حرکت صداوسیما به ‌سمت اثرسنجی تولیدات

حرکت صداوسیما به ‌سمت اثرسنجی تولیدات

رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما معتقد است که مقوله پژوهش مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد، درصورتی‌که رقبای صداوسیما مبتنی بر پژوهش عمل می‌کنند، البته صداوسیما در دوره جدید به‌سمت اثرسنجی حرکت می‌کند و در سند تحولی هم روی آن تأکید شده است.

شاکری‌نژاد درباره تحولات در صداوسیما گفت: از همان ابتدای حضور بنده در مرکز تحقیقات، این بحث با آقای دکتر جبلی مطرح بود که بناست واقعا پژوهش بیاید در خدمت آنتن. یعنی درواقع آنتن رسانه‌ملی که جبهه مواجهه محتوا و مخاطب است باید مسلح به پژوهش باشد. این بحث مطرح شد که خیلی مواقع پژوهش‌هایی که انجام می‌شود نهایتا به یک‌سری گزارش‌ها درباره میزان مخاطب برنامه‌ها و رضایت‌های‌شان می‌رسد اما درعین‌حال خلأ ما همواره این بوده است که خیلی ارتباط وسیعی میان پژوهش سازمان صداوسیما با حوزه‌های عملیاتی و تولید پیام وجود ندارد.
در این دوره جدید سعی شد پژوهش کنار حوزه تولید قرار بگیرد به‌همین‌دلیل با حوزه‌های مختلف صداوسیما چه شبکه‌ها و چه حوزه‌های ستادی معاونت‌ها، جلساتی برگزار شد. یکی از اتفاقاتی که افتاد، نظرسنجی‌ها کاملا مطابق با مأموریت‌های شبکه‌ها و برنامه‌های صداوسیما در دستورکار قرار گرفت. پیش از این، پرسش‌نامه‌هایی با فلان شبکه و برنامه‌های‌شان تنظیم می‌شد و به نتیجه می‌رسید و الان بعضا این پرسش‌نامه‌ها با خود مدیران و مسئولان شبکه‌ها تنظیم می‌شود، یعنی آنها دقیقا آن‌چیزی را که مطابق با مأموریت‌شان است با ما در میان می‌گذارند و ما بر همان اساس طراحی و اجرا می‌کنیم.
وی در ادامه به تسنیم گفت: البته در این دوره جدید به‌ سمت اثرسنجی رفتیم؛ نکته‌ای که اتفاقا از روز اول نگاه آقای جبلی بود و در سند تحولی هم روی آن تأکید شده است؛ اثربخشی به این معنا که محتوایی که با بودجه و امکانات تولید شده چقدر توانسته است تأثیر داشته باشد. مثلا برنامه‌ای که درباره فرزندآوری و جوانی جمعیت ساخته می‌شود چقدر توانسته است نگاه جامعه را به این سمت ببرد؟ به‌خاطر روند بهتر در این راستا با کارگروه‌های محتوایی که به‌عنوان کارگروه‌های تحول در رسانه‌ملی تشکیل شده‌اند جلسات مستمری داریم.
وی همچنین افزود: کاهش مخاطب یک واقعیت غیرقابل‌انکار است، مسأله‌ای که برای همه برودکست‌های دنیا به وجود آمده است. در عصری که ما قرار داریم تمام تلویزیون‌های دنیا دچار کاهش مخاطب شده‌اند، به این معنا که ما به‌طور جدی شاهد کاهش میزان مخاطب تلویزیون و افزایش مخاطب شبکه‌های اجتماعی هستیم، یعنی درواقع با کاهش مخاطبان برودکست‌ها، مخاطبان برودبندها افزایش می‌یابند، البته امکان دارد شیب افزایش مخاطب فضای مجازی نسبت به مخاطب برودکست در تمام دنیا متفاوت باشد.
پس ما این واقعیت را بپذیریم؛ منتها واقعیتش این است ما نظرسنجی می‌کنیم. کاری که در صداوسیما نسبت به آن ادعا داریم؛ دقیق‌ترین و صحیح‌ترین نظرسنجی‌ها را انجام می‌دهیم. می‌دانید که قریب به هزار پرسشگر و کنترل‌گر در سراسر کشور داریم؛ بخش‌های پژوهشی در دفاتر صداوسیمای استان‌ها بسیار فعالند و کارهای نظرسنجی را پیش می‌برند. نظرسنجی‌ها چه حضوری، چه تلفنی و چه میدانی همه آنلاین و الکترونیکی‌اند. پرسشگری‌ها در لحظه رصد می‌شود؛ به‌طوری‌که ما می‌دانیم الان پرسشگرهای‌مان در کدام استان، شهر و روستا و مقابل در کدام منزلند، همه‌چیز با GPS قابل رؤیت است، سؤالات و پاسخ‌ها روی سرورهای ما ضبط می‌شوند و کاملا قابل بازیابی‌اند.وی در پاسخ به این سؤال که آیا برای ذائقه‌سنجی برنامه‌ای در مجموعه تحقیقات صداوسیما وجود دارد بیان کرد: همین الان این کار را در دستورکار خودمان داریم، یعنی بحث ذائقه‌سنجی و مخاطب‌شناسی را پیش می‌بریم. برای برنامه‌های نوروز این موضوع را دنبال و از مخاطبان سؤال می‌کنیم در ایام نوروز دوست دارید چه محتوایی را ببینید، از فیلم و سریال تا مسابقه و برنامه، یا چه‌زمانی دوست دارید این برنامه‌ها و سریال‌ها پخش شود؟ برای ایام نوروز، ماه مبارک رمضان و ایام محرم و مناسبت‌های دیگر، نیازسنجی می‌کنیم، البته کنار مخاطب عادی، از طبقه نخبگان هم این پرسش‌ها و ارزیابی‌ها را داریم.