مرگ در می‌زند

نگاهی به برخی از عجیب‌ترین مرگ‌های دنیای معاصر

مرگ در می‌زند

مرگ بخشی از فرآیند زندگی است. این را همه ما می‌دانیم؛ اما شاید برای بسیاری اندیشیدن در موردش سخت و گاه غیرممکن باشد. اما باید پذیرفت که از مرگ گریزی نیست. همه ما دیر یا زود باید این پهنه خاکی را ترک کنیم. شیوه‌های مردن کم نیست؛ از بهترین و کم دغدغه‌ترینش که مرگ در بستر بیماری و در اثر کهولت سن است گرفته تا مرگ‌های شکوهمند در انواع و اقسام میدان‌های مبارزه برای خدمت به میهن و گاه کل بشریت. اما در این بین مرگ‌هایی دیده می‌شود که نه شکوهمندند و نه آسان؛ بلکه عجیب، غیرعادی و گاه خنده‌دار هستند. داستان‌های پیرامون مرگ‌های عجیب و غریب کم نیستند. قصه‌هایی که با شنیدن‌شان خنده سر می‌دهید اما بهتر است سریع توبه ‌کنید! بسیاری از این مرگ‌های غیرعادی سبب مشهورشدن متوفی پس از درگذشت شده‌اند. به عنوان مثال اگر زئوکسیس، نقاش یونانی قرن‌پنجم پیش از میلاد، پس از تماشای نقاشی خودش از فرط خنده زیاد نمی‌مرد شاید ما امروز حتی اسمش را هم به عنوان نقاش نمی‌بردیم. یا برای ما بین سر ویلیام گالوی که در اواخر قرن نوزدهم عضو پارلمان بریتانیا بود با سایر نمایندگان چه فرقی وجود داشت اگر او با شلغم کشته نمی‌شد! سلسله مرگ‌های عجیب و غریب در عصر حاضر هم وجود دارند که در اینجا به چند نمونه اشاره می‌کنیم:

مرگ در اثر سلفی
سلفی‌گرفتن چنان در دنیای امروز رواج دارد که برخی نوجوانان و جوانان گاه تا 300 عکس سلفی در روز از خود می‌گیرند. در دنیای پررقابت شبکه‌های اجتماعی، هر کس سلفی متفاوت‌تری بگیرد، برنده جایزه توجه بیشتر از سوی مخاطبان می‌شود. یکی از این عاشقان سلفی اما کار دست خودش داد و به دیار باقی شتافت! اسکار اوترو آگیلار، جوان 21ساله اهل مکزیکوسیتی، سال 2014 هنگام گرفتن یک سلفی با سلاح پر به طور تصادفی به سر خود شلیک کرد. کارشناسان علت دقیق را درنیافتند. ممکن است آگیلار در حال تکان‌دادن سلاح در هوا بوده که سلاح شلیک و به سر او اصابت کرده یا به جای زدن دکمه عکس روی موبایل، ماشه را چکانده است!

مرگ بر اثر بازی‌های آنلاین
بازی‌های رایانه‌ای به‌طور چشمگیری تکامل یافته‌اند. در واقع اکنون این امکان برای هر کسی وجود دارد که یک شخصیت مجازی به صورت آنلاین بسازد و با میلیون‌ها کاربر دیگر از سراسر جهان تعامل داشته باشد و بازی کند. لی سئونگ کره‌ای پس از 50 ساعت جلسه متوالی «دنیای جنگ»، که یک بازی آنلاین عظیم چند نفره است، بر اثر کم‌آبی و نارسایی قلبی درگذشت. این مرد 28ساله چنان مشغول بازی بود که در تمام این مدت آب بسیار کمی دریافت کرده و عملا هیچ غذایی نخورده بود. لی در نهایت از خستگی از پا درآمد و اندکی بعد از دنیا رفت. مراسم تشییع جنازه او به صورت آنلاین، با حضور بیش از 2000 بازیکن و یک دقیقه سکوت مجازی برگزار شد!

 احتراق خود به خود
کمتر کسی است که عاشق صندلی‌های راحتی گهواره‌ای نباشد و نخواهدکمی رویش لم داده و با تکان‌هایش به خوابی لذتبخش فرو برود. اما صندلی راحتی مری هاردی ریزر مادربزرگ مهربان را به خاکستر بدل کرد! هنگامی که بدن آتش می‌گیرد، چربی و جامدات قابل احتراق کافی برای سوزاندن کامل دارد؛ به این اتفاق «اثرفتیله» می‌گویند. تنها چیزی که از این مستمری‌بگیر نگون‌بخت باقی مانده بود، پای چپ و جمجمه کوچک‌شده او بود. در مورد مری، اعتقاد بر این است که در زمانی که سیگار می‌کشیده به خواب رفته، پتویش را و در نهایت خود را آتش زده است. بدن می‌تواند تا هفت ساعت به این شکل بسوزد. این آتش‌سوزی‌ها اغلب به قدری متمرکز هستند که مبلمان اطراف آن به سختی توسط شعله‌های آتش آسیب می‌بینند. 

مرگ بر اثر حماقت
در بسیاری از کشورها پس از وقوع جرم‌های کوچک و در اولین ارتکاب، فرد محکوم به انجام خدمات اجتماعی براساس ساعت‌های معین می‌شود. ظفر کوزو جوان 24 ساله، اهل ارزروم ترکیه پس از محکومیت به انجام خدمات اجتماعی به علت آسیب‌رساندن به دیگران، تصمیم احمقانه‌ای گرفت. ظفر در چهارم جولای سال 2019، قصد داشت با بستری‌کردن خود در بیمارستان، از محکومیت خدمات اجتماعی بگریزد. به همین دلیل او از یکی از دوستانش خواست تا از پشت دو بالش به او شلیک کند تا از قدرت شلیک کاسته شود و تنها مدتی در بیمارستان بستری گردد. حماقت ظفر سبب شد در نهایت کشته و دوستش نیز دستگیر شود. ظفر بهترین نمونه برای ضرب‌المثل «وقتی خربزه می‌خوری پای لرزش بنشین» است!