بسیج خواهران چه می‌کند؟

بسیج خواهران چه می‌کند؟

شاید عنوان «سازمان بسیج جامعه زنان» خیلی به گوش‌مان نخورده باشد اما حتما «بانوان بسیجی» را در جامعه پیرامونی خودمان دیده‌ایم. خانم‌هایی که سرشان درد می‌کند برای خدمت به مردم. یادش بخیر! زن‌ها در دهه نخست انقلاب با همین روحیه بسیجی مأموریت‌های بزرگی را به سرانجام رساندند. حتما پا به سن گذشته‌های مملکت به خاطر دارند که زن‌های بسیجی چه نقش مهم و موثری در حل مشکلات و ابتلائات 10سال ابتدایی انقلاب داشتند.

 اوج اقدامات و فعالیت‌ زن‌های شجاع و تاریخ‌ساز میهن‌مان در آن ایام مربوط به دفاع‌مقدس بود که به سه دسته کلی قابل تقسیم است. حضور در جبهه‌های جنگ برای ارائه خدمات پزشکی و پرستاری، پشتیبانی از جبهه‌ها در قالب تأمین نیازهای رزمنده‌ها و امور فرهنگی و اجتماعی نظیر رسیدگی به خانواده شهدا، برگزاری محافل دعا و مقابله با هجمه‌های تبلیغاتی دشمن. شرح این موارد را بگذاریم برای وقت و فرصتی دیگر و برگردیم به بحث خودمان درباره‌ بسیج جامعه زنان. البته باید به این اصل مهم توجه داشته باشیم که بسیج خواهران فعلی، وارث همان زن‌های شرافتمند و مقتدر روزهای دفاع‌مقدس است. به‌همین دلیل، شکل و فرم آن همچنان حماسی و انقلابی است و مسیر بنیانگذاران خودش را ادامه می‌دهد.  طبیعتا گذر زمان و نیازهای جدید جامعه سوگیری و اهداف بسیج جامعه زنان را عوض کرده، لکن ریشه و بنیاد آن تغییرپذیر نیست. این  روزها بانوان بسیجی برنامه‌های فراوانی را در پایگاه‌های خود طراحی و اجرا می کنند. از جمله این اقدامات می‌توانیم به مشاوره‌های تخصصی در حوزه خانواده، تدارک برنامه‌های تربیتی، آموزشی، هنری، تفریحی و مهارت‌افزا برای دخترهای نوجوان و جوان، توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و ایجاد مشاغل خانگی، ارتقای دانش اجتماعی و سیاسی بانوان، برگزاری مراسم‌های معنوی و گرامیداشت روزهای ملی و مذهبی، رسیدگی به اقشار محروم جامعه و فعالیت‌های جهادی اشاره کنیم. در دوران همه‌گیری کرونا، بسیج خواهران هم در امر جمع‌آوری و تقسیم بسته‌های معیشتی و دارویی بین نیازمندان فعال بود و هم در ارائه خدمات پزشکی و پرستاری به بیمارها.
بسیج زنان ظرفیت‌های بالایی در مقوله‌ تولید گفتمان و فرهنگسازی دارد. ظرفیتی که اگر مدیران مملکت به آن توجه داشته باشند، ایران عزیزمان روزهای بهتری را تجربه خواهد کرد. تنوع و گستردگی زنان بسیجی و حوزه‌ تأثیر وسیع آنها امکان رشد اقشار و بخش‌های مختلف جامعه را فراهم می‌سازد. این مهم تا حد قابل اعتنایی محقق شده است اما راه‌های نرفته بسیج زنان هم کم نیست. اگر به این اصل معتقد باشیم‌ که زن در محور ‌و مرکز خانواده ایرانی قرار دارد، اهمیت برنامه‌های این نهاد انقلابی بیشتر خودش را نشان می‌دهد. قاعدتا جامعه ما که نیمی از جمعیت آن را بانوان تشکیل می‌دهند، زن‌ها باید تشکل‌های اجتماعی و برنامه‌های خاص خودشان را داشته باشند. بسیج زنان می‌تواند الگوی زن مجاهد و جریان‌ساز انقلابی را به دنیا معرفی کند. کادرسازی و تربیت نیروهای جوان، مسلط به شرایط امروز دنیا، خلاق، پویا، هوشمند و فعال با هدف سپردن پایگاه‌های بسیج خواهران به آنها ضروری‌ترین نیاز امروز بسیج جامعه زن‌هاست که نباید فرماندهان فعلی از آن غافل شوند. علاوه ‌بر آن، بسیجیان خواهر باید عمق نفوذ فکری‌شان در جامعه زنان ایرانی را افزایش دهند.

حمید بناء - پژوهشگر و نویسنده