آگاهی؛ کلید اصلی پیشگیری

به مناسبت هفته اطلاع‌رسانی درباره ایدز و اچ‌آی‌وی

آگاهی؛ کلید اصلی پیشگیری

بیماری ایدز با مبتلا کردن بسیاری از افراد در مهم‌‌ترین دوران زندگی خود، علاوه بر ایجاد چالش‌های بهداشت عمومی، اقتصادی و اجتماعی، پیشرفت و توسعه جوامع را به خطر می‌اندازد.

ایدز نوعی عفونت ویروسی است که با مختل کردن عملکرد و متلاشی کردن نوعی از سلول‌های ایمنی بدن به نام گلبول‌های سفید، به نقص دستگاه دفاعی بدن انسان منجر و باعث بیماری مزمنی می‌شود که به دلیل اختلال پیشرونده در عملکرد سیستم ایمنی، فرد را مستعد عفونت‌های شدید و بعضی از انواع سرطان می‌کند که تا پایان عمر ادامه خواهدداشت و در صورت دریافت نکردن درمان‌های مراقبتی، به مرگ بیمار منجر خواهدشد.اولین مورد ابتلا به ایدز در ایران سال 1365 گزارش شد. از آن پس تا سال 1374 موارد شناخته شده افزایشی اندک و تدریجی داشت. سال 1375 با شناسایی همه‌گیری در برخی ندامتگاه‌های کشور، موارد شناخته شده به یکباره افزایش چشمگیر یافت. در حال حاضر در تمام نقاط جهان از جمله کشور ما انتقال از طریق تماس جنسی محافظت نشده مهم‌ترین راه انتقال بیماری است. البته تشخیص این بیماری فقط با آزمایش خون بوده و بنابراین نمی‌توان از ظاهر فرد به بیماری پی برد.

ویروس اچ‌آی‌وی از سه راه عمده منتقل می‌شود:

هرگونه تماس جنسی محافظت نشده، بالقوه خطر انتقال بیماری‌های آمیزشی را دارد. وجود شرکای جنسی متعدد و روابط جنسی حفاظت نشده احتمال انتقال ویروس را افزایش می‌دهد.

انتقال از طریق خون و فرآورده‌های خونی آلوده، فرو رفتن سوزن آلوده به خون فرد بیمار به بدن فرد سالم، استفاده مشترک از تیغ، سوزن خالکوبی، وسایل حجامت و ... آلوده، استفاده از سرنگ مشترک توسط مصرف‌کنندگان تزریقی مواد مخدر.

ممکن است ویروس اچ‌آی‌وی در دوران بارداری، در حین زایمان یا در هنگام شیردهی از مادر به کودک منتقل شود.

مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مراکزی هستند که قابلیت انجام خدمات آموزشی، مشاوره، پیشگیری، مراقبت و درمان گروه‌های در معرض خطر، پرخطر، افراد آلوده و بیمار را داشته و در برنامه‌های آموزشی برای عموم مردم جامعه مشارکت می‌کند. 

در این مرکز افراد یا به‌صورت داوطلبانه برای انجام مشاوره مراجعه می‌کنند یا افرادی هستند که از قبل در این مرکز دارای پرونده هستند. با مراجعه به سایت مراکز و شبکه‌های بهداشت شهر و منطقه خود می‌توانید به نشانی و شماره تماس نزدیک‌ترین مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری دسترسی پیدا کنید. 

دکتر فهیمه محمودی - مسئول واحد بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت شمال تهران