هجوم ژاپنی به گیشه چین

هجوم ژاپنی به گیشه چین

در شرایطی که تولید و توزیع‌کنندگان چینی به‌دلیل شیوع دوباره کرونا در چین، فیلم جدیدی را روانه پرده سینماهای کشور نکردند، انیمیشن ژاپنی «یک تکه فیلم سرخ» توانست صدرنشین جدول هفتگی سینماهای این کشور پرجمعیت و سینمادوست آسیایی شود.

 فروش افتتاحیه هشت‌میلیون دلاری این کمدی‌اکشن ماجراجویانه در سه روز نخست نمایش عمومی، حکایت از علاقه تماشاگران چینی به محصولات انیمه ژاپنی دارند و این ژانر هنری شهرت بسیار زیادی در بین مردم چین دارد. یک تکه فیلم سرخ پانزدهمین قسمت از یک مجموعه فیلم دنباله‌دار و موفق است که اودا ایچارو خالق و کارگردانش است و نه‌تنها در ژاپن محبوبیت بالایی دارد، بلکه بقیه کشورهای دور و نزدیک آسیا هم از طرفدارانش به حساب می‌آیند.
 موفقیت این انیمه و انیمه دیگری که طی دو هفته قبل صدرنشین جدول گیشه نمایش سینماهای چین بود، خبر از آن می‌دهد که مردم چین بیشتر از بلاک باسترهای هالیوودی دوستدار محصولاتی هستند که در کشورهای همسایه تهیه و تولید می‌شود.  یک تکه فیلم سرخ تاکنون پرفروش‌ترین فیلم سال 2022 خود ژاپن بوده و توانسته لقب نهمین فیلم کل تاریخ سینمای کشورش را از آن خود کند.
دومین فیلم جدول گیشه چین، انیمه ژاپنی «کارآگاه کونان: عروس هالووین» است که بعد از دو هفته صدرنشینی این هفته به مقام دوم تنزل پیدا کرد. فروش حدود دومیلیون دلاری این اکشن خانوادگی پلیسی، فروش کلی سه هفته‌ای آن را به رقم 20‌میلیون دلار رسانده است. درام اجتماعی چینی «نقطه انعام» با فروشی نزدیک به یک میلیون دلار، ردیف سوم جدول را به خود اختصاص داد. با این رقم فروش، فیلم توانست رقم فروش 22‌میلیون دلاری‌اش را طی چهار هفته به دست بیاورد. 
«بدرود پکن» فیلم دیگر چینی بود که ردیف چهارم جدول را با فروشی 600 هزار دلاری اشغال کرد. فروش سه هفته‌ای فیلم به رقم شش میلیون دلار رسیده است.
تحلیلگران اقتصادی سینما فروش معمولی و متوسط محصولات سینمایی طی هفته گذشته را ناشی از تاثیرات منفی بازگشت کرونا به سراسر چین می‌دانند. در حالی که دولت چین مقررات منع رفت‌و‌آمد را برای شهروندان اعمال کرد و این در کاهش شمار تماشاگران سینما موثر بود، گفته می‌شود خود مردم هم میل چندانی برای حضور در سالن‌های نمایش فیلم نداشته‌اند. 
این در حالی است که برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم هاینان هم به‌دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاده و پارک تفریحی والت دیزنی که تازه چهار روز از افتتاح آن می‌گذرد، درهای خود را دوباره بست. البته در مورد این موضوع، رسانه‌ها به این نکته اشاره می‌کنند که پارک بزرگ تفریحی والت دیزنی که با سروصدای بسیار زیاد افتتاح شد، در همان چند روز اول فعالیت‌هایش هم نتوانست تعداد قابل‌توجهی از مردم عادی را جذب خود کند و اکثر بلیت‌های آن فروخته نشد.  
در شرایطی که صنعت سینمای چین اعلام کرده برای روزهای آینده هم فیلم تازه‌ای را روانه پرده سینماها نخواهد کرد، اهل‌فن در این باره صحبت می‌کنند که اکران عمومی قسمت دوم «آواتار» جیمز کامرون در سینماهای چین چه بازخوردی از سوی تماشاگران خواهد داشت./ باکس‌آفیس آسیا