اسلحه روی قلب‌آمریکا

ثبت بالاترین میزان مرگ ومیر ناشی از سلاح گرم در آمریکا

اسلحه روی قلب‌آمریکا

آمریکا در بحبوحه افزایش خشونت و مالکیت اسلحه در طول سه دهه گذشته شاهد بیش از یک میلیون تلفات ناشی از سلاح گرم بوده و میزان مرگ و میر ناشی از سلاح‌های گرم در سال۲۰۲۱ به بالاترین میزان در ۲۸سال گذشته رسیده است.

براساس مطالعه‌ای که به تازگی در مجله پزشکی جاما نت‌ورک منتشر شده است، از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۱، یک میلیون و ۱۱۰هزار و ۴۲۱ مورد مرگ و میر مرتبط با سلاح گرم در این کشور رخ داده، که نزدیک به ۸۶ درصد از آنها در میان مردان بوده است. میزان مرگ و میر به ازای هر ۱۰۰هزار نفر در سال، پس از آن که در سال ۲۰۰۴، به 10.1نفر رسید شروع به افزایش کرد و با افزایش 45.5درصدی به 14.7نفر در سال۲۰۲۱ رسید. اریک فلگلر، یکی از پژوهشگران این مطالعه، که مسئولیت صحت داده‌ها و دقت‌تجزیه و تحلیل داده‌ها را بر عهده دارد، می‌گوید: تلفات ناشی از سلاح گرم در طول همه‌گیری کووید به طرز چشمگیری افزایش داشته است. فلیگلر، دانشیار اطفال و طب اورژانس در دانشکده پزشکی هاروارد و پزشک اورژانس در بیمارستان کودکان بوستون است. او می‌گوید عوامل متعددی از جمله بحران شدید اقتصادی، بحران سلامت روانی و افزایش قابل توجه فروش سلاح گرم در این امر نقش داشته‌اند.
این پژوهش همچنین بر اختلاف فزاینده در میزان مرگ و میر ناشی از سلاح گرم در میان گروه‌های نژادی و قومی تاکید کرده است. قتل در میان مردان سیاهپوست غیراسپانیایی بین ۲۰تا ۴۰سال و خودکشی در میان مردان سفیدپوست غیر اسپانیایی ۷۰ ساله یا بیشتر، رواج بیشتری دارد. تفاوت‌ها در حداکثر میزان مرگ و میر به ازای هر ۱۰۰هزار نفر در سال به سبب قتل در میان زنان بالاتر بود، به طوری که زنان سیاهپوست غیراسپانیایی‌تبار در سال ۲۰۲۱ با حداکثر میزان مرگ و میر 18.2مورد، زنان اسپانیایی تبار با 3.7مورد مرگ و میر، و زنان غیراسپانیایی سفید با 2.2مورد جان خود را از دست دادند. پژوهشگران اعلام کردند افزایش مرگ و میر در میان زنان، به طور چشمگیرتر در زنان سیاهپوست، نقش غم‌انگیز و شناخته‌شده‌ای را در آماری که بیشتر مردان را در بر می‌گیرد، ایفا می‌کند. فلیگلر گفت: زنان ممکن است در بحث گم شوند، زیرا بسیاری از قربانیان مرد هستند. 
این پژوهش پس از دو مورد تیراندازی گسترده در آمریکا انجام شد که بحث در خصوص سیاست‌های مربوط به سلاح گرم در این کشور را دوباره برانگیخت. هفته گذشته، یک مدیر شیفت شب در یک فروشگاه والمارت در چساپیک، ویرجینیا، در داخل سوپرمارکت تیراندازی کرد که بر اثر آن شش نفر کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند و سپس خودکشی کرد. همچنین پیش از آن یک مرد مسلح با تفنگی از نوع ای‌آر در یک باشگاه شبانه در کلرادو تیراندازی کرد که بر اثر آن پنج نفر کشته و ۱۹ نفر دیگر زخمی شدند. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته گفت: «از این تیراندازی‌ها خسته شده‌ام. ما باید قوانین بسیار سختگیرانه‌تری درباره سلاح‌های گرم داشته باشیم.» با این حال، بعید است که ممنوعیت سلاح‌های تهاجمی در آینده نزدیک توسط کنگره آمریکا تصویب شود. جمهوریخواهان در دوره بعدی کنترل مجلس نمایندگان را به دست خواهند گرفت و این مساله تصویب قانون کنترل اسلحه را تقریبا غیرممکن می‌کند. در سنا، گرچه دموکرات‌ها اکثریت خود را حفظ کردند، اما آنها رای کافی برای غلبه بر مشکلات و تصویب مقررات جدید اسلحه ندارند. پس از تشکیل کنگره جدید در اوایل سال آینده، جمهوریخواهان در کنگره آمریکا احتمالا با دموکرات‌ها درباره مسائل مربوط به اسلحه در برابر هم قرار می‌گیرند.