مورچه‌ها هم شیر می‌دهند!

برای نخستین بار محققان دریافتند که شفیره مورچه‌ها مایعی شبیه شیر ترشح می‌کنند تا دیگران را در کلونی تغذیه کنند. این پژوهش که 30نوامبر سال جاری در مجله Nature منتشر شد، نشان می‌دهد که شفیره مورچه‌ها مایعی غنی از مواد مغذی به عنوان شیر تولید می‌کنند که هم توسط بزرگسالان و هم لاروها مصرف می‌شود. لاروهایی که تازه از تخم خارج شده‌اند برای رشد و بقا به این مایع وابسته هستند، همان گونه که نوزادان پستانداران به شیر وابسته هستند.

شفیرگی چیست؟  حشرات با دگردیسی کامل لارو، پس از طی آخرین سن لاروی وارد مرحله شفیرگی می‌شوند. در این مرحله حشره فاقد حرکت، تغذیه و هر نوع فعالیت دیگری است. شفیره گاهی بدون پوشش است ولی معمولا در داخل پیله یا کپسول یا محفظه‌های دیگر این مرحله را طی می‌کند. پاتریزیا اِتورا، اخلاق‌شناس در دانشگاه سوربن فرانسه می‌گوید: «واقعا شگفت‌انگیز است که هیچ کس تاکنون متوجه این موضوع نشده است. تا پیش از این شفیره‌ها بی‌فایده تلقی می‌شدند زیرا آنها بی‌حرکت هستند. در برخی گونه‌ها پیله‌ای را دور خود می‌پیچند، غذا نمی‌خورند، فقط توسط مورچه‌های کارگر جابه‌جا می‌شوند. بنابراین تصور این بود که شفیره‌ها نمی‌توانند به جامعه مورچه‌ها کمکی کنند. اما این مقاله نشان می‌دهد که این تصور درست نیست.» اسنیر و همکارانش با مشاهده مورچه‌های مهاجم کلونال که در مراحل مختلف چرخه زندگی خود در انزوا نگه داشته می‌شوند، این کشف را انجام دادند تا بررسی کنند چه چیزی باعث یکپارچگی کلونی‌های مورچه‌ها می‌شود
ردیابی و بررسی شیر مورچه‌ها: محققان با تزریق رنگ آبی خوراکی به شفیره‌ها و ردیابی جایی که به شفیره ختم می‌شود، دریافتند که مورچه‌های بالغ این مایع را همان طور که ترشح می‌شود می‌نوشند و همچنین با حمل این شیر و رساندنش به لاروهای خود، در نوشیدن آن به لاروها کمک می‌کنند. این تیم ترکیب مولکولی این مایع را آزمایش کردند و 185نوع پروتئین مخصوص آن و همچنین بیش از 100متابولیت مانند اسیدهای آمینه، قندها و ویتامین‌ها را شناسایی کردند. ترکیبات شناسایی‌شده نشان می‌دهد که این مایع از مایعات پوست‌اندازی گرفته شده است؛ یعنی وقتی لاروها کوتیکول بیرونی خود را می‌ریزند و تبدیل به شفیره می‌شوند.