سهم دستگاه‌ها از «آسیب‌شغلی»

سهم دستگاه‌ها از «آسیب‌شغلی»

یکی از مسائلی که اقتصاد کشورها را دچار هزینه می‌کند، آسیب‌های شغلی است. این آسیب‌ها نتایج مختلفی دارند، ازجمله مرگ زودرس و ازکارافتادگی. «صندوق بازنشستگی کشوری» که شاغلان دستگاه‌ها را تحت پوشش خود دارد در گزارشی به بررسی تاثیر آسیب‌های شغلی بر مشمولان خود پرداخته است. طبق این گزارش، سن 50درصد از مشمولان ازکارافتادە ناشی از کار، بین 61تا75سال و میانگین سنی آنها 48تا58سال است. این گزارش نشان می‌دهد که 86.6درصد مردان و 13.4درصد از زنان، ازکارافتادە ناشی از کار محسوب می‌شوند.

با توجه به این‌که 22.1درصد تولید ناخالص داخلی ایران در تهران شکل می‌گیرد و این استان به لحاظ توزیع مشارکت‌کنندگان در اقتصاد در صدر قرار دارد، بیشترین آسیب‌های شغلی هم در آن متمرکز شده است. گزارش صندوق بازنشستگی کشوری نشان می‌دهد که 26.8درصد افراد ازکارافتاده در تهران اشتغال دارند. در نتیجه سهم آسیب‌های شغلی در تهران بالاتر از میزان سهم آن از تولید ناخالص است. پس از تهران، استان‌های فارس و خراسان‌رضوی بیشترین آسیب‌دیدگان شغلی را دارند. این دو استان هم به لحاظ حجم تولید ناخالص جایگاه‌های پنجم و ششم کشور را به خود اختصاص داده‌اند. 
 
دستگاه‌های دارای ازکارافتاده 
این گزارش پژوهشی نشان می‌دهد که «وزارت جهاد کشاورزی» بیشترین آسیب‌دیدگان شغلی را به‌جا گذاشته است. نزدیک به یک‌چهارم ازکارافتادگان تحت پوشش صندوق در این وزارتخانه مشغول بوده‌اند. از مجموع آسیب‌دیدگان دستگاه‌ها، 60درصد آنها در بخش‌های غیرخدماتی و 40درصد آنها در بخش خدماتی اشتغال داشتند. کمترین آسیب‌دیدگی مربوط به دستگاه قضا و شاغلان دانشگاهی عضو هیات‌علمی است. عمده افرادی که با مشکل ازکارافتادگی مواجه شده‌اند، بین 20تا25سال سابقه کار داشتند، درحالی‌که افراد دارای 25تا30سال سابقه کار، 10.9درصد ازکارافتاده‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. 
 
هزینه ازکارافتادگی برای صندوق 
71.8درصد از افرادی که ازکارافتاده شده‌اند، حقوق ازکارافتادگی معادل چهار تا شش‌میلیون تومان دریافت می‌کنند. 16.8درصد کمتر از چهارمیلیون تومان و 9.8درصد بین شش تا هشت‌میلیون تومان دریافت می‌کنند. درمجموع صندوق باید بار ازکارافتادگی مشمولان خدمات خود را برعهده بگیرد اما ازکارافتادگی هزینه‌های متعددی را ایجاد می‌کند چراکه این افراد در بلندمدت ازکارافتاده می‌شوند و حقوق آنها با ضرایب هرسال افزایش پیدا می‌کند. 
 
وضعیت فوت‌شدگان ناشی از کار 
سن 82.5درصد فوت‌شدگان ناشی از کار زیر 50سال بود. 15.3درصد آنها بین 51تا60 سال داشتند. تنها 2.2درصد در محدوده 61تا75سال قرار داشتند. 97.1درصد کسانی که فوت شدند مرد و 2.9درصد آنها زن بودند. 18.3درصد کسانی که فوت شدند در استان تهران اشتغال داشتند. مانند ازکارافتادگان، استان‌های فارس و خراسان‌رضوی هم سهم بالایی دارند؛ هرکدام به ترتیب 7.2 و 5.4درصد. البته در میان فوت‌شدگان، کرمان رتبه دوم را دارد با سهم 8.4درصدی. عمده فوت‌شدگان در وزارت آموزش‌وپرورش شاغل بودند اما جهادکشاورزی در اینجا رتبه دوم را در اختیار دارد. عمده فوت‌شدگان یعنی 34.9درصد آنها در رسته شغلی اداری و مالی شاغل بودند. 30.6درصد در رسته خدماتی و 18.7درصد هم در رسته‌های آموزشی و فرهنگی شاغل بودند. بنابر این گزارش به بازماندگان 71.2درصد از فوت‌شدگان ناشی از کار پرداختی بین چهار تا شش‌میلیون تومان، 17.5درصد آنها کمتر از چهارمیلیون تومان و به 9.8درصد آنها شش تا هشت‌میلیون تومان پرداخت می‌شود. حدود 0.1درصد بازماندگان هم حقوق بالای 20میلیون تومان دریافت می‌کنند.