از پشت میز عدلیه

از پشت میز عدلیه

کتاب‌های طنزر کم نیستند هر چند در بازار نشر ایران کمتر به آنها پرداخته شده است اما کتاب امروز به نوعی شوخی به حوزه‌ای جدی است. شما به پرونده‌های قضایی و داستان‌های مرتبط با آن علاقه دارید؟ به داستان طنز و خاطره‌نویسی چطور؟ اگر جواب‌تان به هر دو این پرسش‌ها مثبت است، این کتاب بهترین گزینه پیشنهادی به شماست.

 این کتاب با زبانی خودمانی درباره واقعیات روزمره و جالب یک قاضی نوشته شده است؛ چه اتفاقات داخل دادگستری و چه بیرون از آن. نویسنده که خود قاضی دادگستری است، خودش و دیگران را در این کتاب نقد کرده، از خوشی‌ها و سختی‌های قضاوت گفته و به رفتارهایی که مردم با قاضی‌ها دارند، اشاره کرده است. با خواندن این کتاب، تصویر شفاف‌تر و واقعی‌تری از یک قاضی در ذهن شما نقش خواهد بست. در بخشی از کتاب می‌خوانید: «متهم کیست؟ من یک قاضی هستم. محل کار من در دادسراست. این‌ که دادسرا کجاست و چه فرقی با دادگاه دارد و کلا تشکیلات قضایی چه بخش‌هایی دارد اصلا مهم نیست، یعنی مهم است ولی موضوع این کتاب نیست؛ چرا که این خاطرات برای عموم نگاشته شده و به مباحث علمی و تخصصی حقوق نمی‌پردازد. فقط این را بگویم که در دادسرا سروکار ما با متهم و جرم و مجرم و بِزه‌دیده و بگیر ‌و‌ ببند و بازداشت و این‌طور چیزها است.»
 کتاب «از پشت میز عدلیه» خاطرات طنز یک قاضی دادگستری، نوشته امین تویسرکانی در نشر چشمه چاپ شده است. از آثار دیگر تویسرکانی می‌توان به طنز «خونه نقلی» و «ضمانت‌نامه» اشاره کرد.