ارتقای توان رزمی و استمرار دریانوردی در آب‌های بین‌المللی

فرمانده معظم کل قوا در دیدار تعدادی از فرماندهان نیروی دریایی ارتش تاکید کردند

ارتقای توان رزمی و استمرار دریانوردی در آب‌های بین‌المللی

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، فرمانده معظم کل قوا ظهر دیروز (دوشنبه) در دیدار تعدادی از فرماندهان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تأکید کردند: استفاده از فرصت دریا و ظرفیت‌های عظیم آن باید به فرهنگ عمومی در کشور تبدیل شود.

در این دیدار که به مناسبت ۷ آذر روز نیروی دریایی برگزار شد، حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای ارتقای همه‌جانبه توان رزمی و تجهیزات دفاعی در نیروی دریایی و استمرار اقداماتی همچون دریانوردی در آب‌های دوردست و بین‌المللی را لازم دانستند و گفتند: تقویت ارتباط نیروهای مسلح با دولت و سایر قوا به تفاهم و همکاری و پیشرفت کارها کمک خواهد کرد.  
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به سوابق دریانوردی ایرانیان در گذشته که باعث انتقال فرهنگ و تمدن اسلامی - ایرانی به مناطق دیگر دنیا شد، خاطرنشان کردند: با وجود این سابقه و سواحل طولانی دریایی در شمال و به‌خصوص جنوب ایران، فرهنگ استفاده از فرصت‌های دریا در کشور مورد غفلت واقع شده و باید به فرهنگ عمومی مردم تبدیل شود.   
ایشان فرهنگسازی در این زمینه و ایجاد فهم عمومی از دریا به‌عنوان یک زیرساخت اساسی را ضروری دانستند و افزودند: در چند سال گذشته بحث توسعه سواحل مکران مطرح شد و دولت‌ها هم از آن استقبال کردند اما پیشرفت جدی در این موضوع نیازمند فرهنگسازی است.
 حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، تولیدات هنری از جمله پویانمایی را در شناساندن فرصت‌های متنوع دریا مؤثر خواندند و گفتند: با استفاده از تولیدات هنری و معرفی ظرفیت‌های پیشرفت دریاپایه کشور چه در بخش نظامی و چه در بخش عمرانی، شوق مردم به استفاده از این فرصت افزایش خواهد یافت.  در این دیدار، امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش نیز گزارشی از اقدامات و برنامه‌های این نیرو در بخش‌های مختلف بیان کرد.

40 هزار بسیجی ‌‌در سازمان رزم بسیج دریایی ‌
همچنین دیروز فرمانده نیروی دریایی سپاه اعلام کرد ۴۰ هزار نفر در قالب ۶۱۵ ناوگروه مردمی در سازمان رزم بسیج دریایی نیروی دریایی سپاه در شمال و جنوب کشور سازماندهی شده‌اند که البته در حال افزایش است.
سردار دریادار علیرضا تنگسیری در بازدید از پایگاه دریایی امام علی(ع) چابهار، ضمن ابلاغ سلام گرم و محبت‌آمیز رهبر معظم انقلاب اسلامی به پاسداران و بسیجیان پایگاه و خانواده آنان، به مناسبت گرامیداشت هفته بسیج اظهار داشت: بسیج دریایی نیروی دریایی سپاه با تدبیر حکیمانه فرمانده معظم کل قوا در ذیل سازمان رزم نیروی دریایی سپاه از اواخر سال 97 تشکیل شد و منشا خیرات و برکات مهمی از جمله کمک‌رسانی‌، امداد و نجات مردم سیل‌زده استان‌های گلستان، خوزستان و شرق هرمزگان‌، تشکیل گروه‌های جهادی برای کمک به مردم زلزله‌زده هرمزگان ، مبارزه با قاچاق کالا ، دام ، سوخت و مواد مخدر، امداد و نجات دریایی شناورهای آسیب‌دیده در دریا ، مبارزه با صید ترال ، جلوگیری از تخلفات زیست‌محیطی دریایی شناورهای سبک و سنگین، کمک به مغروقین و نجات غریق، تامین ثبات امنیت دریایی، حمایت و توسعه تولید و اشتغال دریایی، مردمی‌کردن امنیت سواحل و جزایر، ترویج و توسعه طرح‌های اقتصاد مقاومتی و زودبازده، جلوگیری از پیش‌آمدن معضلات اجتماعی، ساماندهی و توسعه اسکله‌های صیادی ، رفع مشکل بیکاری با رونق و حمایت از اشتغال دریاپایه ، تاسیس سکوهای سوخت‌رسان و برج نور روشنایی در اسکله‌های صیادی ، عمران و بهسازی جاده‌های روستایی سواحل و بنادر کوچک ، تعمیر و بازسازی شناورهای مردمی و موارد دیگر بوده است.
 سردار تنگسیری ادامه داد: بیش از 40 هزار نفر در قالب 615 ناوگروه مردمی در سازمان رزم بسیج دریایی نیروی دریایی سپاه در شمال و جنوب کشور سازماندهی شده که با ابراز علاقه‌مندی و اشتیاق وافر جوانان غیور ساکن در این سواحل، تعداد ناوگروه در حال افزایش است.
فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان این که بسیج دریایی یک پدیده نوین و جدید است، تاکید کرد: بسیج دریایی توان و ظرفیت مضاعفی برای سازمان رزم نیروی دریایی سپاه در سراسر سواحل جنوبی و شمالی کشور ایجاد کرده که در رزمایش‌ها و صحنه‌های متعدد برای انجام ماموریت‌ها به سرعت با آموزش‌‌های لازم که فرا گرفته‌اند حاضر می‌شوند و به موقع اقدام و عمل می‌کنند.
سردار تنگسیری افزود: بسیج دریایی در نیروی دریایی سپاه به عنوان یک نیروی دریایی دوم تشکیل شده ‌و دارای قدرت پدافندی و آفندی دریایی مردم‌پایه است که با فراهم‌کردن بستر مشارکت مردم برای تامین امنیت پایدار در عرصه دریا شکل گرفته و خدمات ارزشمندی از جمله تامین امنیت آب‌های سرزمینی و فراسرزمینی، کمک‌های مومنانه و امداد و نجات دریایی ارائه می‌کند.