هادی ساعی، بزن بهادر یا قهرمان پرآوازه؟

رییس فدراسیون تکواندو این‌بار در مکزیک درگیر شد

هادی ساعی، بزن بهادر یا قهرمان پرآوازه؟

هادی ساعی، پیشکسوت بنام تکواندو ایران باز هم فضای این رشته را ملتهب کرده است. این بار هم مثل همیشه جنجال‌ها بر سر رفتارهای زشت و زننده اوست. رقابت‌های جهانی مکزیک تازه‌ترین میدانی است که از روحیه خشن و غیرورزشی او پرده برداشته است. مسابقاتی که چند روز پیش برگزار شد و تیم‌ملی تکواندوی کشورمان با نتیجه‌ای فاجعه‌بار به عنوان هجدهمی رسید! حالا اما چه حرکتی از ساعی سر زده که دوباره نامش سر زبان‌ها افتاده، شنیدنی است. او که این روزها در قامت رئیس فدراسیون تکواندو فعالیت می‌کند، با مسئول کمیته مسابقات جهانی در مصر درگیری شدید لفظی پیدا کرده است. آن طور که گفته می‌شود، ساعی در جریان روز سوم این پیکارها و در اعتراض به عملکرد داوران از کوره در می‌رود و با الفاظی تند به سمت «شعبان» مسئول مصری کمیته مسابقات هجوم می‌برد. اتفاقی که با بهت و حیرت حاضران در سالن رو‌به‌رو می‌شود.

در ادامه گرچه این غائله بین او و شعبان فیصله پیدا می‌کند اما مسئولان برگزاری رقابت‌ها بلافاصله در جلسه فوق‌العاده‌ای که تشکیل می‌دهند رئیس فدراسیون تکواندوی ایران را یک سال از حضور در تمام رویدادهای بین‌المللی که زیر نظر فدراسیون جهانی تکواندو برگزار می‌شود، تعلیق می‌کنند.بر این اساس هادی ساعی تا پایان این حکم، اجازه ندارد به عنوان سرپرست یا مسئول در ترکیب تیم‌های ایرانی حاضر باشد. در پی این اتفاق و ممانعت ساعی از ادامه مسئولیتش در رقابت‌های قهرمانی جهان در مکزیک، او مسابقات را نیمه کاره رها می‌کند و در سکوت خبری به استانبول می‌آید و در سرانجام سه‌شنبه و یک روز قبل از بازگشت تیم‌های ملی مردان و زنان، به تهران باز می‌گردد.
اگر هادی ساعی تا پیش از این با رفتارهای نامتعارفش در مسابقات و محافل داخلی خبرساز ‌می‌شد اما حالا باید بداند که در قامت رئیس یک فدراسیون مرتکب چنین حرکت اشتباهی شده است. پس جدا از این که این ماجرا باعث خدشه‌دار شدن آبروی تکواندوی ایران در سطح بین‌المللی شده او باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا هر طور شده با مذاکرات لازم و البته اصلاح مراوداتش، این تعلیق را از میان بردارد. به هر شکل نباید فراموش کرد که حضور او در رقابت‌های جهانی و آسیایی به عنوان شخص اول تکواندوی ایران بدون تردید مورد نیاز است.
هادی ساعی در ‌حالی با کسب دو مدال طلا و یک برنز بازی‌های المپیک پرافتخارترین المپین و ورزشکار ایران به‌شمار می‌رود که به لحاظ رفتاری در شأن یک قهرمان، سابقه خوبی در خاطره جامعه ورزش ندارد و به‌عنوان یک پیشکسوت پرآوازه، چندان شهره نیست.
ساعی دو سال پیش و در جریان رقابت‌های لیگ تکواندوی کشور صحنه‌ای ناراحت‌کننده و تلخ را در جمع اهالی تکواندو رقم زد. دعوا وقتی در سالن مسابقات شروع شد که مصطفی بابایی، دبیر سازمان لیگ از بلندگوی سالن به ساعی خوش‌آمد گفت که این اقدام عصبانیت شدید پیشکسوت تکواندو را به همراه داشت. ساعی با دلخوری از این‌که چرا بابایی به او «دیر خوش‌آمد گفته»، ناگهان به سمت او رفت و به صورت دبیر سازمان لیگ سیلی زد؛ ساعی به‌قدری از کوره در رفت که در برابر چشم بسیاری از بازیکنان و مربیان، یقه بابایی را گرفت و او را به محوطه پشت سالن برد و شروع به فحاشی و دشنام‌دادن همکار قدیمی خود هم کرد. قهرمان اسبق تکواندوی آسیا بعد از درگیری با دبیر سازمان لیگ، خبرنگاران را هم بی‌نصیب نگذاشت و با ادبیاتی نادرست مدعی شد مسبب همه جریانات اصحاب رسانه هستند! جنگ رسانه‌ای با محمدرضا مهماندوست، پرافتخارترین مربی تکواندوی ایران و پولادگر، رئیس سابق فدراسیون تکواندو از دیگر حاشیه‌هایی است که او در چند سال اخیر و بعد از کنار‌گذاشتن ورزش قهرمانی با آن مواجه بوده است.‌ ریاست کمیسیون ورزشکاران از جمله مسئولیت‌های ساعی در سال‌های اخیر بوده که حاشیه‌های زیادی را برای او به همراه داشته است. اختلاف‌نظر بر سر برنامه‌های این کمیسیون موجب شده تا او در دفتر رضا صالحی‌امیری، رئیس پیشین کمیته ملی المپیک و فرید فتاحیان، مدیر روابط بین‌الملل این کمیته هم بگومگوی بدی داشته باشد. پیش‌تر نیز معاونت کاروان ورزش ایران در بازی‌های کشورهای اسلامی قونیه را داشت که آن هم کم حاشیه‌ساز نبود. او در اقدامی غیر قانونی پسر خود را به دهکده این بازی‌ها برده بود. در این رابطه گفته شد فرد دیگری نیز او را در این سفر همراهی کرده است.
هادی ساعی در حالی دی ماه سال گذشته به ریاست فدراسیون تکواندو رسید که در این باره شائبه‌هایی هم به وجود آمد. شائبه‌هایی مربوط به شمارش آرا که در نهایت پس از گذشت زمانی طولانی، وزیر ورزش حکم ریاست ساعی را صادر کرد!

سارا گودرزی - گروه ورزش