصیه می‌کنیم در مسیر فنی قدم بردارد.
وی گفت: دستورکار ما در مذاکرات پیگیری مذاکرات با روش مقتدرانه و تامین حداکثر منافع ملی در بازگشت به برجام است اما در سه موضوع با طرف آمریکایی همچنان تفاوت دیدگاه و اختلاف‌نظر داریم، مسائل باقیمانده با آژانس، تضمین اقتصادی و عدم تسری تحریم به طرف‌های ثالث از این موارد است که باید با یک مکانیسم مورد توافق از میان برداشته شود و در این رابطه باید تبادل پیام‌ها ادامه یابد.

به دنبال عملی شدن توافقات با عراق هستیم 
امیرعبداللهیان گفت:‌ گفت‌وگوهای ما و پیگیری عملی‌شدن توافقات با عراق ادامه دارد و زمانی که نیروهای مسلح عراق در مرز مشترک ایران و اقلیم مستقر شوند و امنیت این مرزها را تضمین کنند نیازی به این‌که ما بخواهیم برای دفاع از تمامیت ارضی خود برخورد کنیم نخواهد بود، ولی مادامی که در چارچوب حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل تهدید از سوی کشور همسایه متوجه ما باشد نیروهای مسلح ما برای تامین حداکثری امنیت ملی کشور به اقدامات خود ادامه خواهد داد. ما در دستگاه دیپلماسی و امنیتی کشور به گفت‌وگوها با مقامات عراق برای عبور از این مرحله ادامه خواهیم داد.

ماجرای پهپادها و مذاکره با اوکراین
وزیر امور خارجه درباره نشست کارشناسان نظامی ایران و اوکراین درباره پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین اظهار کرد: در چارچوب همکاری‌های دفاعی با روسیه ۱۱ ماه قبل از شروع جنگ اوکراین یکی از اقلام دفاعی و همکاری‌های دفاعی دو کشور فروش بسیار معدودی پهپاد ایرانی به روسیه بود. تاکنون هیچ مدرکی از طرف اوکراینی مبنی بر استفاده از پهپاد ایرانی در اوکراین دریافت نکردیم. اخیرا تیم سیاسی و نظامی ایران و اوکراین در کشور ثالث گفت‌وگو کردند و ما بررسی‌های خود را در این زمینه ادامه می‌دهیم. وزیر امور خارجه اوکراین در گفت‌وگوی تلفنی به من گفت یک پهپاد به‌صورت سالم به دست نیروهای اوکراینی افتاده که روسی است ولی شبیه پهپاد شاهد ایرانی است و من گفتم که این گواه آن است که ایران به مواضع خود پایبند است. به روس‌ها بیش از دو بار گفتیم و گفتند که صرفا از سلاح‌های ساخت روسیه در جنگ اوکراین استفاده شده است. جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم و به تلاش‌ها برای بازگشت صلح و آرامش ادامه می‌دهیم.