عدد خبر

عدد خبر

30 درصد
کاهش بدهی خارجی ایران

گزارش جدید بانک مرکزی از گزیده آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد میزان بدهی‌های کوتاه‌مدت کشور یک میلیارد و ۹۰۸میلیون دلار و بدهی‌های بلندمدت ایران نیز چهار میلیارد و ۹۹۵میلیون دلار است. از سوی دیگر، معادل یورویی بدهی خارجی ایران، شش میلیارد و ۹۸۹میلیون یوروست که پنج میلیارد و ۵۷میلیون یورو از این میزان، حجم بدهی‌های میان‌مدت و بلندمدت بوده و یک میلیارد و ۹۳۲میلیون یورو حجم بدهی‌های کوتاه‌مدت است. این در حالی است که میزان بدهی خارجی کشور در پایان شهریور ماه سال قبل معادل ۹میلیارد و ۳۱میلیون دلار بوده و میزان بدهی‌های کوتاه‌مدت کشور دو میلیارد و ۴۵۷میلیون دلار و بدهی‌های بلندمدت ایران نیز شش میلیارد و ۵۷۴میلیون دلار اعلام شده است.  همچنین، رقم بدهی‌های خارجی ایران در پایان سال گذشته، معادل هشت میلیارد و ۶۷۵میلیون دلار بوده است. بنابراین، میزان بدهی‌های خارجی کشور در پایان شهریور ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل و پایان سال‌ گذشته به‌ترتیب 30.8 و 25.6درصد با کاهش مواجه شده است.   گفتنی است بدهی خارجی مجموعه تعهدات ایجاد شده در نتیجه گشایش اعتبار اسنادی تسهیلات دریافتی از بانک جهانی و سایر سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی همچنین تامین مالی پروژه‌ها از طریق فاینانس، پیش‌فروش نفت و اوراق قرضه بین‌المللی را در برمی‌گیرد.

5000 کیلومتر
 تغییر خطوط مسی برق

آرش کردی، مدیرعامل توانیر با بیان این‌که تبدیل شبکه‌های مسی با کابل‌های خودنگهدار یکی از برنامه‌های اساسی بخش توزیع برق است که در کاهش تلفات، جلوگیری از انشعابات غیرمجاز و بهینه‌سازی و نوسازی شبکه نقش دارد، بیان کرد: باتوجه به این‌که شبکه‌های قدیمی عمری بالای 25سال دارند، تعویض آنها در دستور کار قرار دارد. به گفته وی، کل برنامه توسعه شبکه توزیع(فشار ضعیف و فشار متوسط)در سال1401 بیش از 15هزار کیلومتر است که با عنایت به محدودیت‌های نقدینگی تا نیمه اول امسال به میزان 5000کیلومتر از این برنامه محقق شده است. پیش‌بینی می‌شود این عملکرد تا پایان سال به بیش از 10هزارکیلومتر برسد. وی با بیان این‌که با ارتقا و توسعه کابل‌های خودنگهدار امنیت و پایداری شبکه برق افزایش می‌یابد، گفت: برنامه‌ریزی‌های متعددی برای تسریع در روند اجرای این طرح‌ها انجام شده و امیدواریم با تخصیص بودجه بیشتر به این بخش سرعت کار نیز افزایش پیدا کند.
وی بیان کرد: کابل خودنگهدار نوعی از شبکه هوایی است که هادی آن از جنس آلومینیوم است و امروزه در شبکه‌های فشار ضعیف بخش توزیع جایگزین سیم مسی شده است. این کابل‌ها به‌خصوص در شرایط فعلی مزایای زیادی دارد و استفاده از آن در صنعت برق رواج پیدا کرده است.

23 میلیون مترمکعب
عرضه سی‌ان‌جی در شبانه‌روز

هوتن انصاری، معاون اجرا و بهره‌برداری مدیریت طرح‌های CNG با بیان این‌که تعداد کل خودروهای گازسوز کشور بیش از چهار میلیون و ۱۰۰هزار دستگاه است که به شکل رسمی در کارخانه‌های خودروساز یا کارگاه‌های مجاز تبدیل شده‌اند، بیان کرد: از این تعداد، ۲۲۸هزار و ۶۱۴دستگاه در طرح جدید تبدیل خودرو، در کارگاه‌های مجاز گازسوز شده‌اند و تعداد ۷۳۸۳ دستگاه خودرو در صف تبدیل قرار دارند. وی افزود: از تعداد خودروهای گازسوز شده در طرح جدید تعداد ۵۱هزار خودرو تاکسی مسافربر بوده‌اند و الباقی وانت بار هستند. همچنین تعداد ۱۳۵۶ دستگاه خودرو مسافربر اینترنتی مدارک‌شان چک شده و آماده واریز وجه هستند که بعد از واریز این تعداد به جمع خودروهای در صف تبدیل اضافه خواهند شد. معاون اجرا و بهره‌برداری مدیریت طرح‌های CNG، مصرف سی‌ان‌جی کشور را بیش از ۲۳میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: این میزان عرصه سی‌ان‌جی برابر با صرفه‌جویی در مصرف ۲۳میلیون لیتر بنزین در کشور است.
به گفته انصاری، سی‌ان‌جی جزو زود بازده‌ترین و اثربخش‌ترین پروژه‌های وزارت نفت است که علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف روزانه بنزین، امنیت سوخت در سبد بخش حمل‌ونقل را نیز تامین کرده است.